Ποιος θα πίστευε ότι ο μοναδικός «Βασιλιάς του Χόλιγουντ» που μας χάρισε αξέχαστες ερμηνείες σε ταινίες-σταθμούς του κινηματογράφου θα είχε τόσες περιπέτειες στο ξεκίνημα της καριέρας του;

Το Χόλιγουντ δεν τον ήθελε για πρωταγωνιστή, και προφανώς έκανε λάθος!

Γιατί ο «Ρετ Μπάτλερ» του «Όσα παίρνει ο άνεμος», ο ρόλος του στην ταινία του Κάπρα «Συνέβη μια νύχτα» (για τον οποίο τιμήθηκε μάλιστα με Όσκαρ) και οι εμφανίσεις του στα μνημειώδη φιλμ «Mutiny On The Bounty», «Σαν Φρανσίσκο», «Mogambo», «The Misfits» θα έγραφαν μια από τις χρυσές σελίδες της εποχής της χολιγουντιανής ακμής, κάνοντας τον Γκέιμπλ την ίδια την ενσάρκωση του αμερικανικού ονείρου.

Ο ίδιος, στο αποκορύφωμα της δόξας του, θα ήταν ο εμπορικότερος ηθοποιός της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, με το γυναικείο κοινό να σέρνεται ξοπίσω του και τις ταινίες που πρωταγωνιστούσε να πέφτουν κυριολεκτικά βροχή.

Η αμερικανική ακαδημία κινηματογράφου τον έχει κατατάξει στους 25 μεγαλύτερους σταρ όλων των εποχών, αναγνωρίζοντας προφανώς την υποκριτική του δεινότητα αλλά και τον αντίκτυπό του στα κινηματογραφικά πράγματα…

Πρώτα χρόνια



Ο Ουίλιαμ Κλαρκ Γκέιμπλ γεννιέται την 1η Φεβρουαρίου 1901 στο Καντίζ του Οχάιο των ΗΠΑ, με τον πατέρα του να είναι εργάτης πετρελαιοπηγών και αγρότης και τη μητέρα του να πεθαίνει λίγους μόλις μήνες μετά τη γέννησή του. Το 1903 ωστόσο ο πατέρας του ξαναπαντρεύεται, με τη μητριά του να μυεί τον μικρό Κλαρκ στη μουσική και να του ενσταλάζει την αγάπη για τις τέχνες και τα θεάματα.

Σε ηλικία 16 ετών, ο Κλαρκ παρατά τις σχολικές του υποχρεώσεις και πηγαίνει να δουλέψει σε εργοστάσιο ελαστικών του Οχάιο, όταν ένα βράδυ παρακολουθεί θεατρική παράσταση και μαγεύεται τόσο από το σανίδι που αποφασίζει αυτομάτως να γίνει ηθοποιός! Προσχωρεί εθελοντικά σε ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες και γράφεται σε δραματική σχολή, ο θάνατος ωστόσο της μητριάς του λίγο αργότερα τον αναγκάζει να παρατήσει το όνειρο της υποκριτικής για να βρεθεί στο πλευρό του πατέρα του, που είχε μόλις βρει δουλειά σε πετρελαιοπηγή της Οκλαχόμα.

Τρία χρόνια αργότερα ωστόσο προσχωρεί και πάλι σε περιοδεύων θίασο, με τη θεατρική επιχείρηση να πτωχεύει βέβαια σύντομα και τον ίδιο να ξεμένει στη Μοντάνα. Με οτοστόπ φτάνει στο Όρεγκον και γίνεται μέλος άλλης μιας θεατρικής ομάδας, γνωρίζεται ωστόσο με την πρώην ηθοποιό και δασκάλα υποκριτικής Josephine Dillon, η οποία ενδιαφέρθηκε αυτομάτως για την περίπτωση του κατά 17χρόνια μικρότερού της Γκέιμπλ.

Την ώρα που τον αναλαμβάνει ως μαθητή, πληρώνει με δικά της έξοδα για να φτιάξει ο Κλαρκ τα δόντια του αλλά και να σουλουπώσει τη γενικότερη εικόνα του. Λίγο αργότερα το ζευγάρι παντρεύεται και μετακομίζει στο Χόλιγουντ της Καλιφόρνια…

Αστέρι του κινηματογράφου

Ο Γκέιμπλ δούλεψε ως κομπάρσος σε μπόλικες χολιγουντιανές παραγωγές του βωβού κινηματογράφου πριν στραφεί στο θέατρο, πρώτα σε περιοδεύοντα μπουλούκια και κατόπιν στο Μπρόντγουεϊ, όπου συμμετείχε στην παράσταση «Machinal», για την οποία έλαβε μάλιστα πολύ καλές κριτικές.

Σειρά έχει κατόπιν η θεατρική σκηνή της Καλιφόρνια, με τον Κλαρκ να εμφανίζεται σε μια σειρά από παραστάσεις και τους κινηματογραφικούς παραγωγούς να συνεχίζουν να τον βρίσκουν ακατάλληλο για πρωταγωνιστή, θεωρώντας ότι τα αυτιά του παραήταν μεγάλα για ζεν πρεμιέ!

Παρά τις κλειστές πόρτες, καταφέρνει να εξασφαλίσει τον πρώτο του ρόλο στην ταινία «The Painted Desert» του 1931, με το χολιγουντιανό στούντιο της MGM να εκτιμά τελικά τις κινηματογραφικές του αρετές και να του εξασφαλίζει συμβόλαιο.

Ο πρώτος του πρωταγωνιστικός ρόλος ακολουθεί λίγο μετά, παίζοντας στο πλευρό της Τζόαν Κρόφορντ στο «Dance, Fools, Dance» του 1931. Η ταινία σημείωσε επιτυχία, ο Γκέιμπλ έκοψε την ανάσα στις γυναίκες και το στούντιο άρχισε πλέον να τον επιστρατεύει σε ρόλους σκληροτράχηλου και κακού, απέναντι σε σταρ όπως οι Τζιν Χάρλοου, Γκρέτα Γκάρμπο και Νόρμα Σίρερ.

Μέχρι το τέλος της χρονιάς, είχε παίξει σε καμιά ντουζίνα ταινίες, παγιώνοντας τη θέση του ως πρωταγωνιστή. Ταυτόχρονα όμως είχε ήδη βαρεθεί τη μανιέρα του «κακού», κάνοντας τη δυσαρέσκειά του γνωστή στους παραγωγούς του. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του φιλμ «Dancing Lady» του 1933, ο Γκέιμπλ εμφανίζει πάθηση στα ούλα που απαιτεί την άμεση χειρουργική αφαίρεση όλων του σχεδόν των δοντιών, με την κακή του κατάσταση να απαιτεί νοσηλεία.

Τα γυρίσματα αργοπορούν και ο προϋπολογισμός της ταινίας εκτινάσσεται στα ύψη, με την MGM να δανείζει τελικά τον Γκέιμπλ στην -τότε μικρή- Columbia Pictures για να συμμετέχει στην κωμωδία του Φρανκ Κάπρα «It Happened One Night» («Συνέβη μια νύχτα» – 1934). Η κίνηση φημολογήθηκε ότι ήταν κάτι σαν τιμωρία για την γκρίνια του Γκέιμπλ για τους ρόλους του στην MGM, η πραγματικότητα ήταν ωστόσο ότι το στούντιο δεν είχε απλώς διαθέσιμο ρόλο για εκείνον τη συγκεκριμένη στιγμή.

Το πολυσυζητημένο δάνειο του Γκέιμπλ στην Columbia θα του βγει ωστόσο σε καλό, καθώς κατέληξε να κερδίσει Όσκαρ για την ερμηνεία του στην ταινία και να εξασφαλίζει πλέον ρόλους μεγαλύτερου εύρους και ρεπερτορίου, εξαιτίας φυσικά της αξιομνημόνευτης ερμηνείας του στην κωμωδία του Κάπρα.

