Η βραζιλιάνικη Πολεμική Αεροπορία ανακοίνωσε σήμερα ότι έστειλε τρεις ερευνητές της στο Καζακστάν για να συμμετάσχουν σε έρευνα για τα αίτια τις συντριβής αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines.
Το βραζιλιάνικης κατασκευής επιβατικό αεροσκάφος Embraer συνετρίβη χθες κοντά στην πόλη Άχταου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 38 άνθρωποι. Οι Βραζιλιάνοι ερευνητές θα «παράσχουν τεχνική υποστήριξη» στην έρευνα που διεξάγεται από τις αρχές του Καζακστάν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες που είναι γνωστοί σε όλη τη βιομηχανία με τη νομική τους ονομασία ως “Annex 13,” τόνισε η Πολεμική Αεροπορία.
Το αεροπλάνο εκτελούσε την πτήση J2-8243 από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν με προορισμό τον Γκρόζνι, στην Τσετσνία. Συνετρίβη στην απέναντι όχθη της Κασπίας Θάλασσας αφού αντιμετώπισε μια «έκτακτη ανάγκη». Τα αίτια της συντριβής δεν έχουν καταστή ακόμη σαφή, ωστόσο δηλώσεις μη κατονομαζόμενων αξιωματούχων έχουν αφήσει υπόνοιες περί εμπλοκής στο δυστύχημα της ρωσικής αντιαεροπορικής άμυνας.
Τέσσερις αζέρικες πηγές, με γνώση των ερευνών, δήλωσαν σήμερα στο Reuters ότι το αεροσκάφος καταρρίφθηκε από ένα ρωσικό σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας. Η έρευνα για τα αίτια της συντριβής βρίσκεται σε εξέλιξη και είναι λάθος να γίνονται εικασίες προτού καταλήξει στο πόρισμά της, δήλωσε σήμερα ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ. Σύμφωνα με την υπηρεσία Πολιτικής Σεροπορίας της Ρωσίας, το αεροσκάφος ενδέχεται να χτυπήθηκε από ένα σμήνος πουλιών.
Οι αρχές του Καζακστάν από την πλευρά τους δήλωσαν ότι δεν είναι σε θέση ούτε να επιβεβαιώσουν, ούτε όμως και να διαψεύσουν ότι το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines καταρρίφθηκε από τη ρωσική αντιαεροπορική άμυνα. Μη κατονομαζόμενος Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε σήμερα πως υπάρχουν πρώιμες ενδείξεις ότι ρωσικό σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας ενδέχεται να έπληξε το αεροσκάφος της πτήσης J2-8243.
Οι ΗΠΑ βλέπουν τη Ρωσία πίσω από την συντριβή
Υπάρχουν πρώιμες ενδείξεις ότι σύστημα της ρωσικής αντιαεροπορικής άμυνας ενδέχεται να έπληξε το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines που συνετρίβη χθες στο Καζακστάν, δήλωσε σήμερα στο Reuters Αμερικανός αξιωματούχος.
Ο αξιωματούχος, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο να μην κατονομαστεί, τόνισε ότι αν οι ενδείξεις αποδειχθούν ακριβείς, αυτό θα δείξει τη ρωσική απερισκεψία στην εισβολή της στην Ουκρανία.
Οι δραματικοί διάλογοι πιλότων και πύργου ελέγχου
Τις δραματικές στιγμές κατά τις οποίες οι πιλότοι χάνουν το ένα μετά το άλλο τα όργανα του αεροσκάφους μέχρι που τελικώς δεν έχουν κανέναν έλεγχο της πτήσης καταγράφουν οι διάλογοι μεταξύ πιλότων και πύργου ελέγχου λίγα λεπτά πριν τη συντριβή στο έδαφος του Καζακστάν.
Οι δραματικοί διάλογοι:
Στις 20:12, το πλήρωμα ενημερώνει ότι έχει χάσει και τα δύο GPS του Embraer E190AR, ζητώντας βοήθεια για την επιστροφή στο αεροδρόμιο του Μπακού.
20:16 «Έχουμε απώλεια ελέγχου, σύγκρουση με πουλιά στο πιλοτήριο. Σύγκρουση με πουλιά στο πιλοτήριο».
Ο πύργος ελέγχου απαντά: «AXY8243 σε ακούω, τι είδους βοήθεια χρειάζεσαι;». Ο πιλότος ξαναζητά άδεια να επιστρέψει στο αεροδρόμιο του Μπακού.
Στις 20:17, ο πιλότος ακούγεται να αναφέρει πως κατευθύνεται στο «Mineralnye Vody» αεροδρόμια στα βόρεια της Ρωσίας.
Ο πύργος ελέγχου του λέει να κάνει αριστερή στροφή όμως το πιλοτήριο απαντά: «Δεν μπορώ να εκτελέσω, ο έλεγχος έχει χαθεί».
Στις 20:19, ένας από τους πιλότους δηλώνει: «Δεν μπορώ να διατηρήσω τα 150, έχουμε υψηλή πίεση στην καμπίνα».
Ο πύργος ελέγχου απαντά: «AXY8243, έγινες αντιληπτός»
Ένα λεπτό αργότερα στις 20:20, την προγραμματισμένη ώρα προσγείωσης της πτήσης, ο πιλότος αναφέρει: Αριστερή 360, ο έλεγχος του αεροσκάφους χάνεται».
Στις 20:21, σύμφωνα με την απομαγνητοφώνηση που διέρρευσε, το πλήρωμα αποφασίζει να κατευθυνθεί στο Μαχάτσκαλα, ένα ρώσικο αεροδρόμιο στην Κασπία.
Στις 20:22 το πλήρωμα αναφέρει: «Τώρα χάνονται τα υδραυλικά»
Δύο λεπτά αργότερα στις 20:24 ο πιλότος εμφανίζεται να αναφέρει πως δεν έχει κηρύξει κατάσταση κινδύνου και δηλώνει στον πύργο ελέγχου πως «το πλήρωμα είναι στη θέση του».
Ο πύργος ελέγχου δεν μπορεί όμως να ακούσει το πλήρωμα. «Δυσκολευόμαστε να σας ακούσουμε. Πες μου το ύψος σου».
Η επικοινωνία με το αεροσκάφος χάνεται στη συνέχεια για 37 λεπτά, πριν το αεροσκάφος κάνει την τελευταία και μοιραία του προσπάθεια να προσγειωθεί στο Ακτάου.