Ήταν το 1933 όταν ο ρεμπέτης Γιώργος Μπάτης ήταν να γραμμοφωνήσει δυο πασίγνωστα κατόπιν τραγούδια του («Ζούλα σε μια βάρκα μπήκα» και «Μάγκες καραβοτσακισμένοι»), όταν μετά την τελική πρόβα «πήγε να κάνει μια τζούρα». Επιστρέφοντας στο στούντιο, ήταν τέτοια η θολούρα του που «δεν ήταν σε θέση να τραγουδήσει». Η ηχογράφηση δεν μπορούσε όμως να αναβληθεί, κι έτσι κάποιος άλλος έπρεπε να πει τα κομμάτια. Η παραισθησιακή αυτή κατάσταση του Μπάτη στάθηκε η μεγάλη αφορμή για να εμφανιστεί στη δισκογραφία ένα σωστό ρεμπέτικο φαινόμενο, ο μεγάλος Παγιουμτζής που όλοι θα αποκαλούσαν έκτοτε μόνο με το μικρό του. Ή με το «χαϊδευτικό» του, το φοβερό και τρομερό «Τεμπέλης», το οποίο αναφέρθηκε μόλις στη δεύτερη στροφή του πρώτου τραγουδιού που είπε ποτέ, του «Ζούλα σε μια βάρκα μπήκα» («Ήταν ο Μπάτης και ο Αρτέμης / και ο Στράτος ο τεμπέλης»). Όπως κι αν έχει, ένας εμβληματικός αοιδός της κλασικής εποχής του ρεμπέτικου και του λαϊκού αργότερα είχε έρθει για να μείνει, αναγκάζοντας τον Βασίλη Τσιτσάνη να παραδεχτεί κάποτε ότι ο Στράτος είχε «στον λαιμό του φωλιές από αηδόνια». Μέχρι τότε βέβαια ο πρωτεργάτης του ρεμπέτικου και θεμέλιος λίθος της λεγόμενης πειραιώτικης σχολής θα έχει ήδη δημιουργήσει την πρώτη ρεμπέτικη κομπανία, τη θρυλική «Τετράς η Ξακουστή του Πειραιώς»! Πλάι στον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Ανέστο Δελιά και τον Γιώργο Μπάτη, ο Παγιουμτζής θα έγραφε το 1934 μουσική ιστορία στον τόπο μας, γεννώντας μια παράδοση που ερχόταν ολοταχώς να καθιερωθεί στη συλλογική μας συνείδηση. Παρά το γεγονός ότι ήταν κυρίως τραγουδιστής του πάλκου και δεν έγραψε δικά του κομμάτια, ο Παγιουμτζής θεωρείται κοινώς ως ένας από τους πατριάρχες του ρεμπέτικου, της μελωδίας που τόσο αγάπησε και τραγουδούσε όπου στεκόταν κι όπου βρισκόταν. Ο Στράτος έφερε τους μικρασιάτικους λυγμούς και τους αμανέδες του στην Ελλάδα, ενσαρκώνοντας με την ιδιαίτερη φωνή του τους πόνους και τους πόθους μιας ολόκληρης εποχής. Σε 35 χρόνια δισκογραφίας, ο σπουδαίος Παγιουμτζής ηχογράφησε περί τα 250-300 τραγούδια σε δίσκους των 78 στροφών και άλλα 100 περίπου σε δίσκους των 45! Ήταν η αδιαμφισβήτητη φωνή των ρεμπετών…
Πρώτα χρόνια
Η «Τετράς του Πειραιώς»
Οργανοπαίχτες στη μυθικών σήμερα διαστάσεων ηχογράφηση ήταν ο Βαμβακάρης και ο Δελιάς. Η παρέα κόλλησε και από το καλοκαίρι του 1934 άρχισαν να παίζουν μαζί στην πειραιώτικη Μάντρα του Σαραντόπουλου, γεννώντας έτσι την πρώτη μπουζουξίδικη κομπανία. Υπεύθυνος για το όνομα ήταν ο σκανδαλιάρης Μπάτης, που τόσο λάτρευε την καθαρεύουσα και την ξενόφερτη γαλλική (απ’ όπου εξάλλου και το Ζορζ Μπατέ), γι’ αυτό και την είπε «Τετράς Ξακουστή του Πειραιώς».
Παρά τη στενή φιλία που τον συνέδεε με τον Μάρκο, τα δικά του τραγούδια θα τα πει από το 1936 και μετά, τουλάχιστον σε δίσκο, μιας και στα πάλκα ήταν αυτός που τα τραγουδούσε πάντα. Ο λόγος εδώ ήταν ο επίσης θρυλικός μαέστρος της Columbia, Σπύρος Περιστέρης, που επέμενε να ερμηνεύει ο Βαμβακάρης τα τραγούδια του στις ηχογραφήσεις, δημιουργώντας έτσι το εξής παράδοξο: στο λαϊκό πάλκο τα τραγούδια του Μάρκου να ερμηνεύονται από τον Στράτο και στη δισκογραφία από τον ίδιο τον Βαμβακάρη.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1930, η φωνή του Παγιουμτζή είναι ήδη μύθος. Τώρα την αναζητούν όλοι, από τους μάγκες και τους νταήδες θαμώνες των χαμαιτυπείων μέχρι και τους συνθέτες, που περιμένουν ουρά για να τον καπαρώσουν να ερμηνεύσει τα νέα άσματά τους. Όλοι τον ξέρουν πια με το μικρό του όνομα (έτσι εμφανίζεται ακόμα και στις ετικέτες δίσκων!) και όλοι σπεύδουν να συνεργαστούν μαζί του.
Μεταπολεμικά και τελευταία χρόνια
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 όμως και την άνοδο του αρχοντορεμπέτικου, η παλιά φουρνιά παίρνει την κατιούσα. Οι ρεμπέτες εξαφανίζονται μαγικά από τις δισκογραφικές και ο Στράτος είναι ένα από τα θύματα της εποχής. Αυτόν εξάλλου δεν τον συμπαθούσαν προσωπικά τα στελέχη των δισκογραφικών, καθώς ήταν φωνακλάς και αθυρόστομος και έμοιαζε τώρα με απομεινάρι μιας άλλης εποχής. Δεν θα είναι όμως το τέλος του.
Περά από τη δισκογραφία, ο Παγιουμτζής επιστρέφει και στα ξενυχτάδικα, στα οποία είχε αδιάλειπτη παρουσία ακόμα και στον πόλεμο και την Κατοχή. Στη δεκαετία του 1960 θα ξανασυνεργαστεί με τον εδώ και 40 χρόνια φίλο του Μάρκο αλλά και όλη τη νεότερη φουρνιά των λαϊκών πια δημιουργών. Έτσι έμαθαν οι νεότεροι τον Στράτο και τους άλλους μεγάλους παλιούς του ρεμπέτικου πενταγράμμου μας.
Πριν φύγει από τον κόσμο, ο Παγιουμτζής ανέδειξε δημιουργούς με το τσουβάλι, άνοιξε διάπλατα τις δισκογραφικές πόρτες για άλλους τόσους και πρόλαβε να τραγουδήσει τόσα τραγούδια που οι περισσότεροι μόνο να ονειρεύονταν μπορούσαν. Ο μεγαλύτερος ίσως τραγουδιστής της κλασικής εποχή του ρεμπέτικου θα ζει αιώνια μέσα από τα ανεξίτηλα τραγούδια που έστειλε στην κορυφή μέσω των αηδονιών που είχε στο λαρύγγι του… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr