Με το που μπαίνει ο Οκτώβριος -πολλές φορές και από νωρίτερα- αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση: «Πάει ο πρώτος μήνας, έμειναν τόσες ημέρες μέχρι τις πολυπόθητες διακοπές των Χριστουγέννων και τόσες μέχρι την επόμενη αργία». Η προαιώνια καταμέτρηση ημερών από τους μαθητές όλων των γενεών και όλων των εποχών – κάποτε το έκαναν φυλλομετρώντας την ατζέντα τους, τώρα κοιτώντας το ημερολόγιο στα κινητά τους τηλέφωνα. Αυτή η παν-μαθητική συνήθεια δεν ξεχωρίζει ηλικίες, τάξεις, σχολεία, μέρη, εποχές. Συμβαίνει σχεδόν αυτονόητα, ξεπηδά μέσα από τους μαθητές σαν να φλέγεται να εκφραστεί η συλλογική μαθητική ταυτότητα: πόσο ακόμα; «Πολύ», είναι η απάντηση, αφού είμαστε ακόμα στον Οκτώβριο. Περίπου ένα μήνα λειτουργίας συμπληρώνουν αυτές τις ημέρες τα σχολεία και οι μαθητές ήδη κουβαλούν, επεξεργάζονται και εξελίσσουν το πολύτιμο φορτίο τους, αυτό των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποκτούν στα σχολικά τους χρόνια (πόσο πολύτιμο είναι δεν το συνειδητοποιούν συνήθως, ούτε εμείς το συνειδητοποιούσαμε στην ηλικία τους, χρειάζεται να περάσουν τα χρόνια για να νιώσεις τους καρπούς αυτού του σχολικού μόχθου, αλλά αυτό είναι άλλη συζήτηση).
Ο «πυρήνας» της κοινωνίας
Κοινό ναι, ίδιο όμως; Ίδιο όχι. Αλλά ίσως όχι και τόσο διαφορετικό όσο νομίζουμε. Τα σχολεία είναι σύνολα με δυναμική που μεταβάλλεται ανάλογα με τους ανθρώπους που τα αποτελούν. Ρόλο παίζουν βέβαια και οι υποδομές που πολλές φορές πάσχουν κι άλλοτε πολύ φιλόξενα αποτελούν το φόντο για αυτή την περίφημη 12ετία της εκπαίδευσης. Αν σκεφτεί κανείς πως το σχολείο θεωρείται ο «πυρήνας» της κοινωνίας μετά την οικογένεια είναι προφανές πόσο σημαντικό είναι το τι αποκομίζουν τα παιδιά από αυτό, σε όλα τα επίπεδα. Οπότε, τι είναι αυτό που κάνει ένα σχολείο καλό; Είναι ο αριθμός των αριστούχων; Είναι ο αριθμός των επιτυχόντων στις πανελλαδικές; Είναι ο πλούτος των ερεθισμάτων που παρέχει στους μαθητές του; Οι ποικίλες δραστηριότητες; Η ομοιογένεια των μαθητών του μήπως; Είναι το ανθρώπινο κεφάλαιό των εκπαιδευτικών του που μπορεί να βρει τρόπο να ξεπεράσει τις όποιες δυσκολίες και να καθοδηγήσει δημιουργικά τους μαθητές; Είναι το ιδιωτικό σχολείο με τα συν και τα πλην του ή το δημόσιο, με τα δικά του θετικά και αρνητικά; Έχουν νόημα οι γενικεύσεις;
Στο ιδιωτικό σχολείο
