Ο μεγάλος τελικός του αμερικάνικου ποδοσφαίρου (NFL), το περίφημο Super Bowl, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα αθλητικά θεάματα παγκοσμίως και το μεγαλύτερο, αναμφίβολα, στις ΗΠΑ.
Του Μένιου Κατή
Ο τελικός για την ανάδειξη του Πρωταθλητή δεν είναι ένα απλό παιχνίδι, αλλά μια υποδειγματικά οργανωμένη γιορτή που συνδυάζει το τερπνόν μετά του ωφελίμου. Δηλαδή θέαμα, ουσία, αλλά και χρήμα. Υπερβολικά πολύ χρήμα…
Μια τεράστια πρόκληση τα διασημότερα brand-names που επενδύουν αστρονομικά ποσά για να διαφημίσουν την πραμάτεια τους σε ένα από τα ακριβότερα «παλκοσένικα» του παγκόσμιου αθλητισμού και φυσικά τους μαρκετίστες που ξοδεύουν μπόλικη φαιά ουσία αναζητώντας την πρωτότυπη ιδέα…
Την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου (στις 18.30 τοπική ώρα) διεξάγεται ο 52ος τελικός στην ιστορία τους θεσμού, με τους περσινούς Πρωταθλητές Νιου Ίνγκλαντ Πάτριοτς, των πέντε τίτλων συνολικά, να αντιμετωπίζουν στο state-of-the-art US Stadium της Μινεάπολις (χωρητικότητας 73.000 θεατών) τους Φιλαδέλφια Ινγκλς που ψάχνουν την παρθενική τους κατάκτηση.
Ένας αγώνας που αποτελεί πρότυπο αθλητικής διοργάνωσης καθώς από το 1967 που διεξήχθη για πρώτη φορά, έχει εξελιχθεί σε μια καλοκουρδισμένη βιομηχανία παραγωγής δολαρίων.
Η απήχηση που έχει ο τελικός αποτυπώνεται στα, δίχως αμφιβολία, εντυπωσιακά στοιχεία που προκύπτουν από έρευνες. Σύμφωνα με τα αυτά, περισσότεροι από 110 εκατομμύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ (111,3 εκατομμύρια θεατές είδαν τον περσινό αγώνα) και πάνω από 50 εκατομμύρια παγκοσμίως αναμένεται να παρακολουθήσουν τον φετινό τελικό.
«Το Super Bowl είναι ξεχωριστό καθώς προσελκύει την προσοχή όχι μόνο για ότι συμβαίνει αποκλειστικά στον αγωνιστικό χώρο αλλά και για οτιδήποτε δημιουργεί σαν οικοσύστημα γύρω από αυτό», σημειώνει στο newsbeast.gr o Γεράσιμος Συμεωνίδης, Account Manager Greece & SE Europe της IRIS Intelligent Research In Sponsoring.
Για τους Αμερικάνους, η Κυριακή του Super Bowl, έχει καθιερωθεί ως μια άτυπη εθνική εορτή, ένα μεγάλο κοινωνικό γεγονός, κατά τη διάρκεια του οποίου οι δρόμοι αδειάζουν και η χώρα «νεκρώνει». Μια συνήθεια που έγινε λατρεία με το πέρασμα των χρόνων και που στην άλλη όχθη του Ατλαντικού περιμένουν καρτερικά κάθε χρόνο για να απολαύσουν τον αγώνα, το πολύωρο σόου και τις… διαφημίσεις!
Όσο περίεργο κι αν φαίνεται, οι διαφημίσεις είναι ένας από τους σημαντικότερους λόγους για να κάτσει κανείς μπροστά στην τηλεόραση και να παρακολουθήσει τo πολύωρο θέαμα.
Εταιρείες Κολοσσοί επενδύουν πακτωλούς χρημάτων κάθε χρόνο προκειμένου να εξασφαλίσουν κάποια δευτερόλεπτα προβολής και να ετοιμάσουν ειδικά για την περίσταση διαφημιστικά σποτάκια, που θα προβληθούν για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια του Super Bowl, ώστε να προωθήσουν τα προϊόντα τους. Και πως να μην το κάνουν όταν σύμφωνα με τη Statista, η ημέρα του τελικού αποτελεί σε ετήσια βάση μια από τις μεγαλύτερες της χρονιάς όσον αφορά στην κατανάλωση, καθώς ξοδεύονται περί τα 14,1 δισεκατομμύρια δολάρια!
Όσο για τον διαφημιστικό χρόνο, αυτός αποτιμάται σε πολλά εκατομμύρια δολάρια. Το 2008 τα 30 δευτερόλεπτα τηλεοπτικού χρόνου κατά τη διάρκεια του Super Bowl κόστιζαν 2,7 εκατομμύρια δολάρια. Δέκα χρόνια μετά το κόστος των 30 δευτερολέπτων έχει εκτοξευτεί στα 5,05 εκατομμύρια δολάρια!
Στον περσινό τελικό σημειώθηκε ρεκόρ εσόδων από τις διαφημίσεις, με το ποσό να ξεπερνά το μισό δισεκατομμύριο δολάρια (534 εκ. δολ. για την ακρίβεια)!
