Μια χώρα με χίλια πρόσωπα, η εξωτική για πολλούς Τυνησία είναι γεμάτη αντιθέσεις, ενώ κουβαλά στις πλάτες της μια μακραίωνη ιστορία και έναν εντυπωσιακό αρχαιολογικό πλούτο που αντικατοπτρίζει με τον πιο δυναμικό τρόπο την ιδιότητα της ως ένα σταυροδρόμι πολιτισμών.
Με τη μια της άκρη να βρέχεται από τα γαλαζοπράσινα νερά της Μεσογείου και την άλλη να βυθίζεται στην έρημο Σαχάρα, οι εναλλαγές στο τοπίο της μαγεύουν και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη. Απέραντες εκτάσεις με ελαιόδεντρα στα βορειοανατολικά της, δίνουν τη θέση τους σε αμμώδη τοπία, διάσπαρτα από οάσεις αγκαλιασμένες από φοίνικες. Μνημεία σύμβολα των πολιτισμών και των λαών που κατοίκησαν στην Τυνησία, ανά τους αιώνες, στολίζουν το τοπίο της, σε κάθε πιθανό και απίθανο μέρος.
Τα φρούρια που δεσπόζουν σε στρατηγικά σημεία, προστατεύοντας τη χώρα από τις θαλάσσιες επιδρομές, τα καλά διατηρημένα ρωμαϊκά, φοινικικά και αραβομουσουλμανικά μνημεία, αλλά και οι απέραντες εκτάσεις της Σαχάρας έχουν δημιουργήσει ένα μοναδικής ομορφιάς φυσικό σκηνικό.
Όλη αυτή η ποικιλομορφία ενέπνευσε και εξακολουθεί να εμπνέει σκηνοθέτες, που εκμεταλλεύονται το ατμοσφαιρικό τοπίο της αραβικής χώρας για να μεταφέρουν τους θεατές των ταινιών τους σε εποχές του παρελθόντος αλλά και του μέλλοντος.
Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ
Η δημοφιλής και πλέον κλασσική ταινία «Ο Ιησού από τη Ναζαρέτ» θεωρείται ως η μεγαλύτερη θρησκευτική παραγωγή στην ιστορία της μικρής και της μεγάλης οθόνης, που αναφέρεται στη Γέννηση, τη Ζωή, τα Πάθη και την Ανάσταση του Ιησού Χριστού.
Ο Ιταλός σκηνοθέτης Φράνκο Τζεφιρέλι, εξασφαλίζοντας ένα επιτελείο διάσημων ηθοποιών και χιλιάδων κομπάρσων, με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Πάουελ, επέλεξε και την Τυνησία και συγκεκριμένα το Μοναστίρ, ως φυσικό σκηνικό για τα γυρίσματα της μίνι τηλεοπτικής του σειράς, τα οποία κράτησαν τέσσερα ολόκληρα χρόνια.
Το όνομα της ιστορικής πόλης Μοναστίρ, προέρχεται από ένα γυναικείο μοναστήρι, που ήταν χτισμένο σε στρατηγικό σημείο της περιοχής, λειτουργώντας ως προστασία από τις θαλάσσιες επιδρομές. Το εντυπωσιακό αραβικό φρούριο (Ριμπάτ) που χτίστηκε στη θέση του μοναστηριού δεσπόζει κοντά στην ακτή της πόλης από τον 10 ο αιώνα μ.Χ. και ο Τζεφιρέλι μετατρέπει το επιβλητικό του τείχος σε τείχος της Ιερουσαλήμ.
Η μοναδική του αρχιτεκτονική, με τα διαδοχικά τείχη και τους πυργίσκους ενέπνευσε τον Τζεφιρέλι ο οποίος «έστησε» στο εσωτερικό του το δικαστήριο, στο οποίο ο Πόντιος Πιλάτος αποφάσισε την σταύρωση του Ιησού.
Μερικές σκηνές αργότερα, ο κεκλιμένος διάδρομος, που οδηγεί στα υψηλότερα σημεία του φρουρίου μετατράπηκε σε είσοδο της Ιερουσαλήμ, και κινηματογραφικό Γολγοθά για τον Ιησού – Ρόμπερτ Πάουελ.
Μονομάχος
Η βραβευμένη με Όσκαρ ταινία «Ο Μονομάχος» καθήλωσε κοινό και κριτικούς, με τον Ράσελ Κρόου, στον κεντρικό ρόλο, να κερδίζει τις εντυπώσεις με τον δυναμισμό και τη γενναιότητα, που απέδωσε στον χαρακτήρα που ενσάρκωσε.
