Μέσα σε κλίμα έντασης, εξαιτίας των διαξιφισμών μεταξύ συνηγόρων πολιτικής αγωγής και υπεράσπισης, συνεχίστηκε η κατάθεση του προέδρου του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής, Σωτήρη Πουλικόγιαννη στη δίκη της Χρυσής Αυγής.

Ο μάρτυρας καταθέτοντας για τρίτη ημέρα για την επίθεση Τάγματος εφόδου σε βάρος μελών του ΠΑΜΕ, τον Σεπτέμβριο του 2013, εξέφρασε την πεποίθηση πως «δεν αφορούσε εμάς, έναν χώρο, αλλά στόχος ήταν να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας στη Ζώνη με βάση όσα συμφωνήθηκαν».

Μάλιστα, υπογράμμισε για μια ακόμη φορά πως η δράση της Χρυσής Αυγής «έχει ως στόχο την εξυπηρέτηση συγκεκριμένης ομάδα μεγαλοεργολάβων».

«Δεν ξέρω ποια θα ήταν η συνέχεια αν δεν είχε πάρει η υπόθεση αυτή τη διάσταση γιατί οι απειλές ακόμη και σήμερα συνεχίζονται», είπε ο κ. Πουλικόγιαννης υπογραμμίζοντας πως «υπήρχε αίσθημα ατιμωρησίας, από την πλευρά των δραστών, γιατί οι αστυνομικοί δεν είχαν διάθεση να τιμωρήσουν κανέναν . Έχω ζητήσει να διερευνηθεί αυτό γιατί μου έκανε εντύπωση».

Αναφερόμενος στο χτύπημα που δέχτηκε ο μάρτυρας μίλησε για τα στιλιάρια τα οποία κρατούσαν στα χέρια τους οι δράστες κατά τη διάρκεια της επίθεσης και τα χαρακτήρισε «φονικά εργαλεία» που προορισμό τους έχουν να κάνουν ζημιά. «Όταν σηκώνεται και πέφτει στο κεφάλι αφαιρεί ζωή», είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Για να πετύχουν τέτοιες επιθέσεις έχει προηγηθεί εκπαίδευση. Το σχέδιο υπάρχει απαιτείται προετοιμασία και ετοιμότητα».

«Ο Φύσσας ήταν ένα τρομερό παιδί»

Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής αναφέρθηκε και σε άλλες επιθέσεις της Χρυσής Αυγής εντοπίζοντας κοινά χαρακτηριστικά. «Εκείνη την περίοδο, μέσα από τη δράση της η Χρυσή Αυγή κατάφερνε να πολλαπλασίαζει το φόβο στις γειτονιές». Αναφερόμενος δε στον Παύλο Φύσσα τόνισε πως τον γνώριζε προσωπικά. «Ο Παύλος ήταν ένα τρομερό παιδί και στις παρέες του και στις σχέσεις του και στη δουλειά. Είχε μεγάλη κοινωνική ευαισθησία. Είχε δουλέψει δυστυχώς και με ανθρώπους που εμπλέκονται στη δολοφονία του, όπως ο Μιχάλαρος. Στη δουλειά ήταν ένα αγαπητό παιδί έφτιαχνε στιχάκια, τα έλεγε. Τον ήξερα πολλά χρόνια… Όλοι γνώριζαν την καλλιτεχνική του δραστηριότητα . Το είδος της μουσικής του στην περιοχή έχει ευρεία απήχηση… Όλοι γνωριζόμαστε στο Πέραμα είναι χωριό». Μάλιστα, υπογράμμισε πως ο γιατρός που παρέλαβε τον Φύσσα του είπε: «ή αυτός που το έκανε το έχει ξανακάνει ή έχει εκπαιδευτεί ειδικά για αυτό το πράγμα».

«Δουλεμπορικό γραφείο είναι»

Οι συνθήκες εργασίας στη Ζώνη βρέθηκαν και σήμερα στο επίκεντρο της κατάθεσης του μάρτυρα ο οποίος αναφέρθηκε στο Σωματείο της Χρυσής Αυγής χαρακτηρίζοντας το «δουλεμπορικό γραφείο».

«Εργαζόμενος που πήγε και γράφτηκε στο σωματείο της Χρυσής Αυγής μου είπε πως πήγε εκεί γιατί του υποσχέθηκαν ότι θα του βρουν δουλειά γιατί τα έχουν καλά με τους εργολάβους . Και τώρα έρχονται μέλη τους, στο συνδικάτο, και μας λένε “είμαστε εκεί μήπως μας βρουν καμία δουλειά”. Δουλεμπορικό γραφείο είναι. Ο εργοδότης από αυτό το γραφείο παίρνει φθηνούς εργάτες οι οποίοι δεν θα διεκδικήσουν τίποτα», κατέθεσε εκτιμώντας πως «Όταν παρέχει κάποιος τέτοιες υπηρεσίες στους εργολάβους δεν το κάνει έτσι. Ή υπάρχει οικονομική ανταλλαγή ή το θέμα του πελατολόγιου, που λέμε, για το κόμμα».

