Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων παρουσίασε σήμερα το προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο υποδομών και μεταφορών για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, στη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Όπως είπε στην ομιλία του ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας, το προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο υποδομών και μεταφορών, το οποίο συζητήθηκε στη Διυπουργική Επιτροπή Μεγάλων Έργων και Υποδομών την περασμένη εβδομάδα και υιοθετήθηκε καταρχήν, υπηρετεί το συνολικό πολεοδομικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και θα υλοποιηθεί στη διάρκεια της τρέχουσας δεκαετίας.
Ο υπουργός τόνισε ότι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ξεκίνησε σήμερα και θα διαρκέσει μέχρι τέλος του χρόνου ο διάλογος με τους φορείς της Θεσσαλονίκης, ώστε στις αρχές του 2011 να ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου στρατηγικού – συναινετικού σχεδίου αναφοράς έργων υποδομών και μεταφορών.
Όπως είπαν τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που συγκροτείται από πολεοδόμους, συγκοινωνιολόγους, και άλλους εκπροσώπους φορέων, το σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών θα πρέπει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του όλου εγχειρήματος. Θα αποτελείται από: μέσα σε σταθερή τροχιά (μετρό, προαστιακό, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες, και άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς (π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία), ενώ χαρακτήρισαν επιβεβλημένη τη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου λεωφορειολωρίδων.
Το προτεινόμενο στρατηγικό οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης, απαρτίζεται από τον εσωτερικό και τον εξωτερικό οδικό δακτύλιο, τμήματα των διερχομένων κύριων εθνικών οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδός, κάθετοι άξονες), τους συνδετήριους κλάδους (ακτινικές συνδέσεις) μεταξύ των 2 δακτυλίων (μερικοί των οποίων συμπίπτουν με τμήματα των αξόνων της προηγούμενης κατηγορίας), το λοιπό βασικό οδικό δίκτυο της αστικής περιοχής και το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας.
Επίσης, επιβάλλεται η δημιουργία υποδομών στάθμευσης εκτός οδού, με προτεραιότητα στις παρυφές των κεντρικών περιοχών της πόλης, γιατί ενθαρρύνει τη μετεπιβίβαση και χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών και γενικά την ισορροπημένη χρήση των οδικών υποδομών.
Όπως εξήγησε ο κ. Ρέππας το προτεινόμενο δεκαετές σχέδιο αποτελεί στην ουσία ένα συναινετικό πλαίσιο αναφοράς που θα αποτελέσει αντικείμενο περαιτέρω μελέτης και εξειδίκευσης, ενώ παράλληλα θα υποβοηθήσει την υλοποίηση των λεγόμενων «ώριμων» έργων, ώστε, όπως είπε, να αξιοποιηθούν κονδύλια που είναι άμεσα διαθέσιμα από το ΕΣΠΑ.
Εκπρόσωποι φορέων, με εξειδικευμένη εμπειρία και γνώση, μεταξύ των οποίων ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, το Αττικό Μετρό, Η Εγνατία Οδός, κ.ά. θα αναλάβουν το χωροταξικό, πολεοδομικό σχεδιασμό, καθώς επίσης το συντονισμό και τη διαχείριση των έργων.
Όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός για τη χρηματοδότηση των μελετών και των έργων θα αξιοποιηθούν οι διατιθέμενοι πόροι, τόσο των Τομεακών Προγραμμάτων του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, όσο και του ΠΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Επίσης, θα εξαντληθούν τα περιθώρια του ΠΔΕ, οι δυνατότητες των ΣΔΙΤ, των συμβάσεων παραχώρησης, ενώ προβλέπεται και δανεισμός από την ΕΤΕ.