Πώς θα ήταν άραγε να έχουμε πρόσβαση ανά πάσα στιγμή από το πιστοποιητικό γέννησης και την ληξιαρχική πράξη γάμου, μέχρι την κατάσταση ενσήμων μας και το ποινικό μας μητρώο;
Ή ακόμα πόσο χρηστικό θα ήταν να μπορούσαμε να εξουσιοδοτήσουμε ένα συγγενή ή φίλο μας απλά στέλνοντας ένα μήνυμα στο κινητό;
Αυτό οραματίστηκε και η ομάδα της Digital Consulting REBORRN και σχεδίασε την εφαρμογή Country OS, ή αλλιώς το λειτουργικό σύστημα μιας χώρας μέσα από το οποίο κάθε πολίτης θα μπορεί να διαχειριστεί τη σχέση του… με το κράτος.
Οι δημιουργοί της ιδέας Γιώργος Βαρέλογλου και Κώστας Μάντζιαρης εξηγούν στο newsbeast.gr πως με τη χρήση της τεχνολογίας και του design, θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε δραματικά την αλληλεπίδραση μας με τους δημόσιους φορείς και το κράτος.
Πώς; Πολύ απλά, όλα μας τα δεδομένα συγκεντρώνονται σε ένα εύχρηστο και φιλικό περιβάλλον μιας εφαρμογής για κινητά, tablets και προσωπικούς υπολογιστές και είναι διαθέσιμα προς κάθε χρήση ανά πάσα στιγμή. Και όσο για απορίες και ερωτήματα η ομάδα προτείνει τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης (chatbots) αλλά και τη δυνατότητα συνομιλίας με εκπροσώπους μέσω video conferencing για την επίλυση πιο περίπλοκων ζητημάτων.
Ακόμα και για τις ομάδες πληθυσμού που έχουν μειωμένη εξοικείωση με την τεχνολογία, όλες οι παραπάνω λειτουργίες θα μπορούσαν να είναι προσβάσιμες μέσα από φωνητικές εντολές.
– Τι είναι το Country OS, και πώς υπόσχεται «επανάσταση» στις συναλλαγές μας με το Δημόσιο;
Κώστας Μάντζιαρης: Το Country OS είναι μια πρωτοβουλία που πήραμε στη REBORRN για να δουλέψουμε πάνω σε μια πρόσκληση που μας αφορά καταρχάς σαν πολίτες. Πώς μπορούμε να κάνουμε τις συναλλαγές μας με το κράτος πιο φιλικές χρησιμοποιώντας την τεχνολογία, τα δεδομένα και το Design. Αυτό που προέκυψε σαν ιδέα, μέσα από την δουλειά μιας ομάδας 7 ανθρώπων διαφορετικών ειδικεύσεων, είναι μια εφαρμογή που συγκεντρώνει όλα μας τα δεδομένα που απαρτίζουν τη σχέση μας με το κράτος όπως για παράδειγμα τις οικονομικές μας οφειλές στην εφορία και άλλους φορείς του δημοσίου, όλα μας τα πιστοποιητικά σε ένα μέρος, παρακολουθεί τις συναλλαγές που έχουμε σε εξέλιξη, ενώ δίνει τη δυνατότητα για μια σειρά από συναλλαγές όπως η εξουσιοδότηση ενός τρίτου. Αυτό είναι με λίγα λόγια το Country OS. Η επανάσταση, για να χρησιμοποιήσω τα λόγια σας, βρίσκεται στην απλoποίηση μιας σειράς από συναλλαγές πολίτη – κράτους.
– Υπήρξε κάποια συγκεκριμένη συναλλαγή με το Δημόσιο που ήταν πραγματικά εξωφρενική και προκάλεσε την αρχική ιδέα;
Γιώργος Βαρέλογλου: Η αλήθεια είναι πως ναι, η ιδέα ξεκίνησε όταν χρειάστηκε να εκδώσουμε μια εξουσιοδότηση όντας στην Αθήνα σε ένα τρίτο πρόσωπο στην Θεσσαλονίκη για να εκπροσωπήσει έναν από εμάς σε μια δημόσια υπηρεσία της συμπρωτεύουσας. Χάθηκε εργάσιμος χρόνος για να επικυρωθεί η εξουσιοδότηση σε ένα KEΠ της Αθήνας και μετά ακολούθησε ένας μικρός αγώνας για να φτάσει το πρωτότυπο στη Θεσσαλονίκη στα χέρια του εξουσιοδοτημένου. Το 2019. Εφόσον οι πολίτες είναι τόσο δυσαρεστημένοι από τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, και οι κυβερνήσεις διαχρονικά ευαγγελίζονται τον εκσυγχρονισμό του, πού χωλαίνει το όλο εγχείρημα;
Γιώργος Βαρέλογλου: Δεν είμαστε ειδήμονες για να το απαντήσουμε σε μια τέτοια ερώτηση. Μελετώντας σχετικές δημοσιεύσεις φορέων που έχουν ασχοληθεί με την απάντηση αυτής της ερώτησης, όλοι συμφωνούν ότι διαχρονικά, υπάρχει μια έλλειψη κεντρικού στρατηγικού σχεδιασμού.
Πέραν αυτού όμως η υλοποίηση μιας τέτοιου τύπου λύσης απαιτεί και την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου σε ορισμένα σημεία, αλλά και τον πολύ καλό συντονισμό μεταξύ διαφορετικών φορέων του κράτους. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση η υλοποίηση μιας τέτοιας λύσης και χρειάζεται τον συντονισμό και τη σκληρή δουλειά πολλών ανθρώπων.
– Έχετε υπολογίσει πόσες χαμένες ώρες – ή πόσα χαρτιά- θα γλίτωνε ένας μέσος πολίτης, αν άρχιζε ευρεία χρήση της εφαρμογής;
Κώστας Μάντζιαρης: Υπάρχουν μια σειρά από διαδικασίες που θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν αποκλειστικά μέσα από μια τέτοια εφαρμογή χωρίς την ανάγκη χρήσης πρωτότυπων εγγράφων, μέσα από μερικά απλά βήματα. Στο βίντεο που δημοσιεύσαμε δώσαμε το παράδειγμα της εξουσιοδότησης.
– Τι τεχνολογία χρειάζεται για να υιοθετήσει το Δημόσιο αυτή την εφαρμογή- μαζί με τις απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας; Θα κόστιζε λιγότερο ή περισσότερο από την τωρινή σπατάλη σε ανθρώπινους πόρους και υποδομές;
Κώστας Μάντζιαρης: Θα ήταν επιπόλαιο από πλευράς μας να προϋπολογίσουμε το κόστος μιας τέτοιας λύσης, σίγουρα όμως θα εξοικονομούσε σημαντικούς πόρους και υποδομές.
– Έχετε σκοπό να ενημερώσετε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την πρωτοποριακή εφαρμογή σας αλλά και τον τρόπο που θα απλουστεύσει τις συναλλαγές μας με τις δημόσιες υπηρεσίες;
Γιώργος Βαρέλογλου: Έχουμε σκοπό να το κάνουμε, και είμαστε διατεθειμένοι να μοιραστούμε όλη τη δουλειά που έχουμε κάνει στα πλαίσια αυτής της πρωτοβουλίας, εφόσον μας ζητηθεί. Προς έκπληξή μας, και αφού δημοσιεύσαμε την ιδέα, πολλοί αξιόλογοι επαγγελματίες του χώρου της πληροφορικής, προσφέρθηκαν να βοηθήσουν εθελοντικά για την εξέλιξη της συγκεκριμένης ιδέας.