To 2022 υποτίθεται ότι θα ήταν μια χρονιά ανάκαμψης για μια ταξιδιωτική βιομηχανία που επλήγη σκληρά από την πανδημία του κορονοϊού. Αλλά η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία μπορεί να άλλαξε τα δεδομένα στα οποία όλοι ήλπιζαν.
Μετά από δύο χρόνια διαταραγμένων ταξιδιών λόγω των συνεχώς μεταβαλλόμενων περιορισμών κατά της Covid-19, οι αεροπορικές εταιρείες και οι τουριστικοί πράκτορες προετοιμάζονται και πάλι για κλειστούς ουρανούς, ακυρώσεις και ένα σύννεφο αβεβαιότητας σχετικά με τα διεθνή ταξίδια.
Πώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία θα μπορούσε να βλάψει την ανάκαμψη των ταξιδιών
Περισσότερες από 30 χώρες έχουν κλείσει μέχρι στιγμής τον εναέριο χώρο τους στη Ρωσία, αναφέρει το CNN Travel, με τη Μόσχα να αντιδρά με τον ίδιο τρόπο. Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Ρωσίας ανακοίνωσε ότι έκλεισε τον εναέριο χώρο της στους αερομεταφορείς τουλάχιστον 37 χωρών από την προηγούμενη Τρίτη. Ο εναέριος χώρος πάνω από την Ουκρανία, τη Μολδαβία και τμήματα της Λευκορωσίας παραμένει επίσης κλειστός. Βραχυπρόθεσμα αυτό σημαίνει ακυρώσεις πτήσεων ή εκτροπή αεροπορικών δρομολογίων. Αλλά οι μακροπρόθεσμες συνέπειες για την ταξιδιωτική βιομηχανία θα μπορούσαν να είναι πολύ πιο εκτεταμένες.
Η αύξηση του κόστους των καυσίμων θα αυξήσει τις τιμές των ταξιδιών
Οι παγκόσμιες τιμές του αργού πετρελαίου αυξήθηκαν σε περισσότερα από 110 δολάρια το βαρέλι την προηγούμενη Τετάρτη, καθώς οι επενδυτές φοβούνται ότι οι ρωσικές εξαγωγές ενέργειας θα περιοριστούν ή θα σταματήσουν ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Αυτές οι αυξήσεις τιμών θα κάνουν οποιοδήποτε είδος ταξιδιού πιο ακριβό. Σε συνδυασμό με δυνητικά μεγαλύτερες αεροπορικές διαδρομές που χρειάζονται περισσότερα καύσιμα καθώς παρακάμπτουν τον κλειστό ρωσικό εναέριο χώρο, οι υψηλότερες τιμές θα πρέπει τελικά να μετακυλιστούν στον καταναλωτή.
Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης Lufthansa, σύμφωνα με το CNN Travel, είπε ότι οι παρακάμψεις στην Ασία θα κοστίζουν ένα «μονοψήφιο ποσό εκατομμυρίων ευρώ» το μήνα. Απευθυνόμενος σε δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια ενημέρωσης κερδών της εταιρείας την προηγούμενη Πέμπτη, ο οικονομικός διευθυντής της Lufthansa, Remco Steenbergen, είπε ότι η εταιρεία θα χρειαστεί να αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων για να αντισταθμίσει την αύξηση των τιμών των καυσίμων και άλλων δαπανών.
Μια άνοδος των ναύλων, όμως, θα μπορούσε να οδηγήσει σε χαμηλότερη ζήτηση -και αυτό σημαίνει άσχημα νέα για έναν κλάδο που ήδη αγωνίζεται να αναπληρώσει τις απώλειες που σχετίζονται με την πανδημία. Για πολλούς ταξιδιώτες και πλήρωμα που έχουν ήδη τρομάξει από τις ανησυχίες της πανδημίας, η ιδέα να πετάξουν οπουδήποτε κοντά σε μια ζώνη σύγκρουσης μπορεί να είναι υπερβολική.
«Είναι πιθανό ότι οι προορισμοί κοντά στη Ρωσία θα υποφέρουν, καθώς οι καταναλωτές θα φοβούνται την εγγύτητα του πολέμου, ακόμα κι αν αυτό είναι παράλογο, με βάση τη μη δηλωμένη απειλή από τη Ρωσία», είπε στο CNN ο Olivier Ponti, αντιπρόεδρος πληροφοριών στην εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων ForwardKeys. .Η αγορά των ΗΠΑ είναι πιθανό να αποθαρρύνεται σημαντικά από την επίσκεψη στην Ανατολική Ευρώπη και να αποθαρρύνεται, αν και όχι τόσο πολύ, από την επίσκεψη στη δυτική Ευρώπη», πρόσθεσε.
