«Θα ομιλήσω επιστημονικά», έλεγε ο Κούλης Στολίγκας και το φιλοθεάμον κοινό έσκασε στα γέλια πριν καν προλάβει να ξεστομίσει την αστεία ατάκα του. Γι’ αυτό και ήταν τόσο αγαπητός στον κόσμο, γιατί σκόρπιζε απλόχερα χαμόγελα και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Παρά το γεγονός όμως ότι οι περισσότεροι τον γνώρισαν ως ηθοποιό του πανιού και του σανιδιού με όνομα Κούλης Στολίγκας, εκείνος λεγόταν Ιωάννης Σίσκος και ήταν τενόρος του μουσικού θεάτρου! Αφού έκανε την καριέρα του στην οπερέτα, μεταπήδησε στην πρόζα για να γνωρίσει μια δεύτερη ζωή ως κωμικός ηθοποιός και να βιώσει την πλατιά αναγνώριση. Πυλώνας πια της θεατρικής επιθεώρησης και της κινηματογραφικής κωμωδίας, ο Στολίγκας ήταν από κείνους τους δευτερορολίστες που περίμεναν υπομονετικά οι εκάστοτε παραγωγές να τελειώσουν την ταινία που γύριζαν για να τους περιλάβουν στο καστ τους. Ο ελληνικός κινηματογράφος της χρυσής εποχής δεν θα ήταν σαφώς ο ίδιος χωρίς τους μεγάλους αυτούς τυπίστες του πανιού και ο Στολίγκας είναι εδώ χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το κοινό τον αγάπησε αρχικά για τη σπουδαία λυρική φωνή του και μετά για την κωμική του δεινότητα, ενώ οι συνάδελφοί του τον λάτρευαν για το πηγαίο του χιούμορ και τις πλάκες που έσπαγε συνεχώς σε βάρος των ευκολόπιστων. Σήμερα δεν είναι εύκολο να αποτιμήσουμε ούτε το έργο ούτε την προσωπικότητά του, καθώς φτάνει σε μας μόνο μέσα από το παλιό εμπορικό σελιλόιντ. Στην εποχή του έκανε όμως θραύση στη νεοελληνική επιθεώρηση ήδη από την εποχή της Κατοχής, γνωρίζοντας τη λαϊκή αποδοχή μεταπολεμικά και κυρίως στη δεκαετία του 1970, όταν έγινε σταθμός στο λεγόμενο ελαφρό θέατρο. Κι όλα αυτά τα έκανε ως ένα αυτοδίδακτο υποκριτικά ταλέντο, ένας γεννημένος κωμικός που δεν δίστασε να εγκαταλείψει σχολείο και οικογένεια έφηβος ακόμα για να ακολουθήσει ένα περιπλανώμενο μπουλούκι του μουσικού θεάτρου και να ανέβει στη σκηνή 16 χρονών παιδί ως τενόρος! Με τα χρόνια θα γινόταν ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της επιθεώρησης και της οπερέτας, ιδιαιτέρως αγαπητός σε όλους, από τον απλό λαό μέχρι και τα θεατρικά και κινηματογραφικά πηγαδάκια, έχοντας στο ενεργητικό του αμέτρητες παραστάσεις και δεκάδες κυριολεκτικά ταινίες…
Πρώτα χρόνια
Καριέρα
Από τότε και μέχρι το τέλος της καριέρας του θα πάρει μέρος σε περισσότερες από 50 ταινίες, μέσα από τις οποίες θα ξεπηδήσει αστέρι της κωμωδίας και θα μας χαρίσει αξέχαστες και αρκούντως σπαρταριστές ερμηνείες. Υποδυόμενος άλλοτε τον παμπόνηρο μικραστό, άλλοτε τον μπερμπάντη σύζυγο και ενίοτε τον ευυπόληπτο κύριο, ο Στολίγκας άφησε παρακαταθήκη μικρούς αλλά σημαδιακούς ρόλους στα φιλμ «Ο εμίρης και ο κακομοίρης» (1964), «Έξω οι κλέφτες» (1961), «Το ταξίδι του μέλιτος», «Η μουσίτσα» (1959) και «Χαρούμενοι αλήτες» (1958).
Δύσκολα βέβαια μπορείς να μη μιλήσεις για τις χαρακτηριστικές του εμφανίσεις στις ταινίες «Οι παπατζήδες» (1954), «Πρωτευουσιάνικες περιπέτειες» (1956), «Τρεις τρελοί ντετέκτιβς» (1957), «Η φτώχεια θέλει καλοπέραση» (1958), «Μια ζωή την έχουμε» (1958), «Κέφι, γλέντι και φιγούρα» (1958), «Μπουμπουλίνα» (1959), «Οι δοσατζήδες» (1959), «Οι κληρονόμοι του Καραμπουμπούνα» (1959), «Σουσουράδα (1960), «Βασιλιάς της γκάφας» (1962), «Ο Μιχαληός του 14ου συντάγματος» (1962), «Ο Ιππόλυτος και το βιολί του» (1963) κ.λπ.
Πώς να τον ξεχάσεις όμως στα «Ου κλέψεις» (1965), «Το ρομάντσο μιας καμαριέρας» (1965), «Εισπράκτωρ 007» (1966), «Ο Μελέτης στην Άμεσο Δράση» (1966), «Ο ανακατωσούρας» (1967), «Ο φαλακρός μαθητής» (1979), «Ταξίδι του μέλιτος» (1979), «Βέγγος ο τρελλός καμικάζι» (1980) και «Ο Κώτσος και οι εξωγήινοι» (1980);
Η τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση θα έρθει τον Νοέμβριο του 1982, στην κωμωδία του Κώστα Καραγιάννη «Ο Παπασούζας φαντομάς», καθώς μέχρι τότε η υγεία του ήταν επιβαρυμένη και είχε ήδη κόψει ρυθμό.
Τελευταία χρόνια