Οι χρήστες ηλεκτρονικών υπολογιστών μέχρι τώρα ανησυχούσαν για ηλεκτρονικές επιθέσεις από άλλα PC. Στο κοντινό μέλλον όμως, η ανησυχία αυτή θα επεκταθεί, καθώς τα συστήματά μας μπορεί να βρεθούν στο «στόχαστρο» ακόμη και οικιακών συσκευών, όπως το ψυγείο του σπιτιού!
Η εταιρεία υπηρεσιών ασφαλείας Proofpoint ανακάλυψε μια παγκόσμια διαδικτυακή επίθεση που «εξαπολύεται» από πάνω από 100.000 καθημερινά gadgets, όπως οικιακά routers, τηλεοράσεις και τουλάχιστον ένα… «έξυπνο» ψυγείο!
Πιθανότατα πρόκειται για την πρώτη αποδεδειγμένη επίθεση που ξεκινά από συνδεδεμένες οικιακές συσκευές.
Η Proofpoint δήλωσε ότι η επίθεση έλαβε χώρα μεταξύ 26 Δεκεμβρίου και 6 Ιανουαρίου και περιλαμβάνει αποστολή μολυσμένων e-mails σε εταιρείες και ιδιώτες. Η υπόθεση περιλαμβάνει, σύμφωνα με την εταιρεία, πάνω από 750.000 e-mails από περισσότερες από 100.000 συσκευές-bot.
Οι ειδικοί αναλυτές της Proofpoint εκτιμούν ότι τουλάχιστον το 25% αυτών των μηνυμάτων δεν πέρασαν καθόλου μέσω των παραδοσιακών διαύλων (ηλεκτρονικών υπολογιστών ή smartphone). Αντίθετα, το κακόβουλο λογισμικό σε μεγάλο βαθμό εγκαταστάθηκε και διοχετεύτηκε μέσω άλλων «έξυπνων» συσκευών, όπως οι «λευκές» συσκευές της κουζίνας και τα συστήματα οικιακών πολυμέσων (home multi-media) που συνήθως είναι συνδεδεμένα με τηλεοράσεις.
Οι ιδιοκτήτες αυτών των συσκευών δεν γνώριζαν ότι οι συσκευές τους είχαν ενταχθεί στο κακόβουλο δίκτυο και είχαν «αξιοποιηθεί» από αυτό για την αποστολή των ανεπιθύμητων μηνυμάτων σε άλλους χρήστες και επιχειρήσεις-στόχους. Καμία συσκευή που είχαν παραβιάσει οι χάκερ, δεν απέστειλε περισσότερα από δέκα τέτοια μηνύματα, ώστε να γίνει πιο δύσκολο το «μπλοκάρισμα» της κυβερνο-επίθεσης.
Η εταιρεία ασφαλείας δεν διευκρίνισε ποιοι βρέθηκαν στο στόχαστρο του δικτύου επίθεσης και αν τελικά οι υπεύθυνοι κατάφεραν να συλλέξουν οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία.
Ο επικεφαλής ασφαλείας της Proofpoint Ντέηβιντ Νάιτ προειδοποίησε ότι τέτοιες επιθέσεις θα γίνουν συχνότερες στο μέλλον, καθώς οι συσκευές ενός σπιτιού γίνονται ολοένα πιο «έξυπνες» και διασυνδέονται στο διαδίκτυο. «Πολλές από αυτές τις συσκευές, στην καλύτερη περίπτωση, έχουν χαμηλό επίπεδο προστασίας και οι καταναλωτές ουσιαστικά δεν έχουν κανένα τρόπο να ανιχνεύσουν ή να διορθώσουν τις μολύνσεις, όταν αυτές συμβαίνουν» τόνισε.