Ο Covid-19 εξακολουθεί να υπάρχει και η προσφυγική κρίση θα μπορούσε να το κάνει χειρότερο
Εκτός από τον πόλεμο στην Ουκρανία, όμως, εξακολουθούμε να ζούμε μέσα σε μια πανδημία με περιορισμούς ταξιδιών και καραντίνας για συγκεκριμένες χώρες. Οι ταξιδιωτικοί οργανισμοί καλούσαν τις κυβερνήσεις να άρουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που σχετίζονται με την Covid-19, καθώς οι εμβολιασμένες κοινωνίες ήλπιζαν σε κάποιου είδους επιστροφή στην «κανονικότητα». Ωστόσο, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προειδοποίησε ότι οι συνθήκες στο έδαφος στην Ουκρανία και η προκύπτουσα προσφυγική κρίση θα διευκολύνουν την εξάπλωση του κορονοϊού.
Μάλιστα, ο Δρ. Μάικ Ράιαν, διευθυντής του Προγράμματος Έκτακτης Ανάγκης Υγείας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης ειδήσεων την προηγούμενη Τετάρτη ανέφερε μεταξύ άλλως πως «Οι άνθρωποι στην Ουκρανία είναι μαζεμένοι, είναι αγχωμένοι, δεν τρώνε, δεν κοιμούνται σωστά. Είναι πολύ ευαίσθητοι στις επιπτώσεις, πρώτα απ ‘όλα μολύνονται οι ίδιοι. Και είναι πολύ πιο πιθανό η ασθένεια να εξαπλωθεί».
Η Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες, σύμφωνα με το CNN Travel, αναφέρει ότι περισσότεροι από δύο εκατομμύρια άνθρωποι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και εκτιμά ότι «έως και τέσσερα εκατομμύρια άνθρωποι θα μπορούσαν να εγκαταλείψουν τη χώρα τις επόμενες εβδομάδες εάν συνεχιστεί η σύγκρουση». Οι επιπτώσεις μιας πιθανής εξάπλωσης του ιού σε γειτονικές χώρες θα μπορούσαν να καταστήσουν λιγότερο πιθανό τις κυβερνήσεις να χαλαρώσουν τους περιορισμούς κατά της Covid-19, γεγονός που θα διατηρήσει την πίεση στην ταξιδιωτική βιομηχανία.
Σε κανέναν δεν αρέσει η αβεβαιότητα
Από τους επενδυτές μέχρι τους ταξιδιώτες, σε κανέναν δεν αρέσει η αβεβαιότητα. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αυξήσει την αβεβαιότητα σχετικά με το εάν το κλείσιμο των λιμανιών και οι καθυστερήσεις στη ναυτιλία θα περιορίσουν τις παραδόσεις όλων, από σιτάρι μέχρι αργό και μαγειρικό λάδι.
Οι ταξιδιωτικές μετοχές βλέπουν και τις τιμές των μετοχών τους να πέφτουν. Ο όμιλος International Consolidated Airlines, ιδιοκτήτης της British Airways, έχασε 5% τον Φεβρουάριο. Οι μετοχές της Lufthansa έχουν υποχωρήσει 14% από τότε που οι ρωσικές δυνάμεις εισήλθαν στην Ουκρανία, με την βρετανική αεροπορική εταιρεία EasyJet να παρουσιάζει παρόμοια εικόνα.
Η αβεβαιότητα σχετικά με το τι θα συμβεί στη συνέχεια στη σύγκρουση κάνει, επίσης, τους ανθρώπους να σκεφτούν δύο φορές τα προγραμματισμένα ή υπάρχοντα ταξιδιωτικά σχέδιά τους.
«Είχαμε πελάτες που τηλεφώνησαν αναζητώντας διαβεβαίωση ότι το ταξίδι τους θα συνεχιστεί και ελέγχουν την ευέλικτη πολιτική κρατήσεών μας», είπε στο CNN ο Matt Berna, διευθύνων σύμβουλος του Intrepid Travel για τη Βόρεια Αμερική.
Φυσικά, οι προγραμματισμένες διακοπές δεν είναι σε καμία περίπτωση συγκρίσιμες με τα δεινά του ουκρανικού λαού και την τεράστια ανθρωπιστική καταστροφή που εκτυλίσσεται κατά μήκος των συνόρων του αυτή τη στιγμή, αλλά ο αντίκτυπος που θα μπορούσε να έχει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία σε μια ήδη εύθραυστη ταξιδιωτική βιομηχανία είναι κάτι που θα μπορούσε να γίνει αισθητό στο μέλλον.