Αν και υπάρχουν πολλά απίστευτα αεροδρόμια ανά τον κόσμο αναφορικά με το design τους, ένας νέος τερματικός σταθμός στο αεροδρόμιο της Ζυρίχης στην Ελβετία φαίνεται ότι αλλάζει τα μέχρι πρότινος δεδομένα, καθώς είναι ο μεγαλύτερος ξύλινος αεροσταθμός αεροδρομίου στον κόσμο. Ο νέος αεροσταθμός, ο οποίος πρόκειται να αντικαταστήσει το παλαιότερ Dock A, σχεδιάστηκε από την Bjarke Ingels Group (BIG) σε συνεργασία με τους αρχιτέκτονες αερομεταφορών της HOK.
Με την ονομασία Raumfachwerk project, που μεταφράζεται από τα γερμανικά σε «διαστημικό πλαίσιο», η νέα αποβάθρα Α είναι κατασκευασμένη σχεδόν εξ ολοκλήρου από ξύλο και είναι η μεγαλύτερη του είδους της στον κόσμο.
Το αλπικό τοπίο και οι ξύλινες κεκλιμένες στέγες της Ελβετίας ως η κύρια έμπνευση του σχεδιασμού του
Μεγάλες ξύλινες κολώνες σχήματος V λειτουργούν ως το κύριο σύστημα στήριξης του σχεδιασμού, ο οποίος είναι σε μεγάλο βαθμό εμπνευσμένος από το αλπικό τοπίο της περιοχής και τις παραδοσιακές ξύλινες κεκλιμένες στέγες που χαρακτηρίζουν την ελβετική αρχιτεκτονική.
Η χρήση του ξύλου σύμφωνα με το Architectural Digest, δεν είναι μόνο οπτικά ενδιαφέρουσα, αλλά είναι, επίσης, μια σκόπιμη επιλογή όσον αφορά τη βιωσιμότητα. Ως ανανεώσιμος τοπικός πόρος, η χρήση του ξύλου αποτίει φόρο τιμής στο παρελθόν, ενώ τα ανερχόμενα αεροπλάνα σηματοδοτούν σαφώς το μέλλον.
Το έργο επιλέχθηκε μετά από διεθνή διαγωνισμό δύο σταδίων, στον οποίο συμμετείχαν, επίσης, οι εταιρείες SOM, Foster + Partners και Grimshaw Architects. «Η ραχοκοκαλιά του έργου διαμορφώνεται από μια δομή που δεν είναι απλώς φέρουσα, αλλά επίσης ορίζει και προσαρμόζει τον χώρο, δημιουργεί μια μοναδική ατμόσφαιρα και παρέχει μια ξεχωριστή ταυτότητα πιστή στον τόπο και την εποχή του», δήλωσε ο Harry Gugger, καθηγητής αρχιτεκτονικής στο Εργαστήριο της Βασιλείας.
Ο Gugger, που διετέλεσε πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού, πρόσθεσε πως «Η κριτική επιτροπή ήταν ευτυχής και ευγνώμων που υποστήριξε ένα τόσο πρωτοποριακό έργο που θα συμβάλει στην αναβίωση της βιώσιμης ξύλινης κατασκευής για μεγάλα έργα υποδομής».
Η νέα αποβάθρα Α θα χωρίζεται σε δύο κύριες περιοχές, ανάμεσα στις οποίες και ένας επταώροφος κεντρικός κόμβος που θα είναι γεμάτος καταστήματα και εστιατόρια που περιβάλλουν ένα εκτεταμένο αίθριο γεμάτο φως και μια προβλήτα όπου οι ταξιδιώτες θα βρίσκουν χώρους αναμονής και ταυτόχρονες πύλες.
Στον κεντρικό κόμβο αναμένεται να υπάρχει μεγάλη κίνηση, με όλους τους αναχωρούντες, τους αφιχθέντες και τους μετεπιβιβαζόμενους επιβάτες να συναντώνται και να περνούν μέσα από σκάλες, κυλιόμενες σκάλες και ανελκυστήρες.
«Καθώς τα αεροδρόμια μεγαλώνουν και εξελίσσονται και καθώς οι διεθνείς κατευθυντήριες γραμμές και οι απαιτήσεις ασφαλείας αλλάζουν, τα αεροδρόμια τείνουν να γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα», δήλωσε ο Bjarke Ingels, ιδρυτής και δημιουργικός διευθυντής της BIG. «Για τον νέο κεντρικό τερματικό σταθμό του αεροδρομίου της Ζυρίχης, προσπαθήσαμε να απαντήσουμε σε αυτή την πολύπλοκη πρόκληση με την απλούστερη δυνατή απάντηση: ένα πλαίσιο χώρου από μαζική ξυλεία που είναι δομικός σχεδιασμός, χωρική εμπειρία, αρχιτεκτονικό φινίρισμα και οργανωτική αρχή σε ένα».
Το ξύλινο Dock A θα υποδέχεται πτήσεις τόσο από όσο και εκτός της ζώνης Σένγκεν και αναμένεται να ανοίξει σε 10 χρόνια.