Απαντήσεις για τον θάνατο του 19χρονου Γιάννη ζητούν οι γονείς του, ενώ οι ευθύνες για την τραγωδία στο λούνα παρκ στο Πευκοχώρι Χαλκιδικής έχουν γίνει «μπαλάκι». Σήμερα, Τετάρτη 21/8, γράφεται στη Βέροια η τελευταία πράξη του δράματος, καθώς θα τελεστεί η κηδεία του νεαρού αγοριού.
Ο 19χρονος εκτοξεύθηκε όταν έσπασε το κάθισμα περιστρεφόμενου παιχνιδιού και χτύπησε στο κεφάλι. Έφυγε από τη ζωή μπροστά στα μάτια της μητέρας του και των δύο αδελφών του. Από καθαρή τύχη γλίτωσε το ένα από τα δύο αδέλφια που είχαν ανέβει μαζί στο παιχνίδι crazy dance.
Σύμφωνα με την ιατροδικαστική έκθεση, ο θάνατος του 19χρονου ήταν ακαριαίος.
Χωρίς άδεια το λούνα παρκ
Το λούνα παρκ του τρόμου σφραγίστηκε από την Αστυνομία και το μοιραίο παιχνίδι μπήκε στο μικροσκόπιο των πραγματογνωμόνων.
Όπως προκύπτει, το συγκεκριμένο λούνα παρκ όχι μόνο λειτουργούσε από την αρχή της σεζόν χωρίς άδεια, όχι μόνο έκοβε εισιτήρια για παιχνίδια που είχαν χαλάσει, αλλά δεν είχαν γίνει όπως φαίνεται και οι απαραίτητοι έλεγχοι στο σύνολο των εγκαταστάσεων.
«Γνωστοποίηση κάνει μία επιχείρηση που θέλει να ξεκινήσει τη λειτουργία της και έχει όλο τον φάκελο των απαραίτητων δικαιολογητικών στη διάθεσή της, για να ελεγχθεί στη συνέχεια. Ο σκοπός της γνωστοποίησης είναι να μπορεί να επιχειρήσει νωρίτερα, χωρίς να περιμένει να κολλήσει στα γραφειοκρατικά ζητήματα. Δεν ισχύει όμως για τις δραστηριότητες που είναι επικίνδυνες για τη δημόσια ασφάλεια. Εκεί προηγείται η διαδικασία της έγκρισης», επεσήμανε χαρακτηριστικά μιλώντας στο MEGA ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
«Βασικός υπεύθυνος για τη λειτουργία του λούνα παρκ είναι ο επιχειρηματίας», συμπλήρωσε.
Έχει ή δεν έχει ευθύνη ο δήμος Κασσάνδρας;
Σε δηλώσεις του στο MEGA ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος είχε αναφέρει πως οι αρμόδιες υπηρεσίες για έλεγχο και εφαρμογή της νομοθεσίας είναι οι εκάστοτε δήμοι.
Ωστόσο, η δήμαρχος Κασσάνδρας, Αναστασία Χαλκιά Δημητροπούλου, επεσήμανε πως η επιχείρηση του λούνα παρκ άνοιξε εντελώς παράνομα, καθώς φέτος δεν κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα για την άδεια λειτουργίας.
«Ο Δήμος Κασσάνδρας δεν έχει ελεγκτικό μηχανισμό. Η συγκεκριμένη επιχείρηση λειτουργεί για 1,5 μήνα το καλοκαίρι και μέχρι πέρυσι έπαιρνε κανονικά τις άδειές της. Ο φάκελός της δεν ήταν ελλιπής, δεν κατέθεσε τίποτα. Δεν πήρε άδεια λειτουργίας. Ο νόμος δυστυχώς δεν δίνει το δικαίωμα στον δήμο να κλείσει μία επιχείρηση που δεν κάνει γνωστοποίηση», ανέφερε.
Όπως είπε η ίδια, πρόκειται για ένα κενό νόμου, καθώς ο νόμος επιτρέπει στον δήμο μόνο να επιβάλλει πρόστιμο.
«Ο μόνος λόγος να μπει ο δήμος και να σφραγίσει είναι να γίνει ένα τραγικό γεγονός ή να με ενημερώσει η αρμόδια υπηρεσία ότι αυτό είναι επικίνδυνο», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, ο δικηγόρος της οικογένειας του 19χρονου, Νίκος Πετρίδης, υπογράμμισε από την πλευρά του πως την ευθύνη φέρει ο δήμος για την έκδοση αδείας της επιχείρησης.
«Ο νόμος είναι σαφής. Απόλυτη ευθύνη για την έκδοση αδειών, ακόμα και αυτών που δεν περιορίζονται σε μία γνωστοποίηση στο υπουργείο Ανάπτυξης, είναι ο εκάστοτε δήμος. Έχει δικαίωμα στις περιπτώσεις που δεν λειτουργεί σωστά ή δεν έχει άδειες αμέσως να σφραγίσει την επιχείρηση», δήλωσε.
Η θέση της οικογένειας κάνει λόγο για έγκλημα εκ προμελέτης.
«Υποχρέωση του ιδιοκτήτη να κάνει τους ελέγχους που πρέπει»
«Έχουμε ένα μηχάνημα που είναι σωστά σχεδιασμένο πριν από 25-30 χρόνια. Είναι πιστοποιημένο, όμως έχει κάποιες προδιαγραφές ως προς τους ελέγχους και τη συντήρηση. Πρέπει οι έλεγχοι να είναι με τη λογική των αεροπορικών ελέγχων, όπως ελέγχουμε ένα αεροπλάνο με βάση τις οδηγίες του κατασκευαστή, που είναι σαφείς. Είναι υποχρέωση του ιδιοκτήτη κάθε χρόνο να κάνει τους ελέγχους που πρέπει», σημείωσε στο MEGA ο πραγματογνώμονας, Κώστας Λακαφώσης.
«Πρέπει να υπάρχουν προδιαγραφές και σχεδιασμός για ασφαλή λειτουργία του παιχνιδιού. Δεν είναι ένα απλό παιχνίδι, είναι ηλεκτρομηχανολογική κατασκευή και μάλιστα με αρκετές απαιτήσεις. Έχει περιστροφική κίνηση, ταχύτητες και, επιπλέον, μεταφέρει κόσμο, που σημαίνει ότι θα πρέπει να παρθούν όλα εκείνα τα μέτρα, ώστε να εξασφαλιστεί η ακεραιότητα των ανθρώπων», σημείωσε ο πραγματογνώμων, Γιώργος Περιβολιώτης, και συνέχισε: «Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχουν προδιαγραφές και σχεδιασμός για ασφαλή λειτουργία του μηχανήματος, που αυτό εξασφαλίζεται από τον κατασκευαστή».
Σύμφωνα με την εκτίμησή του, δεν φαίνεται πως το παιχνίδι είχε κάποιο θέμα σχεδιασμού, αλλά πρόκειται για τοπικό ζήτημα.