Στρέφετε το πρόσωπό σας προς την ίδια μεριά απέναντι στη φωτογραφική μηχανή, κάθε φορά που σας τραβούν φωτογραφία; Παρότι οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν πως γνωρίζουν ποια πλευρά του προσώπου τους εμφανίζεται καλύτερα στις φωτογραφίες, οι περισσότεροι κάνουν λάθος, σύμφωνα με την επιστημονική μελέτη που πραγματοποιήθηκε για την Nikon COOLPIX από το ερευνητικό εργαστήριο Face Research Lab.
Σε αυτό το φιλόδοξο πείραμα, το πρώτο του είδους του που πραγματοποιήθηκε σε τόσο μεγάλη κλίμακα, η Nikon ρώτησε 100 ανθρώπους διάφορων ηλικιών και εθνοτήτων εάν πιστεύουν ότι η μία πλευρά του προσώπου τους είναι πιο ελκυστική από την άλλη. Για να αναλυθούν οι απαντήσεις, αυτά τα 100 άτομα (50 γυναίκες και 50 άνδρες) φωτογραφήθηκαν και από τις δύο πλευρές και, στη συνέχεια, οι φωτογραφίες τους δημοσιεύτηκαν για αξιολόγηση από άλλους.
Στην τοποθεσία www.faceresearch.org, 167 αξιολογητές είδαν 2.400 ζεύγη φωτογραφιών των ατόμων της μελέτης, στα οποία εμφανίζονταν και οι δύο πλευρές του προσώπου, και επέλεξαν την πιο ελκυστική πλευρά από κάθε ζεύγος. Στα μισά από τα ζεύγη, οι φωτογραφίες είχαν αντικατασταθεί από το κατοπτρικό τους είδωλο, προκειμένου να αντιμετωπιστεί τυχόν προτίμηση των αξιολογητών σε σχέση με την αριστερή ή δεξιά θέση.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι παρότι οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν πως γνωρίζουν ποια πλευρά του προσώπου τους εμφανίζεται καλύτερα στις φωτογραφίες, οι περισσότεροι κάνουν λάθος. Ας σημειωθεί πως οι γυναίκες αποδείχθηκαν χειρότερες από τους άντρες, όσον αφορά την κρίση τους σχετικά με το ποια πλευρά του προσώπου τους είναι πιο ελκυστική, αφού μόνο μία στις τρεις γυναίκες (36%) επέλεξε τη σωστή πλευρά. Η πλειοψηφία των γυναικών επέλεξε την πλευρά που κρίθηκε λιγότερο ελκυστική από τους άλλους.
Η μελέτη έδειξε, επίσης, ότι η αριστερή πλευρά είχε τουλάχιστον δύο φορές περισσότερες πιθανότητες να κριθεί ως πιο ελκυστική, σε σχέση με τη δεξιά πλευρά, ανεξάρτητα από το αν το άτομο της μελέτης χαμογελούσε ή όχι.
Η Δρ Lisa DeBruine, διευθύντρια του Face Research Lab, επέβλεψε την online αξιολόγηση. Σχετικά με τα αποτελέσματα, σχολίασε:
«Άλλοι επιστήμονες έχουν υποστηρίξει ότι οι εκφράσεις του προσώπου είναι συνήθως ασύμμετρες και ενδεχομένως είναι πιο ισχυρές στην αριστερή πλευρά του προσώπου, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει ποια πλευρά φαίνεται πιο ελκυστική. Αυτή η μελέτη δείχνει ότι η αριστερή πλευρά του προσώπου τείνει να είναι πιο ελκυστική, ακόμα και όταν τα άτομα έχουν ουδέτερη έκφραση.»
«Αυτή είναι η πρώτη μελέτη που εξετάζει κατά πόσο οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται ποια πλευρά του προσώπου τους είναι πιο ελκυστική. Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι οι γυναίκες ήταν χειρότερες σε σχέση με τους άντρες, αν και κανένα από τα δύο φύλα δεν ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην αξιολόγηση της καλύτερης πλευράς του προσώπου του.»
Ποια πλευρά θεωρούν πιο ελκυστική οι άνθρωποι συχνότερα;
Από τα ζεύγη των φωτογραφιών της αριστερής και δεξιάς πλευράς, 61% κρίθηκαν πιο ελκυστικά στην αριστερή πλευρά, ακόμα και όταν η φωτογραφία είχε αντικατασταθεί από το κατοπτρικό της είδωλο προκειμένου η αριστερή πλευρά να φαίνεται όπως ακριβώς και η δεξιά. Το 36% των ατόμων κρίθηκαν πιο ελκυστικά στη δεξιά πλευρά, ενώ 3% κρίθηκαν εξίσου ελκυστικά και στις δύο πλευρές.
Γνωρίζουν οι άνθρωποι ποια είναι η «καλύτερη πλευρά» τους στις φωτογραφίες;
Κατά μέσο όρο, λιγότεροι από τους μισούς ανθρώπους (47%) αποδείχθηκαν σωστοί σε σχέση με την καλύτερη πλευρά τους, αποτέλεσμα που υποδεικνύει ότι οι περισσότεροι από εμάς έχουμε λάθος αντίληψη, όταν ποζάρουμε για φωτογραφίες, πιστεύοντας εσφαλμένα πως δείχνουμε την πιο ελκυστική πλευρά μας στη φωτογραφική μηχανή.
