Με βασικό στόχο να καλύψουν -σε πρώτη φάση πιλοτικά- την ζήτηση των εν ενεργεία ναυτικών για τα ειδικά σχολεία μικρής διάρκειας δημιουργούνται οι Ιδιωτικές Σχολές Ναυτικής Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) ενώ παράλληλα το υπουργείο Ναυτιλίας είναι «πάντα ανοιχτό στον διάλογο και στη διαβούλευση προς τους αρμόδιους φορείς για τα θέματα της επιμόρφωσης των Ελλήνων ναυτικών και σπουδαστών».
Αυτό υποστηρίζουν πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, αναφορικά με την πρωτοβουλία του υπουργού Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, να προχωρήσει η διαδικασία κατάρτισης και έκδοσης του εφαρμοστικού πλαισίου, δηλαδή για το πώς θα λειτουργήσουν και υπό ποιες προϋποθέσεις οι σχολές Ναυτικής Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ), με τη σύνταξη και ολοκλήρωση υπουργικής απόφασης, Κοινής Υπουργικής Απόφασης και Προεδρικού Διατάγματος για το θέμα αυτό.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν, ότι τέτοια τμήματα ή ειδικά σχολεία μπορεί να υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στο Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) αλλά δεν επαρκούν να καλύψουν πλήρως τη ζήτηση, ενώ όσα λειτουργούν ήδη στην ελεύθερη εκπαιδευτική αγορά από ιδιώτες, για πρώτη φορά θεσπίζεται το πλαίσιο λειτουργίας τους, οι προϋποθέσεις και οι όροι.
Τα ειδικά τμήματα η σχολεία μικρής διάρκειας των εν ενεργεία ναυτικών που σε πρώτη φάση θα λειτουργήσουν πιλοτικά, αφορούν κυρίως σε εκπαίδευση για μεταφορά πετρελαιοειδών, υγροποιημένων αερίων η χημικών ασφαλείας ηλεκτρονικών χαρτών και χειρισμών σε προσομειωτές γέφυρας και μηχανοστασίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην Κοινή Υπουργική Απόφαση, όπου δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η σύνταξή της, θα προβλέπεται, ότι τα απαιτούμενα προσόντα των εκπαιδευτικών των σχολών ΝΕΚΕ, να είναι αντίστοιχα με εκείνα των εκπαιδευτικών των δημοσίων σχολών, ενώ στο Προεδρικό Διάταγμα θα ορίζεται, ότι η εποπτεία των σχολών θα ασκείται από την αρμόδια διεύθυνση εκπαίδευσης ναυτικών του υπουργείου Ναυτιλίας, ενώ ο αρχικός έλεγχος για τη διαπίστωση της πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης άδειας λειτουργίας θα διενεργείται από τριμελή επιτροπή του υπουργείου, που θα ορίζεται με απόφαση του υπουργού.
Στην επιτροπή αυτή θα συμμετέχει ένας εκπρόσωπος της διεύθυνσης εκπαίδευσης ναυτικών του υπουργείου Ναυτιλίας, ένας μόνιμος καθηγητής δημοσίων σχολών του εμπορικού ναυτικού, (πλοίαρχος η μηχανικός) και ένας εκπρόσωπος του ναυτικού επιμελητηρίου.
Επίσης, δεν θα υπάρχει ασυμβίβαστο μεταξύ του διευθυντή σπουδών ή του εκπαιδευτικού προσωπικού και του ιδιοκτήτη της σχολής «ΝΕΚΕ», εφόσον αυτός κατέχει τα προβλεπόμενα προσόντα για τις θέσεις αυτές.
«Η ανάρτηση για δημόσια διαβούλευση των συγκεκριμένων νομοθετημάτων δεν ανακοινώθηκε με δελτίο Τύπου και υλοποιείται με διαδικασία εξπρές, καθώς διήρκησε μόλις πέντε ημέρες από 22 έως 27 Οκτωβρίου», υποστηρίζει το τμήμα ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ και προσθέτει, ότι «τελικός στόχος της πολιτικής αυτής είναι η πλήρης ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, έτσι ώστε οι εφοπλιστές να έχουν υπό τον πλήρη έλεγχό τους το ναυτεργατικό δυναμικό».
Η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.Ε.Δ.Ν.Ε) σε δελτίο Τύπου υποστηρίζει, ότι διαχρονικά οι πολιτικές ηγεσίες στο ΥΝΑ επιδιώκουν την «απαξίωση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης» με ακύρωση σχετικών διαγωνισμών ανανέωσης του εργαστηριακού εξοπλισμού των σχολών και μη έγκαιρης πρόσληψης ωρομίσθιων καθηγητών.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου θα έπρεπε να στηρίξει πρωτίστως τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση που παρέχεται δωρεάν, τόνισαν στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, στελέχη της συνομοσπονδίας των Ελλήνων ναυτικών, θέτοντας παράλληλα θέμα ελεγκτικού μηχανισμού των σχολών αυτών και των διπλωμάτων, καθώς όπως υποστήριξαν στο τελευταίο προεδρικό διάταγμα του υπουργείου Ναυτιλίας στο οποίο προσμετράται η θαλάσσια υπηρεσία σε πλοία με ξένη σημαία εκτός ΕΕ ως προαγώγιμη δεν μπορεί να ελεγχθεί, αν αυτή είναι πραγματική και αληθινή και όχι αγορασμένη.
Αν παίρνουν άνθρωποι διπλώματα χωρίς πραγματική θαλάσσια υπηρεσία αντιλαμβάνεται κανένας τι πρόκειται να συμβεί και έχουν πολλά παραδείγματα από άλλες χώρες που όταν υπέπεσε το συγκεκριμένο θέμα στην αντίληψη των Αρχών είχαμε λουκέτα, ανέφεραν στελέχη των ναυτεργατικών σωματείων.
Τα στελέχη της ΠΝΟ υποστήριξαν επίσης, ότι ένα μεγάλο μέρος της ενίσχυσης και ανακατασκευής των σχολών ναυτικής εκπαίδευσης και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, αλλά και του εξοπλισμού τους, προέρχεται από χρήματα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Πηγές πάντως από το υπουργείο Ναυτιλίας υποστήριξαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπάρξει υποβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, αφού υπουργός Ναυτιλίας έχει θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την αναβάθμισή τους με αξιοποίηση πόρων από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η προκήρυξη του υπουργείου 1.600.000 ευρώ για την αναβάθμιση και τον εκσυχρονισμό του εκπαιδευτικού εξοπλισμού των σχολών ανά την επικράτεια.