Η φετινή χρονιά βρήκε την 14χρονη Κ. στην τρίτη γυμνασίου του ίδιου ιδιωτικού σχολείου όπου πήγε νηπιαγωγείο και δημοτικό. Η επιστροφή στο σχολείο συνοδεύτηκε από ωραία συναισθήματα, «επειδή θα ξαναέβλεπα τους φίλους μου, είχα βαρεθεί στο σπίτι και είχα και μια μελαγχολία που τελείωσε το καλοκαίρι», όπως λέει στο newsbeast.gr. Στο ερώτημα αν ανυπομονεί για κάτι βέβαια η απάντηση είναι αυθόρμητη και εντελώς αναμενόμενη: φυσικά και ανυπομονεί για την 28η Οκτωβρίου που είναι η επόμενη αργία και ακολούθως για το χορό του σχολείου τα Χριστούγεννα και επειδή βλέπει μακριά και για τον Απρίλιο που θα πάνε εκδρομή με το σχολείο. Οι στενότεροι φίλοι της είναι στον κύκλο των συμμαθητών της, που είναι οι ίδιοι με πέρσι, τα 27 παιδιά της τάξης της που θα αφήσουν μαζί πίσω τους το γυμνάσιο για το τελευταίο βήμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το λύκειο. Μαζί περνούν τις ώρες του σχολείου και μαζί βγαίνουν και τα Σαββατοκύριακα, στην πολυπόθητη έξοδο του Σαββάτου. Γιατί τα Σάββατα για την Κ. έχουν μπαλέτο και ωδείο, ξεκούραση και διάβασμα ή έξοδο και η Κυριακή είναι κατά κύριο λόγο ημέρα διαβάσματος (την επόμενη φορά που θα ξεμυτίσει στη γλώσσα μας η έκφραση «οι έφηβοι δεν ασχολούνται με τίποτα» ή «η νεολαία που κάθεται» ή το απαξιωτικό και όλο υπονοούμενα «αυτά τα νέα παιδιά…», ας το ξανασκεφτούμε. Άλλωστε η Κ. ξυπνά γύρω γύρω στις 7 το πρωί και συνήθως κοιμάται από τις 11 έως τις 12 το βράδυ. Τις καλές μέρες ίσως κι από τις 10:30…).
Στο δημόσιο σχολείο
Για τη Δ., μητέρα ενός 13χρονου κοριτσιού που φοιτά σε πρότυπο δημόσιο σχολείο, το βασικό αρνητικό που έχει να επισημάνει για το σχολείο της κόρης της είναι ζητήματα οργάνωσης. «Για παράδειγμα η ιστοσελίδα του είναι άθλια και πολύ μπερδεμένη, δεν μπορείς να βρεις ούτε τις ανακοινώσεις», εξηγεί στο newsbeast.gr. Εκτός αυτού όμως και η δική της εντύπωση είναι πολύ θετική για το – δημόσιο- σχολείο της κόρης της, η οποία φέτος φοιτά στη δευτέρα γυμνασίου. Είναι ευχαριστημένη με το εκπαιδευτικό επίπεδο και με τους καθηγητές, με τους οποίους υπάρχει, όπως λέει χαρακτηριστικά «πολύ υγιής σχέση». «Ξέρω πως στα ιδιωτικά είναι εύκολα τα πολλά τηλεφωνήματα, υπάρχει περισσότερη άνεση. Σε μας τα πράγματα είναι πιο χαλαρά και η σχέση πολύ υγιής μεταξύ γονιών και καθηγητών», προσθέτει. Η ίδια και ο σύζυγός της είναι απόφοιτοι δημοσίων σχολείων. Η 13χρονη κόρη τους Β. πήγε δημοτικό σε ιδιωτικό σχολείο που όμως δεν είχε υψηλότερη βαθμίδα εκπαίδευσης. «Ήξερε πως στο γυμνάσιο θα άλλαζε σχολείο οπότε η μετάβασή της ήταν πολύ ομαλή. Το συγκεκριμένο σχολείο ήταν ουσιαστικά επιλογή της, εκείνη διάλεξε να πάει με την αξία της σε αυτό, έδωσε εξετάσεις και τα κατάφερε», προσθέτει. «Ως γονείς είχαμε αποφασίσει να επενδύσουμε στην παιδεία των παιδιών μας. Τα ιδιωτικά σχολεία ήταν για μας απαγορευτικά κι έτσι αναζητήσαμε τα καλύτερα δημόσια», αφηγείται στο newsbeast.gr, «θέλαμε ένα σχολείο που να είναι τα παιδιά πιο ελεύθερα, να έχουν περισσότερες επιλογές».