Πολλές από τις σκηνές της ταινίας, που απεικονίζουν τους αγώνες του Κρόου μέσα στο Κολοσσαίο, γυρίστηκαν στην πόλη Ελ Τζέμ και το εμβληματικό της ρωμαϊκό αμφιθέατρο.
Το σύμβολο αυτό του ρωμαϊκού πολιτισμού, αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα της Τυνησίας, αφού είναι το 3ο μεγαλύτερο και καλύτερα διατηρημένο ρωμαϊκό αμφιθέατρο στον κόσμο και αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς από το 1979.
Αν και μικρότερο από το Κολοσσαίο, δεν στερείται σε τίποτα από την μεγαλοπρέπεια του. Χτίστηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. στην περιοχή Ελ Τζέμ, η οποία αποτέλεσε σημαντικό κέντρο εμπορίου, λόγω των μεγάλων ελαιώνων της.
Το πέτρινο αμφιθέατρο είχε χωρητικότητα 35.000 θεατών και χρησιμοποιήθηκε για την διοργάνωση αγώνων για μονομάχους, αλλά και αρματοδρομίες.
Βγαίνοντας στην αρένα από τα υπόγεια τούνελ, αισθάνεσαι ότι θα δεις μπροστά σου τίγρεις και μονομάχους να παλεύουν και τον Ράσελ Κρόου να στέφεται νικητής, υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια του Ρίντλεϋ Σκοτ.
Ο Άγγλος Ασθενής
Έχοντας ως φυσικό κινηματογραφικό σκηνικό την οροσειρά του Άτλαντα, στη Βόρεια Τυνησία και τις ορεινές οάσεις, που αναπτύσσονται κάτω από τη σκιά των χουρμαδιών, σκαρφαλωμένες στις πλαγιές απότομων βράχων, ο σκηνοθέτης Άντονι Μιγκέλα έδωσε το στίγμα του στην εμβληματική ταινία «Ο Άγγλος Ασθενής».
Ο Ρέιφ Φάινς, η Ζουλιέτ Μπινός και η Κρίστιν Σκοτ Τόμας πρωταγωνιστούν σε μια ταινία, που χαρακτηρίστηκε από τις σκηνές που γυρίστηκαν στην έρημο της Σαχάρας και την όαση Σεμπικά.
Μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές της ταινίας είναι εκείνη που ο πρωταγωνιστής, Ρέιφ Φάινς, προσπαθεί να αποφύγει τη σύγκρουση με ένα μονοκινητήριο αεροπλάνο, ενώ πίσω του δεσπόζει ο Άτλαντας.
Οι ορεινές οάσεις είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία στην Τυνησία, καθώς η συνύπαρξη τους με το βουνό και το εκπληκτικής ομορφιάς τοπίο με τους φοίνικες να ξεπροβάλλουν από το πουθενά μαγεύει τον επισκέπτη.
Στην όαση Σεμπικά μάλιστα θα έχετε τη δυνατότητα να θαυμάσετε το μεγαλείο της φύσης, αυτή τη φορά με τη μορφή ενός καταρράκτη, που σχηματίζει ένα υδάτινο ρεύμα αγκαλιασμένο από φοίνικες, στο βάθος ενός φαραγγιού.
Ο πόλεμος των Άστρων
Η σειρά ταινιών επιστημονικής φαντασίας «Ο Πόλεμος των Άστρων» συγκαταλέγεται πια στις κλασσικές αξίες του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Ο ελληνικής καταγωγής Τζορτζ Λούκας μαγεμένος από τις φυσικές ομορφιές της Τυνησίας, έχτισε στην καρδιά της ερήμου, κοντά στην ιστορική όαση Τοζέρ ένα ολόκληρο χωριό από πέτρινα θολωτά σπιτάκια, που αποτέλεσε το κύριο σκηνικό της ταινίας του.
Ακολουθώντας τον κεντρικό δρόμο που ενώνει την Τοζέρ με τη Νέφτα, μια ακόμα ιστορική πόλη του βορρά, και κάνοντας μια παράκαμψη διαμέσου εντυπωσιακών αμμόλοφων (απαραίτητη η χρήση jeep) θα φτάσετε στο σχεδόν ανέπαφο σκηνικό του «Πολέμου των Άστρων».
Σκηνές της ταινίας γυρίστηκαν επίσης και στην Ματμάτα, αλλά και την Ταταουίν. Το σκηνικό όμως που θα αντικρίσετε έξω από την Τοζέρ θα σας μεταφέρει απευθείας στην εποχή που πρωταγωνιστές και τεχνικοί βουτούσαν στην λεπτή άμμο της Σαχάρας, φορώντας τις φουτουριστικές ενδυμασίες τους. Σήμερα η περιοχή προσελκύει πλήθος τουριστών.