«Τα ταλέντα είναι πολύ πιο ταλέντα απ’ ό,τι ήμασταν εμείς στην εποχή μας, αλλά δεν έχουν τίποτα αξιόλογο να παίξουν», παραδέχεται με περισσή αβροφροσύνη η πολυσχιδής Μέλπω Ζαρόκωστα. Αξιόλογη ηθοποιός, συγγραφέας και στιχουργός, η δράση της απλώθηκε πάνω από πολλά με την ίδια σοβαρότητα και υπευθυνότητα, την ίδια ώρα που ήταν πάντα μια γυναίκα αληθινή, ζεστή και άμεση. Όταν δεν συμπρωταγωνιστούσε σε αγαπημένες ασπρόμαυρες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου δίπλα στον Κωνσταντάρα και τον Ηλιόπουλο, μετέφραζε θεατρικά με το τσουβάλι, έγραφε τα δικά της έργα και ασχολούνταν με τόσα πολλά που η υποκριτική έμοιαζε υποσημείωση στο βιογραφικό της. «Πάντοτε υπήρξα περισσότερο συγγραφέας παρά ηθοποιός», ομολογεί εξάλλου η ίδια. Ως το πρώτο ποτέ γυναικείο μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, η Ζαρόκωστα έχει μεταφράσει πάνω από 150 θεατρικά έργα, έχει γράψει πάμπολλα δικά της θεατρικά και σενάρια και μέσα σε όλα πρόλαβε να παίξει και σε καμιά πενηνταριά ελληνικές και ξένες κινηματογραφικές παραγωγές! Καταξιωμένη ηθοποιός και δραματουργός, η Ζαρόκωστα προσέφερε τα μέγιστα στο καλλιτεχνικό στερέωμα του τόπου μας, παραμένοντας ταυτοχρόνως απλή και απέριττη, μια αντι-ντίβα μέσα στο σύμπαν των εγχώριων σταρ. Τα πενήντα και πλέον χρόνια της σπουδαίας καριέρας της αλλά και η ίδια η διαδρομή της ζωής της το αποδεικνύουν περίτρανα αυτό, καθώς ακόμα και σήμερα εμφανίζεται σε ό,τι θεωρεί αξιόλογο με μια απίστευτη ενέργεια και τσαχπινιά. Όπως το λέει άλλωστε καλύτερα η ίδια, νιώθει ακόμα 18χρονη στην ψυχή και έχει εξάλλου πολλά να δώσει…
Πρώτα χρόνια
Καριέρα
Οι 56 ελληνικές αλλά και ξένες κινηματογραφικές παραγωγές που έχει στο βιογραφικό της έρχονται γρήγορα γρήγορα, καθώς γίνεται αναπόσπαστο μέλος της χρυσής φουρνιάς του ελληνικού σινεμά. Αν πρέπει να ξεχωρίσουμε κάποιες ταινίες, θα μιλήσουμε αναγκαστικά για τα φιλμ «Η βίλα των οργίων» (1964), «Διαζύγιο αλά ελληνικά» (1964), «Υπάρχει και φιλότιμο» (1965), «Η γυναίκα μου τρελάθηκε» (1966), «Κάτι κουρασμένα παληκάρια» (1966), «Όταν η πόλις πεθαίνει» (1969), «Η κόμισσα της φάμπρικας» (1969), «Ο άνθρωπος που γύρισε από τα πιάτα» (1969), «Ένα αστείο κορίτσι» (1970), «Μια τρελή, τρελή σαραντάρα» (1970), «Η Αλίκη δικτάτωρ» (1972) κ.ά.
Η μακροχρόνια συνεργασία της με τη Finos Film θα πάρει τέλος το 1972 και η ίδια θα μετρήσει έκτοτε μια χούφτα ακόμα ταινιών, καθώς είμαστε πια στα πέτρινα χρόνια του ελληνικού σινεμά. Έπαιξε πάντως το 1980 στα «Τσακάλια», στις «Φυλακές ανηλίκων» (1982) και το «Ταχύτητα και αγάπη» (1984), καθώς και σε καμιά εικοσαριά βιντεοταινίες, ακολουθώντας την πεπατημένη της εποχής. Τελευταία της ελληνική κινηματογραφική δουλειά το «Πέντε λεπτά ακόμα» το 2006. Το 2012 πρωταγωνίστησε στην τουρκική ταινία «Strangers in the House» («Evdeki Yabancilar»), όπου υποδυθήκατε μια Ελληνίδα που εξαναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Σμύρνη το 1922. Εξίσου εκτεταμένη ήταν και η καριέρα της στο θέατρο και το γυαλί, τόσο μέσα από το τηλεοπτικό θέατρο όσο και με πλήθος σειρών στο ενεργητικό της. Ξεκινώντας από το 1973 και τον «Κουσούρη» της ΥΕΝΕΔ μέχρι και το φετινό σίριαλ «Αστέρας Ραχούλας», η Ζαρόκωστα έχει παίξει σε περισσότερες από 15 τηλεοπτικές σειρές, αλλά και σε τηλεπαιχνίδια και άλλες εκπομπές, διαγράφοντας περισσότερο από μισό αιώνα αδιάλειπτης παρουσίας στα καλλιτεχνικά δρώμενα του τόπου μας. Στην τηλεόραση μάλιστα έχει δοκιμάσει τις δυνάμεις της και στη σκηνοθεσία, με γνωστότερη τη σειρά «Από την κωμωδία στο δράμα».
Όπως είπαμε, η Μέλπω Ζαρόκωστα υπήρξε το πρώτο γυναικείο μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, ήδη από το 1960 (και πρόεδρος από το 1999-2001), μέλος της οποίας εξακολουθεί άλλωστε να είναι. Ταυτοχρόνως, η πολυσχιδής της δράση θα τη φέρει στην Εταιρεία Ελλήνων Στιχουργών, την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, στον οργανισμό ΘΕΣΠΙΣ, την ίδια ώρα που ήταν ένα από τα ιδρυτικά στελέχη του ιδρύματος «Το Σπίτι του Ηθοποιού», του οποίου παραμένει ψυχή από κοινού με την Άννα Φόνσου…
Σήμερα…