Πόσο δημιουργικοί θα μπορούσατε να γίνετε, για να γλιτώσετε 300 ευρώ από μια πτήση; Για τέτοιου είδους εξοικονόμηση χρημάτων, ορισμένοι επιβάτες ακολουθούν την πρακτική, που είναι γνωστή ως skiplagging.
Ονομάζεται, επίσης, hidden-city ticketing ή throwaway ticketing και είναι ένας τρόπος με τον οποίο ορισμένοι ταξιδιώτες παρακάμπτουν το σύστημα κρατήσεων των αεροπορικών εταιρειών, εξοικονομώντας χρήματα από την τιμή του ταξιδιού τους.
Μερικές φορές, οι αεροπορικές εταιρείες χρεώνουν περισσότερο για μια απευθείας πτήση από ό,τι για μια πτήση με μία ή περισσότερες πόλεις με ανταπόκριση. Συνήθως, ένας skiplagger κλείνει μια φθηνότερη πτήση, που έχει δύο ή περισσότερες ανταποκρίσεις αντί να προτιμήσει την πιο ακριβή απευθείας πτήση, αλλά η πόλη της ανταπόκρισης -και όχι ο τελικός προορισμός της πτήσης- είναι ο κρυφός προορισμός του skiplagger.
Ο skiplagger, σύμφωνα με το CNN Travel, βγαίνει από το αεροδρόμιο στην πόλη ανταπόκρισης, μια τακτική που δεν αρέσει και πολύ στις αεροπορικές εταιρείες.
Η ιστορία ενός skiplagger
Η Amanda, μια μητέρα που εργάζεται στο μάρκετινγκ στο Τέξας, πετάει συχνά και είναι κάπως πρόσφατα προσηλυτισμένη στην πρακτική αυτή. Μάλιστα, έχει εφαρμόσει τη συγκεκριμένη τακτική περίπου 10 φορές τα τελευταία δύο χρόνια και εκτιμά ότι έχει εξοικονομήσει κάπου από 3.000 έως 4.000 δολάρια.
«Νομίζω ότι ξεκίνησα πριν από περίπου δύο χρόνια, μετά, ξέρετε, την πανδημία. Νομίζω ότι το 2021, οι εταιρείες άρχισαν να ανεβάζουν τις τιμές», δήλωσε η Amanda. Με το skiplagging, «πληρώνω πολύ λιγότερα και το κάνω συνεχώς».
Σύμφωνα, όμως, με το δημοσίευμα το skiplagging δεν αποτελεί ποινικό αδίκημα.
«Δεν πρόκειται να πάτε φυλακή», δήλωσε ο Scott Keyes, ιδρυτής της ταξιδιωτικής ιστοσελίδας Going. «Είναι κάτι που αντιβαίνει στο συμβόλαιο μεταφοράς της αεροπορικής εταιρείας, πράγμα που σημαίνει ότι το βλέπουν ως παραβίαση των όρων και προϋποθέσεων με τους οποίους συμφωνείτε, όταν αγοράζετε την πτήση σας».
Και ενώ οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να βάλουν τους παραβάτες στη φυλακή, ο Keyes είπε ότι μπορούν να προσπαθήσουν να χτυπήσουν τους skiplaggers -ιδιαίτερα τους τολμηρούς, επαναλαμβανόμενους παραβάτες- με κάποια σκληρά αντικίνητρα, συμπεριλαμβανομένης της απώλειας των μιλίων συχνών πτήσεων ή ακόμη και της απαγόρευσης πτήσεων με την αεροπορική εταιρεία.
Η ιστορία του skiplagging και πώς λειτουργεί
Το skiplagging, όμως, δεν είναι κάτι καινούργιο. «Στην πραγματικότητα, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες το χρησιμοποιούν ως εργαλείο για την εξοικονόμηση χρημάτων για τους πελάτες τους εδώ και πολλά χρόνια», δήλωσε ο Phil Dengler, συνιδρυτής του διαδικτυακού ιστότοπου ταξιδιωτικών συμβουλών «The Vacationer».
