Μικρή πτώση της τάξης του 3 έως 5% θα έχουν ως το τέλος του 2015 οι αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στη χώρα μας, τονίζει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας. Η Ένωση παρατηρεί ότι από την εφαρμογή των capital controls δεν υπήρξαν ακυρώσεις στις αφίξεις επισκεπτών, αλλά κυρίως οικονομικές επιπτώσεις, καθώς τα περισσότερα πλοία κατέληξαν στη γείτονα χώρα για προμήθειες και συναλλαγές πληρωμάτων.
Επισημαίνεται επίσης, ότι το προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα είναι το πιο σοβαρό θέμα αυτή τη στιγμή στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, καθώς ήδη έχουν υπάρξει κάποιες αλλαγές δρομολογίων, με σημαντικές απώλειες για τη Ρόδο, την Κω, τη Μυτιλήνη,τη Σάμο και τη Σύμη.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΚΦΝ, ο αριθμός αφίξεων επιβατών κρουαζιέρας το 2015 στη Ρόδο ήταν 307.000 έναντι 311.182 το 2014, 409.991 το 2013 και 472.308 το 2012.
Στην Κω, το 2015 επιβιβάστηκαν 40.000 επιβάτες κρουαζιέρας, έναντι 42.040 το 2014, 64.756 το 2013 και 41.171 το 2012. Στη Μυτιλήνη επιβιβάστηκαν το 2015 27.000 επιβάτες κρουαζιέρας, έναντι 34.150 το 2014, 42.423 το 2013 και 29.951 το 2012.
Η ΕΕΚΦΝ εκτιμά ότι το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί σύντομα και πως κατά την επόμενη σεζόν, η κίνηση στους προορισμούς αυτούς θα επανέλθει στην κανονική της ροή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΚΦΝ αλματώδη αύξηση είχαν για μία ακόμα φορά η Μύκονος και η Σαντορίνη, ενώ το Λαύριο είναι το λιμάνι που το 2015 κερδίζει τις εντυπώσεις, καθώς δύο πλοία της Celestial Cruises το χρησιμοποιούν ήδη ως λιμάνι εκκίνησης (αφού βρίσκεται πλησιέστερα προς το αεροδρόμιο), ενώ οι αποστάσεις προς νησιά του Αιγαίου είναι σημαντικά μικρότερες, με αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους καυσίμων στα πλοία.
Η Σαντορίνη, από 742.553 επισκέπτες κρουαζιέρας που είχε το 2014, το 2015 προσέλκυσε 859.000. Επίσης η Μύκονος από 610.207 επισκέπτες που είχε το 2014, το 2015 δέχθηκε 747.000.
Γενικότερα, τα δέκα πρώτα λιμάνια που έχουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε επιβάτες κρουαζιέρας αλλά και αφίξεις κρουαζιεροπλοίων για το 2015, είναι το λιμάνι του Πειραιά με 1.092.000 επιβάτες και 627 κρουαζιερόπλοια, της Σαντορίνης με 859.000 επιβάτες και 592 κρουαζιερόπλοια, της Μυκόνου με 747.000 επιβάτες και 540 κρουαζιερόπλοια, του Κατάκολου με 639.000 επιβάτες και 256 κρουαζιερόπλοια, της Κέρκυρας με 587.000 και 406 κρουαζιερόπλοια, της Ρόδου με 307.000 επιβάτες και 310 κρουαζιερόπλοια, του Ηρακλείου με 286.000 επιβάτες και 176 κρουαζιερόπλοια, της Πάτμου με 115.000 επιβάτες και 165 κρουαζιερόπλοια, της Κεφαλονιάς με 95.000 επιβάτες και 85 κρουαζιερόπλοια και του Βόλου με 63.000 επιβάτες και 58 κρουαζιερόπλοια.
Η Μήλος, τα Χανιά, η Λήμνος και το Ναύπλιο έδειξαν ικανοποιητική αύξηση το 2015, θεωρούμενοι ως νέοι προορισμοί από τους tour operators, μαζί με άλλους εξίσου αξιόλογους προορισμούς, όπως η Ύδρα και η Ίος που δεν συμπεριλαμβάνονται και φέτος στους κύριους λιμένες προορισμού.
Συνολικά 43 κρουαζιερόπλοια έχουν παραγγελθεί και κατασκευάζονται σήμερα, έτσι ώστε έως τις αρχές του 2021 το capacity να αυξηθεί κατά 134.000 Lower Berths.
Τα 23 από τα 43 είναι πλοία άνω των 125.000 gross tonnage το καθένα και μέσης μεταφορικής ικανότητας πάνω από 3.200 επιβάτες.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο από τα νεοναυπηγούμενα, είναι χωρητικότητας 5.400 επιβατών με gross tonnage 227.700.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας Θ.Κόντε, βάσει των στοιχείων αυτών θα πρέπει να οδηγηθούμε σε ανάλογη ανάπτυξη λιμενικών υποδομών στα μεγαλύτερα λιμάνια κρουαζιέρας που προσεγγίζουν τα πλοία αυτά.
Ο κ.Κόντες εκφράζει επίσης την ελπίδα να υπάρξουν προσπάθειες για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου για την κρουαζιέρα στις κεντρικές και νότιες κυρίως περιοχές.