Έμαθε από μικρός να παλεύει με το σκοτάδι και να το μετατρέπει σε φως. Με τα «μάτια» της θέλησης και του κοφτερού του μυαλού έχει κερδίσει διακρίσεις σε μαθητικές ολυμπιάδες, διαγωνισμούς φυσικής και αγώνες σκακιού πανελλαδικής εμβέλειας, ενώ στο σχολείο του στη Θεσσαλονίκη ήταν αριστούχος και παράδειγμα προς μίμηση. Της Μαργαρίτας Τζαγκαράκη Ο Αργύρης Κουμτζής είναι τυφλός από τη βρεφική του ηλικία, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να τον σταματήσει και να τον εμποδίσει να αριστεύει σε ό,τι καταπιάνεται. «Αυτό που έχω πρακτικά είναι ατροφία οπτικού νεύρου, είναι μία κληρονομική ασθένεια, έχω ολοκληρωτική απώλεια όρασης» λέει στο newsbeast.gr. «Πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η καθημερινότητά σου» τον ρωτάμε. «Εύκολη ή δύσκολη; Δεν το σκέφτομαι έτσι. Για μένα δεν υπήρχε ποτέ το εύκολο ή το πιο δύσκολο. Είναι όπως είναι. Μπορεί να έχει κάποιες δυσκολίες σε ορισμένα πράγματα. Όπως το διάβασμα, όπως το να μετακινηθώ μόνος μου και να πάω στη σχολή μου. Απλά πράγματα και καθημερινά. Δεν είναι ότι δεν γίνονται αλλά είναι ίσως πιο δύσκολα από ό,τι είναι για τους υπόλοιπους» μας λέει.
Το εισιτήριο για Οξφόρδη
Όλοι γύρω του διέκριναν την κλίση του στις θετικές επιστήμες. Το πλήρωμα του χρόνου ήρθε και τελικά αυτή η διαπίστωση ήταν κάτι περισσότερο από σωστή. Μετά από πολλούς κόπους, ο Αργύρης Κουμτζής κατάφερε πριν λίγο καιρό να γίνει δεκτός στην Οξφόρδη και μάλιστα είναι ένας από τους 7, ανάμεσα σε εκατοντάδες αιτήσεις που εστάλησαν, που έλαβε θετική απάντηση. «Είχα δει από πέρυσι ότι υπήρχαν προγράμματα που με ενδιέφεραν. Είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα που πηγαίνεις, κάνεις έρευνα και σε πληρώνουνε. Κάνουνε κάποιες εκατοντάδες άτομα αίτηση και στο συγκεκριμένο πήραν 7 άτομα, κι ένας ήμουν εγώ. Έχουν πολύ υψηλά στάνταρ για να γίνεις δεκτός. Ζητάνε να έχεις πολύ καλές γνώσεις προγραμματισμού, να έχεις ερευνητική εμπειρία, παίζει ρόλο το βιογραφικό, το motivation letter, οι συστατικές επιστολές, η βαθμολογία σου στο πανεπιστήμιο» λέει ο ίδιος. «Πώς έμαθες τα ευχάριστα;» τον ρωτάμε. «Μου έστειλαν e-mail αποδοχής. Ήμουν στην βιβλιοθήκη όταν το έμαθα και χάρηκα πάρα πολύ. Είχα αφιερώσει πάρα πολλές ώρες να βρω τα προγράμματα αυτά και να κάνω τις αιτήσεις. Aισθανόμουν ότι μου άξιζε να με πάρουν. Ειδικά την πρώτη βδομάδα που το έμαθα ότι έγινα δεκτός ήμουν μες την τρελή χαρά. Φεύγω στις 3 Ιουλίου, δυο μήνες θα κάτσω εκεί». Και συνεχίζει: «Εκεί τα πανεπιστήμια έχουν οργανωμένες υπηρεσίες προσβασιμότητας, δηλαδή με το που μίλησα μαζί τους, μου είπαν κατευθείαν ότι θα κανονίσουν ό,τι χρειάζεται. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν ήταν μόνο οι προδιαγραφές ήταν και η νοοτροπία. Το παιδί δηλαδή αυτό που θα με επιβλέπει, είναι καθηγητής στην Οξφόρδη. Όταν επικοινώνησε μαζί μου μού είπε “πες μου πώς θα ξεπεράσουμε τα πρακτικά προβλήματα που υπάρχουνε”. Η ιδέα είναι “πώς τα ξεπερνάμε”, όχι δεν τα ξεπερνάμε όπως κάνανε εδώ. Αυτό είναι το παράπονό μου. Δεν περίμενα να ξέρουν, να είναι ενημερωμένοι ήδη αλλά να έχουν την διάθεση να γκουγκλάρουν απλά να δουν τι γίνεται ρε παιδί μου σε άλλες χώρες σε άλλα πανεπιστήμια. Δεν κάνανε ούτε αυτό» μας λέει ξεκαθαρίζοντας ότι όλα αυτά ανήκουν πια στο παρελθόν και δεν έχουν πια τόση σημασία για τον ίδιο. Ο Αργύρης Κουμτζής, στα 20 του χρόνια, ξέρει με τι θέλει να ασχοληθεί στη ζωή του. «Θέλω να ασχοληθώ με την έρευνα, αυτός είναι ο πρώτος στόχος. Και στην ερευνητική ομάδα του κ. Βλάχου που είμαι και στην Οξφόρδη, όλα αυτά τα κάνω για να έχω συστατικές επιστολές και να κάνω αίτηση σε κάποιο καλό πανεπιστήμιο Ευρώπη και Αμερική για μεταπτυχιακό και διδακτορικό αντίστοιχα. Είναι ανταγωνιστικά τα πράγματα στο αντικείμενο αυτό. Πέρυσι που πήγα σε ένα πρόγραμμα στην Αμερική μας είπαν ότι μόνο το 20% καταφέρνει να ασχοληθεί επαγγελματικά με την Αστροφυσική. Ελπίζω να τα καταφέρω αλλά εντάξει υπάρχουν και εναλλακτικές». Τον ρωτάμε κλείνοντας εάν υπάρχει κάτι άλλο να πούμε… «Ναι, θέλω να πω δύο πράγματα: Αυτό που έχει κάνει το κράτος με την δική μου περίπτωση, είναι ότι έχει αλλάξει το νόμο σχετικά με την εισαγωγή φοιτητών με διάφορες αναπηρίες στα πανεπιστήμια της χώρας. Ο καθένας πια μπορεί να μπει στο πανεπιστήμιο ανεξάρτητα με τι αναπηρία έχει. Αλλά αυτό είναι το ένα κομμάτι. Το άλλο είναι πώς μπορεί αυτός να εξασφαλιστεί ότι θα έχει πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου και στην ίδια τη γνώση που προσφέρεται εκεί. Κι όταν λέμε πρόσβαση, εννοούμε ισότιμη πρόσβαση. Αυτό είναι ένα κομμάτι που αυτή τη στιγμή είναι στο μηδέν για να μην πω στο μείον. Δεν έλυσαν το πρόβλημα επειδή άλλαξαν το νόμο και ανάγκασαν τα πανεπιστήμια να τους πάρουν όλους». Και καταλήγει: «Εάν μπορούσα να στείλω ένα μήνυμα στα άτομα με αναπηρία είναι να βγουν από το σπίτι τους να προσπαθήσουν να κάνουν πράγματα στη ζωή τους, να μορφωθούν όσο μπορούν και από εκεί και πέρα εάν κάτι το αγαπάς πολύ και θες να το προσπαθήσεις εξαρτάται μόνο από σένα να το καταφέρεις». Δείτε όλα τα θέματα του Weekend