Ο Dengler δήλωσε ότι ο ιστότοπος Skiplagged.com έχει αυξήσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με την πρακτική αυτή την τελευταία δεκαετία.
«Ο όρος “skiplagging” έχει σιγα σιγά αντικαταστήσει το “hidden-city ticketing” ως ο πιο συχνά χρησιμοποιούμενος όρος για την πρακτική αυτή».
Η Kathleen Bangs, πρώην πιλότος αεροπορικής εταιρείας και εκπρόσωπος της FlightAware, δήλωσε ότι «μπορεί να θεωρηθεί ως το σύγχρονο ισοδύναμο του ghosting μιας αεροπορικής πτήσης, επειδή ο αερομεταφορέας σας περιμένει στη θέση που έχετε αγοράσει, αλλά δεν εμφανίζεστε ποτέ».
«Η πρακτική αυτή δεν υφίσταται σε πτήσεις χωρίς ενδιάμεσο σταθμό», δήλωσε ο Bangs, παρουσιάζοντας ένα σενάριο.
«Ας υποθέσουμε ότι θέλω να πετάξω από τη Μινεάπολη στο Μαϊάμι και ο ναύλος είναι 500 δολάρια. Στη συνέχεια ανακάλυψα ότι αν κλείσω την πτήση από τη Μινεάπολη προς το Τζάκσονβιλ της Φλόριντα, με ενδιάμεση στάση ή ανταπόκριση στο Μαϊάμι, ο ναύλος είναι μόνο 350 δολάρια.
«Σε αυτή την περίπτωση, θα μπορούσα να κλείσω μια πτήση μόνο με απλή μετάβαση, να πάρω μόνο χειραποσκευές και απλώς να μην επιβιβαστώ ποτέ στο σκέλος του δρομολογίου Μαϊάμι-Τζάκσονβιλ και ιδού! Είμαι στο Μαϊάμι, εκεί που ήθελα να είμαι εξαρχής, και εξοικονόμησα 150 δολάρια στην πορεία».
Γιατί οι αεροπορικές εταιρείες απεχθάνονται το skiplagging
Οι αεροπορικές εταιρείες απεχθάνονται την πρακτική αυτή και οι λόγοι, σύμφωνα με τον Dengler, είναι συγκεκριμένοι.
«Στις αεροπορικές εταιρείες δεν αρέσει το skiplagging, επειδή τους κοστίζει χρήματα. Οι πτήσεις με ανταπόκριση είναι γενικά φθηνότερες από τις πτήσεις χωρίς ενδιάμεσο σταθμό, επειδή οι αεροπορικές εταιρείες έχουν χαμηλότερο ανώτατο όριο τιμών γι’ αυτές», είπε.
«Η μη επιβίβαση στην τελευταία ανταπόκριση εξασφαλίζει ότι η πτήση θα έχει μια κενή θέση, που η αεροπορική εταιρεία θα μπορούσε διαφορετικά να πουλήσει για περισσότερα χρήματα σε κάποιον, που θέλει να πετάξει χωρίς ενδιάμεσο σταθμό. Ενώ το αεροπλάνο θα είναι λίγο ελαφρύτερο, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν αποφασίσει ότι η όποια εξοικονόμηση καυσίμων δεν αντισταθμίζει την τιμή της χαμένης πώλησης εισιτηρίων.
«Επιπλέον, η αεροπορική σας εταιρεία γνωρίζει ότι ήσασταν στην πρώτη πτήση και βρίσκεστε στο αεροδρόμιο. Οι υπάλληλοι της πύλης μπορεί να φωνάξουν το όνομά σας ή να καθυστερήσουν ελαφρώς να κλείσουν τις πόρτες. Εκτός από την απώλεια χρημάτων, δημιουργεί επιπλέον άγχος για το προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών».