Έχω πάρει το χαρτί του διαμονητηρίου στα χέρια μου, κάτι σαν εισιτήριο που μου επιτρέπει να παραμείνω για τέσσερις ημέρες σε όποια μονή του Αγίου Όρους έχω έρθει σε συνεννόηση. Αποστολή στο Άγιο Όρος – Φωτογραφίες: Γιώργος Λαμπίρης Καθώς το καράβι αφήνει αργά το λιμάνι της Ουρανούπολης στη Χαλκιδική, μετά από σχεδόν εφτά ώρες ταξιδιού με το αυτοκίνητο από την Αθήνα, αναζητώ απαντήσεις. Για τους Εσφιγμενίτες. Για την παλιά και τη νέα αδελφότητα. Σε τι διαφέρουν από τους υπόλοιπους μοναχούς του Αγίου Όρους. Κάποιοι τους χαρακτηρίζουν ζηλωτές, λόγω της προσήλωσής τους στις απόψεις και στα πιστεύω τους. Η μονή Εσφιγμένου διέκοψε το 1972 κάθε σύνδεση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο κι έκτοτε οι σχέσεις τους παραμένουν διαρρηγμένες παρά τις προσπάθειες προσέγγισης έχουν γίνει κατά καιρούς από την πλευρά του Πατριαρχείου. Το 2005 το Συμβούλιο Επικρατείας αναγνώρισε ως νόμιμη τη νέα αδελφότητα του Εσφιγμένου, η οποία έχει έδρα στις Καρυές και αποτελείται από μοναχούς, τους οποίους αναγνωρίζει και επίσημα η Ιερή Κοινότητα του Αγίου Όρους, αφαιρώντας κάθε δικαίωμα ή προνόμιο προς τους «παλαιούς». Οι σχέσεις των παλαιών και των νέων μοναχών της Εσφιγμένου οδηγήθηκαν σε οξύτατη αντιπαράθεση το καλοκαίρι του 2013. Μέλη της νέας κοινότητας προσπάθησαν τότε να εκδιώξουν τους μοναχούς που εγκαταβιώνουν στο κονάκι της μονής στις Καρυές, ενώ η εικόνα με έναν από τους μοναχούς της παλιάς μονής να κρατάει στο χέρι ένα φλεγόμενο μπουκάλι-μολότοφ, κατέκλυσε πρωτοσέλιδα και ρεπορτάζ των μέσων ενημέρωσης. Παρά το γεγονός ότι σε βάρος των μελών της παλαιάς μονής εκκρεμούν καταδικαστικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης, καθώς και αποφάσεις απέλασης από το Άγιο Όρος, εκείνοι δηλώνουν ανυποχώρητοι. Όπως χαρακτηριστικά λέει στο newsbeast.gr o ηγούμενος της Μονής, Μεθόδιος, «είναι κέρδος να διώκεται κάποιος για την πίστη του».
«Δε θεωρούμε ορθόδοξο τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο»
«Ο Βαρθολομαίος θέλει την ένωση των Εκκλησιών για να δημιουργηθεί η Εκκλησία του Αντίχριστου»
Η προσέγγιση του Πατριαρχείου στη μονή
Το οικονομικό ζήτημα
Παρά τα κονδύλια που κατά καιρούς εγκρίνει ως επιχορηγήσεις τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και το ελληνικό κράτος, η μονή Εσφιγμένου βρίσκεται αποκλεισμένη από αυτά, καθότι η ίδια αρνείται να έχει πρόσβαση σε αυτά, ενώ και η διοίκηση του Αγίου Όρους την έχει αποκλείσει από τη συγκεκριμένη διαδικασία.
«Σύνηθες φαινόμενο οι υπερτιμολογήσεις έργων στο Άγιο Όρος»
«Ένα ακόμα σημείο το οποίο μας χωρίζει από το Άγιο Όρος είναι το οικονομικό. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε εγκρίνει κάποια στιγμή, να δοθούν στη Μονή μας 4,5 δισ. δραχμές. Τα αρνηθήκαμε. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι κάποιοι υπερτιμολογούν τα έργα που γίνονται στα μοναστήρια. Για παράδειγμα μας είχε επισκεφτεί το ΚΕΔΑΚ (Κέντρο Διαφυλάξεως Αγιορειτικής Κληρονομιάς), προκειμένου να εκτιμήσει τη ζημιά που είχε υποστεί η μαρμάρινη φιάλη, στην οποία κάνουμε τον αγιασμό.
«Δούρειος Ίππος οι χρηματοδοτήσεις για να μπουν ακόμα και γυναίκες στο Άγιο Όρος»
«Θεωρούμε άλλωστε ότι τα ευρωπαϊκά χρήματα αποτελούν το Δούρειο Ίππο, ο οποίος θα καταστρέψει το Άγιο Όρος. Κάποιοι έσπευσαν να πουν: “Γιατί δεν αφήνετε τις γυναίκες να μπαίνουν στο Άγιο Όρος. Αφού τα χρήματα που λαμβάνετε προέρχονται και από γυναίκες φορολογούμενες”. Εγώ απαντώ ότι εάν αποδεχτούμε τα ποσά που εγκρίνει το ελληνικό Δημόσιο και η Ε.Ε. για τις μονές, είναι σαν να δεχόμαστε να μας τραβούν από τη μύτη κάποιοι, όπως συμβαίνει σήμερα με το ελληνικό κράτος. Οι μονές απορροφούν διαρκώς χρήματα με αποτέλεσμα να έρθει η Ε.Ε. μελλοντικά, ζητώντας να ανοίξει το Άγιο Όρος στις γυναίκες. Γι’ αυτό προσπαθούμε και βασιζόμαστε αποκλειστικά στις δικές μας δυνάμεις, συντηρούμε και τα κειμήλια της μονής αλλά και το μοναστήρι, αποκλείοντας τα αργύρια των Εβραίων».
«Ο Πατριάρχης έχει τέτοια ισχύ που επηρεάζει την ελληνική Δικαιοσύνη»
«Τα δικαστήρια εξάλλου δεν ενεργούν σύμφωνα με τους νόμους, αλλά σύμφωνα με εντολές, εκτελώντας αυτό που προστάζει ο Πατριάρχης. Είναι τέτοια η ισχύς του που επηρεάζει ακόμα και την ελληνική Δικαιοσύνη», προσθέτει. «Διαρκώς τελούμε υπό διωγμό. Εάν δείτε με ποιο τρόπο και από που κουβαλάμε τα πράγματα που φέρνουμε στο μοναστήρι αδελφέ Γεώργιε, θα καταλάβετε. Τα φέρνουμε στην πλάτη μέσα από το βουνό». Αφηγείται την περίπτωση ενός μοναχού, ο οποίος τραυματίστηκε και χρειάστηκε να μεταφερθεί από την “παράνομη” οδό μέσα από το βουνό και όχι με το καράβι όπως μεταφέρονται οι ασθενείς των μονών του Αγίου Όρους.
«Επιτρέπεται να βγούμε όχι όμως και να μπούμε στο Άγιο Όρος»
Η μολότοφ
Ανεκτέλεστες δικαστικές αποφάσεις
Σε βάρος των ζηλωτών εκκρεμούν αυτή τη στιγμή ανεκτέλεστες καταδικαστικές αποφάσεις, όπως παραδέχεται ο Γέροντας. «Ωστόσο το κράτος δεν προχωράει στην εκτέλεσή τους, καθότι όλες αυτές οι αποφάσεις είναι παράνομες. Και αν προσφύγουμε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια θα βρουν αρκετοί το μπελά τους», συμπληρώνει.
«Κέρδος να διώκεται κάποιος για την πίστη του»
«Θέλουν να καταργήσουν τη γλώσσα, τη σημαία, τη θρησκεία»
Οι Εσφιγμενίτες τίθενται μεταξύ άλλων και κατά της αναγνώρισης των ομοφυλοφίλων, κάτι που δηλώνει ευθέως ο πατέρας Μεθόδιος. «Ο Θεός ο ίδιος έκαψε πέντε πόλεις γι’ αυτό το λόγο. Είναι δυνατόν ένα ζευγάρι ομοφυλοφίλων να υιοθετεί παιδιά; Να μεγαλώνει ένα παιδί χωρίς τη μάνα και χωρίς τον πατέρα του; Ο καθένας έχει το ρόλο του. Και όπως έγιναν αυτοί -οι Ευρωπαίοι- χωρίς καμία αξία και χωρίς οικογένεια, θέλουν να κάνουν και την Ελλάδα». «Να καταργήσουν τη γλώσσα, τη σημαία, τη θρησκεία. Να είμαστε ένα κράτος όλη η Ευρώπη. Με ένα σύνταγμα, μια σημαία, μία θρησκεία. Ωστόσο δεν θα μπορέσουν ποτέ να ξεριζώσουν αυτό που πιστεύουμε. Σημασία έχει να στηριχτούμε στα δικά μας χρήματα και όχι στα χρήματα των ξένων», κατέληξε.