«Καμιά γυναίκα εδώ και τριακόσια χρόνια δεν έχει βγει μπροστά να πει την ιστορία της δημόσια. Μας περιόριζαν οι άγραφοι κανόνες, οι ρόμπες της παράδοσης αλλά και η ιερότητα του αποκλειστικού καλέσματός μας … Νιώθω όμως ότι ήρθε η ώρα να μιλήσω», γράφει στον πρόλογο του ξακουστού βιβλίου της η χιλιοτραγουδισμένη Μινέκο, η πιο ξακουστή γκέισα της γενιάς της. Ήταν το 1992 όταν η γκέισα που είχε ήδη αποσυρθεί και ζούσε με τον σύζυγο και την κορούλα της στα περίχωρα του Κιότο, δέχτηκε να μιλήσει εμπιστευτικά στον συγγραφέα Άρθουρ Γκόλντεν, σε αυτό που θα εξελισσόταν τελικά στο παγκόσμιο μπεστ σέλερ «Οι αναμνήσεις μιας γκέισας» (1997). Ο αμερικανός γραφιάς δεν σεβάστηκε τελικά ούτε την ανωνυμία της ούτε και τις διηγήσεις της, απαθανατίζοντας τον κόσμο της γκέισας με τα πλέον μελανά και σκανδαλοθηρικά χρώματα. Η μυθιστορηματική Σαγιουρί του Γκόλντεν είναι πράγματι η περιβόητη Μινέκο, αν και εδώ εξαντλούνται, κατά την ίδια πάντα, οι συσχετίσεις και η περιπετειώδης πορεία της μέχρι να μετατραπεί στην πιο φημισμένη γκέισας του Κιότο. Το βιβλίο πούλησε περισσότερα από 4 εκατομμύρια αντίτυπα (μόνο στην αγγλική έκδοση) και μεταφράστηκε σε 32 γλώσσες, μεταξύ αυτών και τα ιαπωνικά, πέφτοντας έτσι στα χέρια της Μινέκο. Εξοργισμένη η παραδοσιακή ψυχαγωγός της Ιαπωνίας, μήνυσε τον συγγραφέα και για να ξεπλύνει την ντροπή, έγραψε το δικό της αυτοβιογραφικό πόνημα («Η γκέισα της Γκιόν») το 2002 προσπαθώντας να αναβιώσει εκ νέου την κηλιδωμένη λάμψη του κόσμου της γκέισας. Παρά την ξαφνική αποχώρησή της όμως από τον κόσμο των τεϊοποτείων και της παραδοσιακής ιαπωνικής ζωής στη μικρή ηλικία των 29 ετών, η Μινέκο πρόλαβε να γίνει θρύλος της συνοικίας Γκιόν του Κιότο, εκεί που οι γκέισες συνήθιζαν να προσφέρουν τις πατροπαράδοτες υπηρεσίες τους εδώ και αιώνες. Στον κολοφώνα της καριέρας της στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, η μυθικών διαστάσεων γκέικο (η γκέισα στην τοπική διάλεκτο) έκανε τον κόσμο να παραμιλά από την απαράμιλλη ομορφιά και τη χάρη της, αλλά και την ικανότητά της στα μουσικά όργανα, τους κλασικούς χορούς, την ανθοδετική και το σερβίρισμα του σάκε. Μια τέτοια γκέικο γεννιέται μια φορά στα εκατό χρόνια, μονολογούν ακόμα όσοι θυμούνται την απερίγραπτη ομορφιά και τις απεριόριστες δεξιότητες της γκέισας που παράτησε ξαφνικά τις τιμές και τη δόξα, προσυπογράφοντας με την πρόωρη συνταξιοδότησή της το τέλος μιας ολόκληρης κουλτούρας, καθώς η Ιαπωνία μεταμορφωνόταν από μεταφεουδαρχική κοινωνία σε προπύργιο του καπιταλισμού…
Πρώτα χρόνια
Η γέννηση της πιο φημισμένης γκέισας του Κιότο
Το αιφνίδιο τέλος