Ειδικότερα οι γυναίκες ίσως θα πρέπει να ζητούν τη γνώμη των άλλων, ώστε να εξασφαλίσουν ότι ποζάρουν με τη σωστή πλευρά στις φωτογραφίες. Η έρευνα της Nikon COOLPIX έδειξε ότι οι άντρες έχουν σωστή αντίληψη συχνότερα από τις γυναίκες: οι άντρες αποδείχθηκαν σωστοί σε ποσοστό 58% ενώ οι γυναίκες μόνο σε ποσοστό 36%.
Προκαλεί το συναίσθημα διαφορά;
Αν νομίζετε πως έχετε ένα αριστερό ακαταμάχητο χαμόγελο, μπορεί να πιστεύετε λανθασμένα ότι θα πρέπει να στρέφετε αυτήν την πλευρά σας προς τη φωτογραφική μηχανή.
Οι συμμετέχοντες στη μελέτη φωτογραφήθηκαν μία φορά ενώ χαμογελούσαν και μία φορά χωρίς να χαμογελούν. Η αριστερή πλευρά είχε τουλάχιστον δύο φορές περισσότερες πιθανότητες να κριθεί ως πιο ελκυστική, σε σχέση με τη δεξιά πλευρά, ανεξάρτητα από το αν το άτομο της μελέτης χαμογελούσε ή όχι, γεγονός που υποδεικνύει ότι η αριστερή πλευρά του προσώπου είναι θεωρητικά πιο ελκυστική, ανεξάρτητα από την έκφραση. Αυτό το στοιχείο έρχεται σε αντίθεση με πρόσφατες έρευνες που υποδεικνύουν ότι η προτίμηση προς την αριστερή πλευρά του προσώπου οφείλεται στο ότι αυτή η πλευρά εκφράζει πιο αποτελεσματικά τα συναισθήματα.
Πώς μπορείτε να προβάλετε την «καλύτερη πλευρά» σας μπροστά στον φακό;
Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της έρευνας, ο Nicolas Gillet της Nikon Europe δίνει τις ακόλουθες συμβουλές:
Κατά πάσα πιθανότητα δεν γνωρίζετε ποια είναι η καλύτερη πλευρά σας, επομένως, ζητήστε από έναν φίλο να σας βοηθήσει να αποφασίσετε.
Το ότι η μια πλευρά σας είναι πιο ελκυστική οφείλεται στην ασυμμετρία του προσώπου ή την ασυμμετρία των εκφράσεων, επομένως, δεν βοηθά να δημιουργείτε κατοπτρικά είδωλα των φωτογραφιών σας με τη λιγότερο ελκυστική πλευρά.
Για να εξασφαλίσουν ότι θα δείχνετε πάντοτε τον καλύτερό σας εαυτό, οι φωτογραφικές μηχανές COOLPIX διαθέτουν το σύστημα Έξυπνου πορτραίτου της Nikon που περιλαμβάνει μια σειρά από αυτόματες λειτουργίες, όπως τη λειτουργία Χαμόγελου, την Ένδειξη κλεισίματος ματιών, την Απαλότητα δέρματος και το D-Lighting.
Μεθοδολογία
Στο πείραμα της Nikon COOLPIX συμμετείχαν 50 άνδρες και 50 γυναίκες ηλικίας 18–50 ετών διάφορων εθνοτήτων.
Το ερευνητικό εργαστήριο Face Research Lab εξασφάλισε ότι οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν σε ιδιαίτερα κατάλληλες και ελεγχόμενες συνθήκες, ελαχιστοποιώντας τους παράγοντες επηρεασμού των αποτελεσμάτων.
Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αφαιρέσουν τυχόν μέικ απ, να έχουν τα μαλλιά τους τραβηγμένα, ώστε να μην καλύπτουν το πρόσωπο και να μη φορούν κοσμήματα (συμπεριλαμβανομένων κοσμημάτων πίρσινγκ).
Στην τοποθεσία faceresearch.org, 167 άτομα (ηλικίας 18–75) έκριναν τις πιο ελκυστικές φωτογραφίες από 2.400 ζεύγη φωτογραφιών. Κάθε ένα από τα 100 άτομα που συμμετείχαν εμφανίστηκε σε 24 διαφορετικές εκδοχές (π.χ. αριστερό και δεξιό προφίλ, αριστερό και δεξιό προφίλ 3/4, ζεύγη και με τις δύο φωτογραφίες αντικατεστημένες από κατοπτρικά είδωλα, ζεύγη με τη μία μόνο φωτογραφία αντικατεστημένη από κατοπτρικό είδωλο κ.λπ.).
Τα ζεύγη αντιστοιχούσαν σε 1 από 100 διαφορετικά άτομα: 50 άνδρες και 50 γυναίκες.
Τα ζεύγη είχαν 1 από 2 διαφορετικές εκφράσεις: ουδέτερη ή χαμόγελο.
Χρησιμοποιήθηκαν τυπικές μέθοδοι έρευνας προσώπου (π.χ. η πλευρά της οθόνης στην οποία παρουσιάστηκε κάθε φωτογραφία ήταν τυχαία και η σειρά των φωτογραφιών ήταν επίσης τυχαία).