Ιδιαιτέρως θερμό θα είναι το φετινό καλοκαίρι για τη χώρα μας. Ο τουρισμός αναμένεται να «απογειωθεί» κυρίως τον Αύγουστο με τις κρατήσεις να έχουν χτυπήσει ήδη «κόκκινο» ενώ «τσιμπημένες» είναι οι τιμές σε ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια και Airbnb.
Η αυξημένη ζήτηση από το εξωτερικό για διακοπές στην Ελλάδα και κυρίως στα νησιά, αλλά και το έντονο ενδιαφέρον των Ελλήνων να εξερευνήσουν τη χώρα, ανεβάζει προς τα πάνω τις τιμές τους φετινούς καλοκαιρινούς μήνες από 30 έως και 50% ανάλογα με τον προορισμό. Τα ηνία για τους επισκέπτες με «χοντρά» πορτοφόλια κρατούν τα κοσμοπολίτικα νησιά, όπως η Μύκονος, η Πάρος και η Σαντορίνη και ακολουθούν τα νησιά του Ιονίου.
Το 2023 όπως παρατηρήθηκε και το 2022 «ανεβαίνει» η επισκεψιμότητα στην Τήνο αλλά και τις μικρές νησίδες με αποτέλεσμα να αυξηθούν στους συγκεκριμένους προορισμούς από 30 έως 40% οι τιμές στη διαμονή και κατά μικρότερο ποσοστό οι τιμές στα εστιατόρια.
Στον αντίποδα με τις τιμές των καταλυμάτων σταθερές εμφανίζονται σε σχέση με το περσινό καλοκαίρι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων όπως επίσης και των αεροπορικών.
Από τώρα στο «κόκκινο» οι κρατήσεις για τον Δεκαπενταύγουστο
Όπως επισημαίνουν στο Newsbeast τουριστικοί πράκτορες ήδη για τον Δεκαπενταύγουστο στα κοσμοπολίτικα νησιά η πληρότητα αγγίζει το 90% ενώ στα παραθαλάσσια μέρη το 80%.
Για τον μήνα όμως Ιούλιο υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα δωμάτια και ενοικιαζόμενα καταλύματα καθώς η πληρότητα την τελευταία ημέρα του Μαΐου έφτανε περίπου στο 80%.
«Υπάρχει επίσης έντονο ενδιαφέρον και για τον Σεπτέμβρη από ξένους, κυρίως Γερμανούς και Βρετανούς που επιθυμούν να μείνουν στην Ελλάδα τουλάχιστον δέκα ημέρες» μας λένε τουριστικοί πράκτορες ενώ σημειώνουν πως «πρωταθλητές» και της φετινής καλοκαιρινής σεζόν είναι η Πάρος και η Σαντορίνη την ώρα που η Μύκονος έχει αρχίσει να «πέφτει».
«Οι τουρίστες από το εξωτερικό προτιμούν περισσότερο τα all exclusive ξενοδοχεία καθώς έρχονται με τις οικογένειές τους ενώ οι κυρίως πιο νεαροί σε ηλικία Έλληνες διαλέγουν τα πιο οικονομικά πακέτα και τα Airbnb» σημειώνουν.
«Είναι αναμενόμενο να αυξάνονται οι τιμές»
Όπως επισημαίνει μιλώντας στο Newsbeast ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός, οι διαθέσιμοι δείκτες επιβεβαιώνουν το βασικό σενάριο γι’ αυτή τη χρονιά που δεν είναι άλλο από το ότι ο τουρισμός «απογειώνεται».
«Η τάση είναι σαφώς θετική καθώς τα στοιχεία της ζήτησης να παραμένουν υψηλά, έχοντας περάσει από έναν χειμώνα που τελικά ήταν καλύτερος σε σχέση με αυτό που αναμενόταν. Αποφύγαμε τα σενάρια αρνητικής ανάπτυξης στην Ευρώπη, ακόμη κι αν αντιμετωπίζουμε ακόμη έναν υψηλό πληθωρισμό. Αυτό είναι προφανές και στη σύγκριση ανάμεσα στο φετινό και το περσινό πρώτο τετράμηνο του έτους, το οποίο είχε πέσει “θύμα” της παραλλαγής Όμικρον» σημειώνει.
Μέσα σε αυτή την εικόνα της συγκυρίας, είναι αναμενόμενο να αυξάνονται και οι τιμές, ξεκαθαρίζει ο Αλέξανδρος Βασιλικός και συμπληρώνει ότι αυτό συμβαίνει «πρωτίστως διότι δεν υπάρχει ούτε μία γραμμή στα λογιστικά φύλλα εξόδων ενός ξενοδοχείου που να μην σημειώνεται κατακόρυφη αύξηση. Από την τιμή του ρεύματος μέχρι τις προμήθειες τροφίμων και ποτών. Ταυτόχρονα με τις συνεχιζόμενες αυξήσεις στα επιτόκια που επιβαρύνουν υφιστάμενες υποχρεώσεις, τις αυξήσεις στα ενοίκια αλλά και τις μισθολογικές αυξήσεις προς το προσωπικό των ξενοδοχείων».
«Κάθε επιχείρηση δεν φτάνει μόνο να κάνει τζίρο αλλά πρέπει και κάτι να μένει στο ταμείο της»
«Στο τέλος της μέρας, κάθε επιχείρηση δεν φτάνει μόνο να κάνει τζίρο αλλά πρέπει και κάτι να μένει στο ταμείο της αλλιώς δεν είναι επιχείρηση» δηλώνει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC.
Αναφερόμενος στην πληρότητα των ξενοδοχείων και των καταλυμάτων ο Αλέξανδρος Βασιλικός επισημαίνει πως ακολουθεί μια εποχικότητα.
«Οι κρατήσεις δείχνουν μια καλή δυναμική. Δεν εμφανίζεται οριζόντια σε όλη την Ελλάδα με τον ίδιο τρόπο καθώς ανά προορισμό έχει συγκεκριμένα εποχικά χαρακτηριστικά στα οποία προσαρμόζονται και τα ξενοδοχεία κάθε περιοχής» τονίζει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC.
«Συνεπώς θα έλεγα πως την “απογείωση” δεν θα πρέπει να την ορίσουμε με ποσοτικά κριτήρια. Πάνω απ’ όλα σημαίνει ποιότητα ζωής για κατοίκους και επισκέπτες κάθε προορισμού. Σημαίνει αναβαθμισμένες υποδομές και θεματικά προϊόντα προσαρμοσμένα στην ιδιαίτερη φυσιογνωμία και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου. Σημαίνει βιωσιμότητα για το φυσικό περιβάλλον και θετική συνεισφορά σε άλλους τομείς της πραγματικής οικονομίας, όπως ο πρωτογενής τομέας και η μεταποίηση» μας λέει.
«Θυμίζω πρωτοβουλίες μας όπως το “Ελληνικό Πρωινό” που έχει εξελιχθεί τον καλύτερο πρεσβευτή της ελληνικής γαστρονομίας και των ελληνικών προϊόντων. Επιπλέον, το 88% της δαπάνης των ξενοδοχείων για αγορά τροφίμων και ποτών αφορά σε αγορά ελληνικών προϊόντων. Το 36% από παραγωγούς εντός του νομού και το 52% από την υπόλοιπη Ελλάδα. Επίσης, το 97% των κρασιών που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία είναι ελληνικά. Πολύ μεγάλη επίσης είναι η συμβολή του ξενοδοχείου μέσα από τις διαρκείς ανακαινίσεις και αναβαθμίσεις. Κοντά 1 δισ. ευρώ τον χρόνο επενδύεται από τον κλάδο σε αυτή την κατεύθυνση με προφανή οφέλη για πάρα πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, από την οικοδομή και τις κατασκευές μέχρι τις καινοτόμες ψηφιακές λειτουργίες» αναφέρει επίσης ο Αλέξανδρος Βασιλικός.
«Πάνω σε αυτά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, που είναι τα πραγματικά φτερά της απογείωσης, θα πρέπει να επενδύσουμε ακόμη πιο στοχευμένα και με σχέδιο μακράς πνοής, προκειμένου να κερδίσουμε αυτό που είναι κι ένα μεγάλο στοίχημα όχι μόνον για τον τουρισμό αλλά και για την ελληνική οικονομία και κοινωνία στο σύνολό τους: Βιώσιμη φιλοξενία, σε αειφόρους προορισμούς με συμπεριληπτική ανάπτυξη και δίκαια οφέλη για όλους» υπογραμμίζει κλείνοντας ο Αλέξανδρος Βασιλικός.