Ο Γκέιμπλ είναι ήδη ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του Χόλιγουντ, με τη φήμη του να αποκρυσταλλώνεται σε μια σειρά από κατοπινές ταινίες που τον μετατρέπουν σε γόη του Χόλιγουντ: τα φιλμ «Boomtown», «San Francisco» και «Mutiny on the Bounty» του φέρνουν φήμη και αναγνωρισιμότητα ζηλευτή…

Και βέβαια το 1939 σειρά έχει ο μνημειώδης ρόλος του ως «Rhett Butler» στην εμβληματική επική παραγωγή «Όσα παίρνει ο άνεμος»! Ο Τύπος τον χαρακτηρίζει πλέον «Βασιλιά του Χόλιγουντ» και μετατρέπεται αυτόματα σε σύμβολο αρρενωπότητας, με το αντρικό κοινό να τον θαυμάζει και το γυναικείο να σέρνεται στα πόδια του.

Πάνω στη μεγάλη του δόξα, τότε ήταν που θα τον έβρισκε η συμφορά: κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του φιλμ «Somewhere I’ll Find You» με τη Λάνα Τέρνερ το 1942, η τρίτη του σύζυγος και ο μεγάλος έρωτας της ζωής του Κάρολ Λόμπαρντ σκοτώνεται σε αεροπορική τραγωδία.

Ο ίδιος απαρηγόρητος, προσχωρεί στην Πολεμική Αεροπορία σε ηλικία 41 ετών και φεύγει για το μέτωπο: συμμετέχει στις εχθροπραξίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ως πυροβολητής σε βομβαρδιστικό αεροπλάνο που επιχειρεί στη Γερμανία, ενώ γυρίζει και μια προπαγανδιστική ταινία για λογαριασμό του αμερικανικού στρατού.

Μετά το τέλος της θητείας του το 1944, επιστρέφει στο κινηματογραφικό πανί με την ταινία «Adventure». Παρά το γεγονός ότι το φιλμ είναι ανιαρό, η ηχηρή επιστροφή του Γκέιμπλ στη μεγάλη οθόνη κάνει το κοινό να συνωστίζεται στις αίθουσες για να τον απολαύσει. Ο ίδιος συνεχίζει να κάνει ταινίες για λογαριασμό της MGM, όπως το «Mogambo» με την Άβα Γκάρντνερ και την Γκρέις Κέλι, η καριέρα του ωστόσο δεν θα είχε πλέον την ίδια δυναμική. Ακόμα κι έτσι όμως, όταν έληξε το συμβόλαιό του με το στούντιο το 1954, ο Κλαρκ Γκέιμπλ ήταν ο πιο ακριβοπληρωμένος ανεξάρτητος ηθοποιός του καιρού του!

Το καθεστώς του Γκέιμπλ ως κινηματογραφικού θρύλου συνέχισε βέβαια να τον ακολουθεί σε όλη του τη ζωή, με τον ίδιο να κάνει τουλάχιστον μία ταινία τον χρόνο, αν και πλέον θα είναι πολύ πιο εκλεκτικός στις επιλογές του. Την εποχή αυτή χαρίζει μάλιστα στο παγκόσμιο κινηματογραφικό κοινό δύο από τις καλύτερες ερμηνείες του, στις ταινίες «Soldier of Fortune» και «The Tall Men».

Για πολλούς βέβαια η πλέον αξιοσημείωτη ερμηνεία του, δηλωτική της υποκριτικής του δεινότητας, έρχεται με την ταινία «The Misfits», στο πλευρό της Μέριλιν Μονρόε και του Μοντγκόμερι Κλιφ.

Ο ίδιος δεν θα απολαύσει την επιτυχία της ταινίας, καθώς δύο μέρες μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων παθαίνει έμφραγμα: ο μεγάλος πρωταγωνιστής πεθαίνει στις 16 Νοεμβρίου 1960…

Προσωπική ζωή

Ο Γκέιμπλ ήταν γνωστός γυναικάς εντός και εκτός οθόνης, με αμέτρητα ειδύλλια και θυελλώδεις δεσμούς να δονούν τη ζωή του. Ο ίδιος παντρεύτηκε πέντε φορές: αφού χώρισε από τη θεατρική σκηνοθέτη και ηθοποιό Josephine Dillon, παντρεύτηκε την κυρία της καλής κοινωνίας Rhea Langham.

Σειρά είχε κατόπιν η ηθοποιός Κάρολ Λόμπαρντ, ενώ αργότερα θα παντρευτεί τη Sylvia Ashley.

Τελευταίος σταθμός στην ερωτική του ζωή θα είναι η επίσης ηθοποιός Kay Williams Spreckels.