Ο Στάλιν και ο Μάο

Η ακροαματική διαδικασία χαρακτηρίστηκε από εντάσεις μεταξύ των δικηγόρων οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις προκάλεσαν την αντίδραση της προέδρου Μαρίας Λεπενιώτη.

«Ο ένας διακόπτει τον άλλον σε βάρος της διαδικασίας και της δίκης… Δεν είναι αυτή συμπεριφορά δικηγόρων . Ο γραμματέας δεν μπορεί να ακούσει το μάρτυρα», ήταν η παρατήρηση της η οποία φανερά ενοχλημένη παρενέβη για να βάλει τέλος σε μια από τις αντιπαραθέσεις.

Πολιτική Αγωγή: Ποιος είναι ο δράστης της επίθεσης σε βάρος σας, όσον αφορά τον Λαγό;
Υπεράσπιση: Παρίσταται για τον Λαγό;
Πρόεδρος: Άλλη ερώτηση.
Πολιτική Αγωγή: δεν παρίσταμαι για τα άτομα, παρίσταμαι όμως για την οργάνωση (…) Τροποποιώ την ερώτηση, ποιος είναι λοιπόν ο δράστης;
(σ.σ. ένταση)
Πρόεδρος : Μου φαίνεται ότι οι πάντες εδώ μέσα δεν θέλουν να προχωρήσουμε .
Μάρτυρας: Είναι η Χρυσή Αυγή…

Στη συνέχεια οι συνήγοροι υπεράσπισης διαμαρτυρήθηκαν για τη λήψη φωτογραφιών: «Μας στοχοποιούν ακόμη και στα Twitter κυρία πρόεδρε…». Με τη πολιτική αγωγή να αντιδρά, με τη σειρά της, για τις διακοπές, σε σημείο που «να μη μπορεί να διατυπωθεί ερώτηση από πλευράς της» ενώ εκτιμά ότι «και στην προηγούμενη συνεδρίαση έτσι ξεκίνησε το σκηνικό έντασης, δεν είναι τυχαίο».
(…)
Πολιτική Αγωγή: Γνωρίζετε ποιος αιματοκύλισε την ανθρωπότητα
Μάρτυρας: (…)
Κοινό από την πλευρά της Χρυσής Αυγής: Ο Στάλιν και ο Μάο
Πρόεδρος : Όποιος διακόψει τη συνεδρίαση θα βρεθεί έξω.

Η υπεράσπιση και τα γέλια…

Η πρόεδρος, μάλιστα, απέβαλε μέλος του ακροατηρίου το οποίο γέλασε σε απάντηση του μάρτυρα κατά τη διάρκεια της εξέτασης του από συνήγορο υπεράσπισης .

Συνήγορος υπεράσπισης: Έχετε κρατήσει ποτέ στειλιάρι, ή ξύλο;
Μάρτυρας: Ναι.
Συνήγορος υπεράσπισης: Τι είδους;
Μάρτυρας: Σημαία.
Συνήγορος υπεράσπισης: Της Ελλάδας, του κόμματος;
Μάρτυρας: Του συνδικάτου…
Πολιτική Αγωγή: Έχει σχέση με την υπόθεση;

Σύσσωμη η υπεράσπιση διαμαρτυρήθηκε και η πρόεδρος παρατήρησε: «Εν χορώ επίθεση; Είναι αδιανόητο…».

«Δεν έχω επιτεθεί ποτέ σε άνθρωπο», απάντησε ο μάρτυρας και στη συνέχεια ακούγεται γέλιο από την πλευρά του ακροατηρίου που από την πλευρά της Χρυσής Αυγής. Τότε ήταν η στιγμή που η πρόεδρος ζήτησε την απομάκρυνσή του.

(…)

Συνήγορος υπεράσπισης: Με σκέτο στειλιάρι μπορεί να σκοτωθεί άνθρωπος;
Μάρτυρας: Ναι, να σας θυμίσω στην Κύπρο, τον Ισαάκ… (σ.σ δεν ολοκλήρωσε τη φράση του, λόγω παρεμβάσεων).

Ο μάρτυρας απαντώντας σε ερωτήσεις του συνηγόρου υπεράσπισης των κατηγορουμένων Χατζηδάκη και Αντωνακόπουλου τόνισε: «Είχαν μπει σε μια οργάνωση την οποία γνώριζαν, γνώριζαν τις θέσεις της περί αρείας φυλής (…) Ήξεραν πολύ καλά ότι θα πειθαρχούν τυφλά, με στρατιωτική πειθαρχία. Μπορεί και σήμερα να μη γνωρίζουν γιατί έκαναν την επίθεση…

Αναφερόμενος δε στον κατηγορούμενο Ι. Καστρινό ο κ. Πουλικόγιαννης είπε πως δεν τον είδε κατά τη διάρκεια της επίθεσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα η δίκη διεξήχθη υπό νέο σχεδιασμό της Αστυνομίας και παρουσία ισχυρής δύναμης, υστέρα από την ένταση που κυριάρχησε την περασμένη Τρίτη. Ενδεικτικό είναι πως το κοινό μπήκε στην αίθουσα, για πρώτη φορά, από διαφορετικές εισόδους, σχηματίζοντας ουρές.