«Πόλεμος» αναμένεται να ξεσπάσει μεταξύ μεγαθηρίων του διαδικτύου, όπως η Google και η Yahoo, και ευρωπαϊκών παρόχων κινητής τηλεφωνίας, μετά την απόφαση των τελευταίων να προχωρήσουν στον αποκλεισμό των διαφημίσεων στα δίκτυά τους.
Μία ευρωπαϊκή εταιρεία τηλεπικοινωνιών αποκάλυψε στους Financial Times ότι έχει εγκαταστήσει ήδη στα συστήματά των δεδομένων της ένα πρόγραμμα για τον αποκλεισμό των διαφημίσεων και σκοπεύει να το θέσει σε εφαρμογή πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Το λογισμικό αποτρέπει τους περισσότερους τύπους διαφήμισης από το να εμφανίζονται σε ιστοσελίδες και εφαρμογές, ωστόσο δεν παρεμβαίνει σε «in-feed» διαφημίσεις που χρησιμοποιούνται στις υπηρεσίες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook και Twitter.
Το πρόγραμμα για τον αποκλεισμό των διαφημίσεων ανέπτυξε η ισραηλινή εταιρεία Shine. «Δεκάδες εκατομμύρια συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας σε όλο τον κόσμο θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον αποκλεισμό των διαφημίσεων μέχρι το τέλος τους έτους», δήλωσε ο Ρόι Κάρθι, υπεύθυνος μάρκετινγκ της Shine. «Εάν αυτό τεθεί σε εφαρμογή, ενδέχεται να έχει καταστροφικές συνέπειες για τον τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης», πρόσθεσε ο ίδιος.
Η εταιρεία ερευνών eMarketer εκτιμά ότι εφέτος αναμένεται να ξοδευτούν περίπου 63 δισεκατομμύρια ευρώ σε online διαφημίσεις, ποσό τριπλάσιο σε σχέση με αυτό που δαπανήθηκε 2 χρόνια νωρίτερα.
Εκπρόσωπος της Shine δήλωσε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε συνεργασία με αρκετούς παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, συμπεριλαμβανομένου ενός με περισσότερους από 40 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως. Ο ίδιος, ωστόσο, αρνήθηκε να κατονομάσει οποιαδήποτε από τις εταιρείες αυτές.
Στέλεχος ενός ευρωπαϊκού παρόχου τηλεπικοινωνιών, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί, επιβεβαίωσε στους Financial Times ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, καθώς και άλλες παρόμοιες, σκοπεύουν να θέσουν σε εφαρμογή το πρόγραμμα αποκλεισμού των διαφημίσεων εντός του τρέχοντος έτους. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι ο πάροχος σκοπεύει να διαθέσει σύντομα την απαλλαγμένη-από-διαφημίσεις υπηρεσία, την οποία θα μπορούν να ενεργοποιήσουν μέσω σχετικής επιλογής οι χρήστες.
Από την πλευρά της η Google εξέφρασε την αντίθεσή της στην κίνηση αυτή υποστηρίζοντας ότι είναι παράλογο οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας να προβούν στον αποκλεισμό των διαφημίσεων. «Οι άνθρωποι πληρώνουν για την παροχή ίντερνετ στις συσκευές κινητής τηλεφωνίας τους ώστε να έχουν πρόσβαση σε εφαρμογές, βίντεο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και άλλες υπηρεσίες, πολλές εκ των οποίων χρηματοδοτούνται από διαφημίσεις. Η Google και άλλες εταιρείες παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών επενδύουν σημαντικά ποσά για την ανάπτυξη αυτών των υπηρεσιών», αναφέρεται σε δημοσίευμα των Financial Times το οποίο επικαλείται σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Google.
Ο αποκλεισμός των διαφημίσεων στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας ενδέχεται να προκαλέσει πληθώρα αντιδράσεων από εταιρείες ψηφιακών μέσων ενημέρωσης. Το 2013, ο γαλλικός πάροχος διαδικτυακών υπηρεσιών, Free, που ανήκει στην εταιρεία Iliad, προχώρησε στον αποκλεισμό των διαφημίσεων, προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις. Μία εβδομάδα αργότερα η εταιρεία αναγκάστηκε να καταργήσει την πρωτοβουλία αυτή μετά από πιέσεις που δέχτηκε από την κυβέρνηση, αναφέρεται στο δημοσίευμα των Financial Times.
Ο Κάρθι της Shine δήλωσε ότι ο αποκλεισμός των ενοχλητικών διαφημίσεων αποτελεί «δικαίωμα των καταναλωτών», ακόμα κι αν κάτι τέτοιο υπονομεύει το επιχειρηματικό μοντέλο των online εκδοτών που στηρίζονται στη διαφήμιση.
«Η online διαφήμιση είναι εκτός ελέγχου και ρυπαίνει την εμπειρία των χρηστών», υποστήριξε ο Κάρθι. Τα pop-ups, τα βίντεο των οποίων η αναπαραγωγή τους ξεκινά αυτόματα καθώς και άλλες μορφές ψηφιακής διαφήμισης καταναλώνουν μεταξύ 10% και 50% των πακέτων δεδομένων για τα οποία πληρώνουν οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας, πρόσθεσε ο ίδιος.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα των Financial Times, πολλοί πάροχοι κινητής τηλεφωνίας έχουν εκφράσει την αγανάκτησή τους για το γεγονός ότι οι εταιρείες ψηφιακών μέσων επωφελούνται οικονομικά από τα δίκτυα υψηλών ταχυτήτων των παρόχων, χωρίς όμως να επενδύουν ποτέ στις υποδομές των δικτύων αυτών.