Μια πειραματική οθόνη που βγάζει μια συγκεκριμένη μυρωδιά, ανάλογα με το περιεχόμενο που απεικονίζει, παρουσίασαν ιάπωνες ερευνητές.
Έτσι, για παράδειγμα, αν δείχνει έναν καφέ, ο χρήστης μπορεί να τον μυρίσει. Οι τεχνολογίες δημιουργίας εικονικών οσμών ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τους διαφημιστές, που θέλουν να κάνουν πιο «ζωντανό» και ελκυστικό ένα προϊόν για τους καταναλωτές.
Η καινοτομική οθόνη, που δημιουργήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου Γεωργίας και Τεχνολογίας του Τόκιο με επικεφαλής τους Χαρούκα Ματσοκούρα και Χιρόσι Ισίντα, παρουσιάστηκε στο διεθνές συνέδριο εικονικής πραγματικότητας «IEEE Virtual Reality» στη Φλόριντα των ΗΠΑ, σύμφωνα με το «New Scientist».
Η νέα τεχνολογία επιτρέπει στην οσμή να φαίνεται πως βγαίνει από το ακριβές σημείο στην οθόνη LCD, όπου απεικονίζεται η αντίστοιχη εικόνα (π.χ. ενός τροφίμου ή ροφήματος), δημιουργώντας τη σχετική ψευδαίσθηση στο θεατή – χρήστη. Στην πραγματικότητα η πηγή της οσμής βρίσκεται σε διαφορετικό σημείο της οθόνης. Όταν ο θεατής πλησιάζει τη μύτη του κοντά στην οθόνη για να μυρίσει σε διαφορετικά σημεία της, αισθάνεται ότι μεταβάλλεται η ένταση της μυρωδιάς που βγαίνει από τα διαφορετικά σημεία.
Οι οσμές δημιουργούνται από σφαιρίδια (τύπου «πέλετ») με συγκεκριμένες χημικές ουσίες που εξατμίζονται και στη συνέχεια ανακατεύονται με τέσσερα ρεύματα αέρα, τα οποία προέρχονται από τις τέσσερις γωνίες της οθόνης. Τα ρεύματα αυτά εκπέμπονται παράλληλα με την επιφάνεια της οθόνης μέσω μικρών ανεμιστήρων και μπορούν να ποικίλουν σε ένταση και κατεύθυνση, έτσι ώστε να μεταδίδουν την ψευδαίσθηση ότι η οσμή βγαίνει από ένα συγκεκριμένο σημείο.
Προς το παρόν, είναι εφικτό η οθόνη να βγάζει μόνο μια οσμή και να την «χειραγωγεί» κατάλληλα, ώστε να φαίνεται πως προέρχεται από ένα συγκεκριμένο σημείο της. Όμως οι ιάπωνες ερευνητές δήλωσαν ότι η τεχνολογία τους θα βελτιωθεί στο μέλλον με την ενσωμάτωση στην οθόνη ειδικών φυσιγγίων (όπως τα «κάρτριτζ» μελάνης των εκτυπωτών), που θα επιτρέπουν την ευκολότερη εναλλαγή των οσμών.
Όπως είπαν, πέρα από το πεδίο της διαφήμισης και του μάρκετινγκ, τέτοιες οθόνες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κάποια στιγμή σε μουσεία, σε γκαλερί τέχνης και σε άλλους πολιτιστικούς χώρους.