«Σε ποιο άλλο αθλητικό γεγονός στον πλανήτη το τηλεοπτικό κοινό επικεντρώνεται στα διαφημιστικά μηνύματα ταυτόχρονα με ότι συμβαίνει στον αγωνιστικό χώρο; Με πιο απλά λόγια, οι διαφημίσεις αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του προϊόντος και σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζονται από τους θεατές ως αναγκαίο κακό κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής κάλυψης», τονίζει ο Γεράσιμος Συμεωνίδης.
«Ένα εξίσου ενδιαφέρον στοιχείο που αποδεικνύει τη μαζικότητα του Super Bowl είναι ότι εταιρείες όπως η Coca Cola και η Pepsi επιλέγουν να διαφημιστούν και να προβληθούν ταυτόχρονα αγνοώντας ενδεχομένως τη σύγχυση στον δέκτη του μηνύματος», προσθέτει.
Υπάρχουν όμως και οι εταιρείες εκείνες που επιλέγουν άλλα «κανάλια» προβολής, όπως για παράδειγμα η Mercedes-Benz που επιδιώκει το fan-engagement μέσω διαγωνισμού. «Στην αντίπερα όχθη, η Mercedes-Benz αποφάσισε να μην αγοράσει τηλεοπτικό χρόνο κατά τη διάρκεια του Super Bowl αλλά να προσπαθήσει να συνδέσει το brand της μέσω ενός διαγωνισμού που θα τρέχει σε πραγματικό χρόνο μέσω ενός micro-site που έχει δημιουργηθεί για την περίσταση (https://lastfanstanding.mbusa.com). Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να προσφέρει ως έπαθλο ένα Mercedes-AMG C 43 Coupe του 2018 μέσω ενός online διαγωνισμού που θα ξεκινήσει με την έναρξη του τελικού, εκμεταλλευόμενη το γεγονός ότι τα smartphones θα έχουν πάρει φωτιά».
Ας δούμε επιγραμματικά κάποια άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία ενόψει του 52ου Super Bowl:
- Οι λόγοι που οι Αμερικάνοι λατρεύουν τον τελικό του Super Bowl είναι πολλοί. Το 58% δηλώνει ότι το παιχνίδι αυτό καθ’ αυτό αποτελεί τον σημαντικότερο. Το 46% ότι λατρεύει τις διαφημίσεις που «παίζουν» κατά τη διάρκεια του σόου. Το 23% το βλέπει ως μια ευκαιρία για σύσφιξη σχέσεων, το 18% για το σόου και το 10% για τις επιμέρους εκδηλώσεις που το συνοδεύουν.
- Την εβδομάδα που προηγείται του τελικού, παρατηρείται σημαντική αύξηση –που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζει το 50%- στις πωλήσεις κατεψυγμένων προϊόντων, διαφόρων ειδών σως, αναψυκτικών και αλκοολούχων ποτών. Μόνο την Κυριακή αναμένεται να καταναλωθούν περί τα 1,5 εκατομμύρια φτερούγες κοτόπουλου που αποτελούν και ένα από τα παραδοσιακά εδέσματα των Αμερικανών.
- Στους 51 τελικούς που έχουν διεξαχθεί έως τώρα, 19 διαφορετικές ομάδες έχουν κατακτήσει τουλάχιστον από μια φορά τον τίτλο, ενώ 12 από αυτές μετρούν περισσότερες από μια κατακτήσεις. Πολυνίκης ομάδα είναι αυτή των Πίτσμπουργκ Στίλερς με έξι κατακτήσεις, ενώ από πέντε έχουν οι Νιου Ίνγκλαντ Πάτριοτς, οι Ντάλας Κάουμποϊς και οι Σαν Φρανσίσκο 49ερς.
- Ο σούπερ σταρ του αγώνα είναι αδιαμφισβήτητα ο 40άρης quarterback των Πάτριοτς, Τομ Μπρέιντι. Έχει αγωνιστεί σε οχτώ Super Bowl με τους Πάτριοτς, έχει κατακτήσει πέντε φορές τον τίτλο και έχει αναδειχθεί τέσσερις φορές πολυτιμότερος παίκτης (MVP) του τελικού. Είναι παντρεμένος με την Βραζιλιάνα θεά του μόντελινγκ Ζιζέλ με την οποία έχουν δύο παιδιά.
- Η Pink θα τραγουδήσει τον εθνικό ύμνο πριν την έναρξη του αγώνα, ενώ στο ημίχρονο ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ θα αναλάβει να ξεσηκώσει το κοινό που θα κατακλύσει το υπερσύγχρονο κλειστό US Bank Stadium.
- Στη χώρα μας ο τελικός θα προβληθεί σε απευθείας μετάδοση (ξημερώματα Δευτέρας, στις 01:00GR) από το FOX Sports, το οποίο μπορείτε να βρείτε στις συνδρομητικές πλατφόρμες της Cosmote TV και της ΝΟVA.
Πάρτε μια γεύση από τις διαφημίσεις που θα προβληθούν φέτος κατά τη διάρκεια του Super Bowl.