Παιδί-θαύμα της μουσικής, alter ego του Φελίνι, προσωπικός φίλος του Μάνου Χατζηδάκι και ένας από τους κορυφαίους κινηματογραφικούς συνθέτες, ο ιταλός δημιουργός σφράγισε με τη μουσική του τον καιρό μας, επιστρατεύοντας μνήμες αλλοτινών εποχών. Η μουσική του είχε αυτή την αίσθηση ελευθερίας, χαράς, ελπίδας και ηρεμίας, απαλύνοντας ακόμα και σκληρά κινηματογραφικά αριστουργήματα (όπως ο «Νονός») με μουσικά θέματα γεμάτα χάρη και κομψότητα. «Ο Νίνο σκηνοθετεί μουσικά», έλεγε ο παντοτινός συνεργάτης του στο σινεμά, ο θαυματοποιός Φεντερίκο Φελίνι, και ο δικός μας Χατζηδάκις συνέχιζε στο ίδιο μήκος κύματος: «Ο Νίνο Ρότα δεν παριστάνει τον σύγχρονο, γιατί είναι και περιέχει τον καιρό του με όλες τις αντινομίες του». Νίνο Ρότα θα πει μαγεία, γιορτή και μελωδία της εικόνας, και τα κινηματογραφικά διαμάντια που έχουν σκαρφαλώσει στις καρδιές του παγκόσμιου κοινού αλλά και στην ίδια την ιστορία του σινεμά δεν θα ήταν τα ίδια χωρίς τη μουσική επένδυση του ιταλού μαέστρου. Οι μουσικές του, δυνατές σαν εικόνες, σφράγισαν τον ιταλικό κινηματογράφο και ξεδιπλώθηκαν στα φελινικά αριστουργήματα και στις ταινίες πολλών ακόμα σημαντικών δημιουργών, όπως ο Λουκίνο Βισκόντι και ο Φράνκο Τζεφιρέλι, πριν υπογράψει τη μουσική στον «Νονό» και γεννήσει ένα ακουστικό φαινόμενο που λατρεύεται ως τις μέρες μας. Όταν πήρε και το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο για το δεύτερο μέρος του «Νονού», είχε ήδη σφραγίσει το παγκόσμιο σινεμά με δημιουργίες για μυθικές ταινίες, φτάνοντας τα 150 σάουντρακ! Από τη δεκαετία του 1930 μέχρι και τον θάνατό του το 1979, ο παραγωγικότατος κινηματογραφικός συνθέτης έγραφε τρία σάουντρακ κάθε χρονιά για μια περίοδο 46 ετών(!), την ίδια ώρα που η παραγωγή του άγγιξε τα 10 και πλέον μουσικά θέματα μεταξύ των δεκαετιών 1940-1950. Παράλληλα, έγραψε μουσική για το θέατρο, για τηλεοπτικές παραγωγές και ό,τι άλλο σκεφτεί κανείς, αφήνοντας παρακαταθήκη και στην κλασική σύνθεση με δέκα όπερες, πέντε μπαλέτα και πλήθος οργανικών συνθέσεων. Τεράστιος μουσουργός και εξίσου μεγάλος πιανίστας, ο Ρότα έντυσε μουσικά τις μεγάλες κινηματογραφικές αφηγήσεις, υπογραμμίζοντας αλλά και αναδεικνύοντας την κινηματογραφική γραφή. Οι περισσότερες συνθέσεις του λειτουργούν μάλιστα αυτόνομα, αποδεικνύοντας το χάρισμά του να γεννά εικόνες με την ταξιδιάρικη, ονειρική και πάντα διαχρονική παρτιτούρα του. Ο τεράστιος αυτός συνθέτης δίδασκε μάλιστα μουσική στο Μουσικό Λύκειο του Μπάρι για περισσότερα από 30 χρόνια, καθώς η ανάγκη του να μεταλαμπαδεύει το θαύμα της μουσικής στη νέα γενιά ήταν εξίσου μεγάλη με την ανάγκη του να εκφράζεται μουσικά…
Πρώτα χρόνια
Οι διαχρονικές μουσικές του Ρότα
Ο χώρος που θα αναδείκνυε βέβαια τη μουσική του και θα τον έκανε γνωστό στα πέρατα του κόσμου είναι ο κινηματογράφος. Η μουσική του Ρότα συνδέθηκε άρρηκτα με το σινεμά, με τον Φελίνι, τον «Νονό» και άλλες αριστουργηματικές παραγωγές, αν και εκείνος έκανε πολλά περισσότερα από αυτό, βγάζοντας το σάουντρακ ως είδος από τα στενά όρια του σινεμά και φέρνοντάς το σαφώς κοντύτερα στην κλασική μουσική.
«Οι Βιτελόνοι» (1953), «Ο δρόμος» (1954), «Οι Νύχτες της Καμπίρια» (1957), «Ντόλτσε Βίτα» (1960) και το αριστουργηματικό «8 ½» (1963) είναι οι χαρακτηριστικότερες συνεργασίες τους, αυτές που θα κάνουν τον Φελίνι να ομολογήσει: «Ο Νίνο σκηνοθετούσε μουσικά … Πολλές φορές ολοκλήρωνε τη μουσική πριν από την ταινία. Έτσι τροποποιούσα εκ των υστέρων το σενάριο, επινοώντας νέες καταστάσεις και χαρακτήρες».
Ο Μάνος Χατζιδάκις, προσωπικός φίλος του Ρότα, προσπάθησε να αποκρυπτογραφήσει το μυστικό της επιτυχίας του ιταλού συνθέτη στην εκπομπή «Παρασκήνιο» της ΕΡΤ το 1979 λέγοντας: «Ο Φελίνι ασχολείται με το παρελθόν του, ασχολείται με τις εικόνες του παρελθόντος, τις οποίες τις συνθέτει με το μέλλον. Κι εκεί είναι η μεγαλοσύνη του. Ήθελε ένα υλικό του παρελθόντος. Ο Νίνο Ρότα του το προμήθευσε. Κι έχουμε αυτό το αξιοπερίεργο, να έχει σφραγίσει την εποχή μας, την πολύ σύγχρονη εποχή μας, ένα υλικό αναμνήσεων. Κι αυτός είναι ο Νίνο Ρότα».
Σημαντική υπήρξε επίσης η συνεργασία του Ρότα με τον άλλο σπουδαίο ιταλό σκηνοθέτη, τον Λουκίνο Βισκόντι, η οποία θα φτάσει στο απόγειό της στα αριστουργήματα «Ο Ρόκο και τα αδέλφια του», «Βοκκάκιος ’70» και «Ο Γατόπαρδος».
Όταν έγραψε μάλιστα το εμβληματικό σάουντρακ του φιλμ «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Φράνκο Τζεφιρέλι το 1968, η φήμη του σκαρφάλωσε στις πρώτες θέσεις των σύγχρονων συνθετών!
Ήταν το 1972 όταν ο Φράνσις Φορντ Κόπολα θα του ζητήσει να του γράψει το σάουντρακ για τον «Νονό» του, γεννώντας το διαχρονικότερο ίσως μουσικό θέμα ταινίας, αυτό που αναγνωρίζουν όλοι στα μήκη και τα πλάτη της Γης! Ο Ρότα θα γράψει τη μουσική και για το δεύτερο μέρος του «Νονού» το 1974, για το οποίο θα αποσπάσει το Όσκαρ Πρωτότυπης Μουσικής. Όλοι έλεγαν πως η Αμερικανική Ακαδημία του το χρωστούσε ήδη από τον πρώτο «Νονό», μιας και το 1972, όταν ήταν για πρώτη φορά υποψήφιος δηλαδή για το σάουντρακ του «Νονού», είχαν απορρίψει την υποψηφιότητά του αιτιολογώντας πως ο Ρότα επαναλάμβανε μουσικά μοτίβα ενός παλιότερου σάουντρακ που είχε συνθέσει για την ταινία «Φορτουνέλα» (1958) του Εντουάρντο ντε Φίλιππο (σε σενάριο Φελίνι).
Εξοργισμένος ο Ρότα με τις παρθενικές αυτές περιπέτειές του με το αμερικανικό κατεστημένο, δεν παρέστη καν στην απονομή του χρυσού αγαλματιδίου του το 1974! «Η Μουσική του Ρότα βασίζεται σ’ αυτό που αποκαλούμε ανεξήγητο. Στη Μελωδία», γράφει ο Μάνος Χατζιδάκις στο βιβλίο «Ο καθρέφτης και το μαχαίρι», για να συνεχίσει: «αλλά συγχρόνως παίζει και με την ανάμνηση. Αυτό που η μητέρα του φορούσε, αυτός στα χέρια του το μετασχηματίζει εκφραστικά σ’ ένα σημάδι σύγχρονο ή και μελλοντικό».
Όταν έκλεισε τα μάτια του στις 10 Απριλίου 1979, έχοντας μόλις ολοκληρώσει τη μουσική για την «Πρόβα Ορχήστρας» του Φελίνι, είχε κλείσει ένα ανεπανάληπτο μουσικό και κινηματογραφικό κεφάλαιο 150 αξέχαστων μουσικών δημιουργιών. Το ονειρικό και συχνά σατιρικό «στιλ Ρότα» άφησε γερή παρακαταθήκη στην επικράτεια της κινηματογραφικής μουσικής… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr