Ο φον Κάραγιαν είναι αναμφισβήτητα ο πλέον φημισμένος μαέστρος που ξεπήδησε από την Ευρώπη στη μεταπολεμική περίοδο. Στην κριτική της μουσικής, αναφέρεται συχνά ως ο κορυφαίος διευθυντής ορχήστρας του 20ού αιώνα, καθώς αποτελούσε τον άνθρωπο με τη μεγαλύτερη επιρροή στον χώρο της κλασικής μουσικής. Συνυφασμένος με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, την οποία διηύθυνε για 35 ολόκληρα χρόνια, ήταν η κυρίαρχη φιγούρα της ευρωπαϊκής συμφωνικής μουσικής από τη δεκαετία του 1960 μέχρι και τον θάνατό του. Σε αυτό συνέβαλε τόσο ο τεράστιος αριθμός των ηχογραφήσεων που έκανε όσο και η φήμη που απολάμβανε στα μουσικά σαλόνια, με την προτίμηση του κοινού να αγγίζει επίπεδα δυσθεώρητα: σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο Αυστριακός φον Κάραγιαν έχει πουλήσει πάνω από 200 εκατομμύρια δίσκους στη ζωή του, ποσό που τον εκτοξεύει στην πλέον πετυχημένη εμπορικά μορφή της κλασικής μουσικής! Ήταν όμως και το καθεστώς διασημότητας που απολάμβανε, ασύλληπτο για μαέστρο κλασικής μουσικής: τα πλήθη που συνέρρεαν έξω από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου παραληρούσαν όταν το εκάστοτε sports car του Generalmusikdirektor φον Κάραγιαν κατέφτανε και η ψιλόλιγνη φιγούρα του χανόταν στα βάθη της αίθουσας. Ήταν αστέρας πρώτου μεγέθους, με τη φήμη που απολάμβανε να μπορεί να συγκριθεί μόνο με την αντίστοιχη των κινηματογραφικών celebrities! Ήταν ένα φαινόμενο της κλασικής μουσικής: ο Furtwängler ήταν διάσημος, ο Mengelberg ήταν διάσημος, ο Sutherland ήταν διάσημος, ο Κάραγιαν απολάμβανε όμως εκείνη την αναγνωρισιμότητα που υπερβαίνει τη μουσική σκηνή και προσιδιάζει συνήθως στο είδος της δημοσιότητας που παραχωρείται σε βασιλικά μέλη, κινηματογραφικούς πρωταγωνιστές και δισεκατομμυριούχους. Όλοι γνώριζαν με τι supercar κυκλοφορούσε ο ελληνικής καταγωγής μαέστρος ανά πάσα στιγμή, με τη ζωή του να γίνεται είδηση στις σελίδες του σκανδαλοθηρικού Τύπου: ήταν το περίφημο μοντέλο από τη Γαλλία που έγινε γυναίκα του, ήταν η μανία του με τα αεροπλάνα και τα γρήγορα αυτοκίνητα, ήταν οι αθλητικές του επιδόσεις (πράγμα πρωτάκουστο για τους μετρημένους συνήθως διευθυντές ορχήστρας), ήταν το πολυτελές lifestyle του στα θέρετρα της Καζαμπλάνκα και του Côte d’Azur, ήταν το ωραίο παρουσιαστικό και οι σχέσεις του με τα μεγάλα ευρωπαϊκά τζάκια που τον έκαναν είδωλο στα μάτια του κοινού. Για τη φήμη και την αναγνωρισιμότητά του εξάλλου ο ίδιος διαμαρτυρόταν συχνά: «Φαίνεται να πιστεύουν ότι η δουλειά μου ως μαέστρος είναι μόνο ένα διάλειμμα από τα χόμπι μου!».
Το ντεμπούτο του ως μαέστρου έλαβε χώρα στις 22 Ιανουαρίου 1929, διευθύνοντας την Ορχήστρα Mozarteum στη γενέτειρά του. Ακολουθώντας μια σειρά από εμφανίσεις ως διευθυντής ορχήστρας, ο Κάραγιαν ξεκινά τη συνεργασία του με τη συμφωνική της Ουλμ (Ulm Stadttheater), όπου θα γίνει ο κύριος μαέστρος μέχρι το 1934… Εκτόξευση στη φήμη
Το 1988, η Deutsch Grammophone κυκλοφόρησε μια συλλογή από 100 ηχογραφήσεις που έκανε ο μαέστρος, σε ένα εντυπωσιακότατο σε όγκο και μουσική ρώμη έργο που αντέχει στον χρόνο και αποτελεί ένα θαυμάσιο δείγμα μουσικών «μεταφράσεων» του παγκόσμιου ρεπερτορίου… Προσωπική ζωή
Ο κορυφαίος μαέστρος, ο «γενικός μουσικός διευθυντής της Ευρώπης», όπως έμεινε γνωστός, πέθανε από καρδιακό επεισόδιο στις 16 Ιουλίου 1989, σε ηλικία 81 ετών… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr