Κολοσσιαίες αλλαγές πραγματοποιούνται το τελευταίο χρονικό διάστημα στο λιανικό εμπόριο στις ΗΠΑ όπου τα Μέσα Ενημέρωσης κάνουν λόγο για μέρες «Αποκάλυψης». Μέρες που χτυπούν ανελέητα μεγάλους οίκους μόδας και γνωστά brands, ενώ ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ εξαπολύει πυρά προς όλες τις κατευθύνσεις και κυρίως προς την Ευρώπη κατηγορώντας τους Ευρωπαίους πως εκμεταλλεύονται το «φθηνό» ευρώ, προκειμένου να στηρίζουν τις εξαγωγές τους. Η αλήθεια είναι ότι οι κολοσσοί μόδας της Αμερικής χτυπιούνται ανελέητα από τον ανταγωνισμό μέσα στο ίδιο τους το σπίτι και οι μέρες «Αποκάλυψης» έρχονται από την Ευρώπη. Μεγάλα ονόματα της μόδας, άνθρωποι που για χρόνια οδηγούσαν τις εξελίξεις βρίσκονται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, κατεβάζουν ρολά σε καταστήματα, κάνουν χιλιάδες απολύσεις και ψάχνουν τρόπο απάντησης. Ο πόλεμος στο εμπόριο μέσα στις ΗΠΑ μαίνεται εδώ και χρόνια, όμως τώρα τα θύματα είναι ξεκάθαρα. Η επέλαση γνωστών και κυρίως φτηνών brands όπως τα Zara και το H&M δημιουργούν μεγάλα προβλήματα στους κυριότερους παίκτες της Αμερικανικής αγοράς. Μόλις πριν λίγες μέρες ο αμερικανικός οίκος μόδας Ralph Lauren ανακοίνωσε ότι θα καταργήσει άμεσα θέσεις εργασίας και θα κλείσει καταστήματα στις ΗΠΑ, μεταξύ αυτών και το εμβληματικό κατάστημα Polo στην 5η Λεωφόρο. Πρόκειται για ένα μεγάλο χτύπημα σε μια Αμερικανική εταιρεία, ενώ το κατάστημα της 5ης Λεωφόρου ήταν «ναυαρχίδα» του οίκου στην πόλη της Νέας Υόρκης. Ο οίκος μόδας δεν υπεισήλθε σε λεπτομέρειες σχετικά με τον αριθμό των θέσεων εργασίας που θα περικοπούν, ούτε τον αριθμό των καταστημάτων που θα κλείσουν. Περιορίστηκε, σε ένα δελτίο τύπου να γνωστοποιήσει ότι θα προχωρήσει σε μείωση του προσωπικού του, θα κλείσει γραφεία και μπουτίκ. Τον Ιούνιο ο Ralph Lauren είχε ανακοινώσει ότι θα καταργήσει 1.000 θέσεις εργασίας και θα κλείσει 50 καταστήματα. Τα μέτρα αυτά στοχεύουν στην εξοικονόμηση σχεδόν 140 εκατομμυρίων δολαρίων κατά το φορολογικό έτος που λήγει την 31η Μαρτίου 2018. Βέβαια ο οίκος τα τελευταία χρόνια είχε πολλά προβλήματα και πολλές… μηχανορραφίες στο εσωτερικό του και σε επίπεδο κορυφής. Ο διάσημος σχεδιαστής Ραλφ Λόρεν, ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της αμερικανικής μόδας, το 2015 ανακοίνωσε αποχωρεί από τη γενική διεύθυνση του ομίλου που φέρει το όνομά του ύστερα από σχεδόν μισό αιώνα στο τιμόνι του. Αντικαταστάθηκε από τον Στέφαν Λάρσον, έναν 40χρονο Σουηδό ο οποίος ήταν πρόεδρος της αλυσίδας ένδυσης Old Navy, θυγατρικής της Gap. O Λόρεν δεν εγκατέλειψε ωστόσο την εταιρία. Έμεινε εκτελεστικός πρόεδρος και υπεύθυνος Δημιουργικού. Ο 75χρονος ασπρομάλλης, γέννημα θρέμμα της Νέας Υόρκης, τότε εξήρε τα προσόντα του Στέφαν Λάρσον. Σήμερα όμως τα πράγματα άλλαξαν…Ο όμιλος Ralph Lauren ανακοίνωσε ότι ο Στέφαν Λάρσον, ο σούπερ σταρ διευθύνων σύμβουλος, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα τον Νοέμβριο του 2015 με στόχο να αναβιώσει το διάσημο brand θα αποχωρήσει από την εταιρεία τον Μάιο λόγω αγεφύρωτων διαφορών με τον ιδρυτή της εταιρείας.
Η νέα μόδα Athleisure και ο Ralph Lauren που δεν είναι το πρώτο θύμα
Ο οίκος Ralph Lauren είναι μόνο ένα από τα θύματα της νέας κατάστασης. Το σχέδιο εξοικονόμησης δαπανών θα μεταφραστεί σε ένα κόστος ύψους 370 εκατομμυρίων δολαρίων, μέρος των οποίων αφορά τις αποζημιώσεις απολύσεων, καταγγελία εμπορικών μισθώσεων και την απομείωση της αξίας των περιουσιακών του στοιχείων. Η Gap, η Urban Outfitters, η American Eagle, η Abercrombie & Fitch, όλοι χτυπήθηκαν ανελέητα από τον ανταγωνισμό των αλυσίδων καταστημάτων H&M και Zara (όμιλος Inditex), που κατάφεραν να προσελκύσουν την πελατεία τους. Το Business Insider στην ανάλυση του διαπιστώνει ότι ο τρόπος με τον οποίο ντύνεται ο μέσος πολίτης των ΗΠΑ έχει αλλάξει δραματικά τα τελευταία χρόνια. Οι πωλήσεις μάλιστα ανήλθαν σε 45,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016 σημειώνοντας άνοδο 11% και όμως αυτό έχει ευρείες επιπτώσεις για την βιομηχανία ένδυσης. Και αυτό γιατί οι άνθρωποι επιλέγουν να απομακρυνθούν από τα ακριβά εμπορικά σήματα. «Η μόδα πεθαίνει», γράφει το Businessinsider. Πλέον η νέα μόδα, η Athleisure είναι εδώ για να μείνει. «Είναι το νέο casual,» δηλώνει ο Deirdre Clemente, καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα. Η Goldman Sachs και η Teen Vogue διάλεξαν νεαρές, μοντέρνες γυναίκες, ηλικίας 13-29 και τις ρώτησαν ποιες μάρκες αγαπούν περισσότερο σε μια προσπάθεια να αποτυπώσουν την τάση της αγοράς. Οι πέντε κορυφαίες μάρκες ένδυσης που επιλέχθηκαν αποδεικνύουν ότι η πρόσφατη τάση του «athleisure» καλά κρατεί. Το athleisure ως τάση θα πρωταγωνιστεί πιο δυναμικά από ποτέ το 2016 ενώ έως το 2020 αναμένεται να έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο σημαντικά κεφάλαια στη βιομηχανία της μόδας. H δυναμική του athleisure αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι σχεδιαστές έχουν λανσάρει κατ’ επανάληψη στο παρελθόν σειρές sportswear σε συνεργασία με μεγάλες αθλητικές εταιρείες ενδυμάτων. Η νέα τάση είναι ένα «περίεργο υβρίδιο» περιστασιακής και αθλητικής ένδυσης, η οποία έχει δημιουργήσει μια εντελώς νέα κατηγορία. Συνδυάζει αντοχή και άνεση. Έτσι λοιπόν έχουν πρόβλημα οι λιανοπωλητές που δεν έχουν προσαρμοστεί. Πάνω από 3.500 καταστήματα αναμένεται να κλείσουν τις πόρτες τους στις ΗΠΑ αυτό το έτος.
Zara και H&M επελαύνουν στην αγορά των ΗΠΑ
Ο Ντόναλντ Τραμπ σίγουρα δεν θα αισθάνεται καλά με όσα συμβαίνουν στη χώρα του και αυτό φαίνεται από τις επιθέσεις που κάνει στην Ευρώπη. Οι δύο εταιρείες που χτυπούν την βιομηχανία μόδας των ΗΠΑ είναι από την Ευρώπη. Zara και H&M επελαύνουν στην αγορά των ΗΠΑ. Ο αυτοδημιούργητος βασιλιάς της φθηνής μόδας και πιο πλούσιος Ευρωπαίος, o ταπεινής καταγωγής Ισπανός Amancio Ortega Gaona είναι ιδρυτής και βασικός ιδιοκτήτης του ομίλου ένδυσης Inditex (κατά κόσμον… Zara), που έχει περικυκλώσει την υδρόγειο με σχεδόν 7.000 καταστήματα ρούχων. Ο κ. Zara δεν έχει δώσει ποτέ καμία συνέντευξη, δεν παρίσταται σε κοινωνικές εκδηλώσεις και δεν υπάρχει σε φωτογραφίες. Η ίδια «σεμνότητα» διακρίνει ολόκληρη την Inditex (Zara, Zara Home, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Stradivarius, Pull & Bear, Uterqüe). Δεν διαφημίζεται ποτέ και πουθενά. Το δεύτερο πρόβλημα των υπολοίπων στις ΗΠΑ ακούσει στο όνομα H&M. Οι Σουηδοί από τη Στοκχόλμη έχτισαν μια αυτοκρατορία στο χώρο της παγκόσμιας ένδυσης με περισσότερα από 3.600 καταστήματα σε 60 χώρες του κόσμου και συνεχώς επεκτείνονται. Η H&M, ακολουθεί αντίστροφή στρατηγική διαφημίζεται έντονα, χρησιμοποιώντας πρόσωπα διεθνούς λάμψης-από τον Ντέιβιντ Μπέκαμ έως το σούπερ μόντελ Ζιζέλ, προσθέτοντας ωστόσο δίπλα στις καμπάνιες της τις φθηνές τιμές της. Η εταιρία προχωρά ένα βήμα παρακάτω και συνάπτει συνεργασίες με κορυφαία ονόματα της υψηλής ραπτικής και παρουσιάζει μίνι περιορισμένες συλλογές που φέρουν την υπογραφή μεγάλων οίκων και σχεδιαστών αλλά εξόχως φθηνές τιμές. Δείτε όλα τα θέματα του Weekend