«Σήμερα στο κρίσιμο σημείο που βρισκόμαστε, κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση οφείλουμε να δώσουμε μαζί τον αγώνα, με τις ίδιες ακριβώς δύο προτεραιότητες: Την ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, στην ομιλία του στο διαδικτυακό συνέδριο της ΚΕΔΕ και της ICC Ελλάδα: «Οι δήμοι ως μοχλός ανάπτυξης στη μετά Covid-19 εποχή».

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στους δύο άξονες της πολιτικής του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Πρώτον, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ, επισήμανε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009. Με έργα σε όλη τη χώρα και με συγκεκριμένο σχέδιο χρηματοδότησης για το καθένα από αυτά.

Το πλάνο αυτό, περιλαμβάνει, αφενός, μεγάλα έργα κολλημένα εδώ και χρόνια που παίρνουν επιτέλους μπροστά, όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, η Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, το Μετρό Θεσσαλονίκης, οι αυτοκινητόδρομοι Ε65 και Πάτρα – Πύργος. Και αφετέρου, νέα έργα, όπως το flyover στη Θεσσαλονίκη, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του Μετρό στην Αθήνα, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης και, φυσικά, το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7000 επικίνδυνα σημεία σε όλη την Ελλάδα. «Αυτό το πλάνο έργων υποδομής, όπως αντιλαμβάνεστε, όχι μόνον αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, αλλά συνιστά και σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.

«Από την άλλη πλευρά, εστιάζουμε και στην αντιμετώπιση άμεσων προβλημάτων της καθημερινότητας και ιδιαίτερα στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών», συνέχισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Υπενθύμισε ότι η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε τις αστικές συγκοινωνίες σε μια κατάσταση σχεδόν διάλυσης, μετά από υποεπένδυση για πάνω από μία δεκαετία, ενώ η πανδημία ανέδειξε ακόμα πιο έντονα τα προβλήματα.

«Σε ενάμιση χρόνο, λοιπόν, κάνουμε όσα δεν έγιναν επί τόσα χρόνια», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Δεν λέμε φυσικά ότι έχουμε ξεπεράσει όλα τα προβλήματα, αλλά ήδη έχουμε αυξήσει κατά 50% τον στόλο των λεωφορείων στην Αθήνα και τον έχουμε σχεδόν διπλασιάσει στη Θεσσαλονίκη».

Στη συνέχεια, μίλησε για τα βήματα του σχεδίου της κυβέρνησης για τα ΜΜΜ: Ανάταξη των στόλων με επισκευές και συντήρηση, ενίσχυση μέσω συμπράξεων με τα ΚΤΕΛ, προσλήψεις μετά από χρόνια, leasing στη Θεσσαλονίκη και πλέον και στην Αθήνα.

Αναφέρθηκε επίσης στον διαγωνισμό για 1300 νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα, πολλά εκ των οποίων θα είναι όπως επισήμανε ηλεκτροκίνητα.

Τα τρία κοινά πεδία δράσης Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και δήμων

Ο κ. Καραμανλής στη συνέχεια αναφέρθηκε στα τρία κοινά πεδία δράσης Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και Δήμων.

· Πρώτο κοινό πεδίο δράσης, οι υποδομές. «Το Υπουργείο μας είναι πάντα ανοιχτό για τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μαζί πρέπει να βρούμε λύσεις και να εφαρμόσουμε στην πράξη τις καλύτερες δυνατές λύσεις. Νομίζω ότι ήδη πολλοί από εσάς το έχετε διαπιστώσει. Τις λύσεις αυτές τις αναζητούμε με ρεαλισμό, αντικειμενικότητα και αξιοκρατία. Όχι με μικροκομματικές σκοπιμότητες, όχι με πελατειακά κριτήρια, όχι με δογματικές εμμονές», τόνισε.

Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ότι με τη συνεργασία Υπουργείου – Δήμων μπορούν να ενισχυθούν και να αναβαθμιστούν ολιστικά περιοχές, μέσω στοχευμένου πλέγματος έργων μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας, που δημιουργούν τις αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης.

· Δεύτερο πεδίο κοινής δράσης, είναι το θεσμικό.

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε τη θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου με τον Νόμο 4782 του 2021, που πρόσφατα ψηφίστηκε και διαμορφώνει ένα πολύ πιο ευέλικτο περιβάλλον για τους δήμους.

Ο νέος νόμος ειδικότερα προβλέπει:

  • Την ταχύτερη και με μεγαλύτερη ευελιξία δημοπράτηση και εκτέλεση των δημόσιων συμβάσεων έργων και προμηθειών.
  • Την άρση της υποχρέωσης ηλεκτρονικής κλήρωσης για την ανάδειξη των επιτροπών διαγωνισμού, που τόσα προβλήματα και καθυστερήσεις προκαλούσε στην πράξη.
  • Τη ρεαλιστική αύξηση των ορίων των αναθέσεων, τα οποία πλέον προσαρμόστηκαν στις σύγχρονες συνθήκες και ανάγκες της αγοράς.
  • Και την κατάργηση της ετήσιας υποχρέωσης κατάρτισης λίστας για τις αναθέσεις έργων, που επίσης δημιουργούσε προβλήματα σε πολλούς Δήμους με μικρούς προϋπολογισμούς έργων. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε επίσης την καινοτόμα διαδικασία της ιδιωτικής επίβλεψης, που δίνει τη δυνατότητα, ειδικά σε δήμους που έχουν λίγους μηχανικούς και δεν έχουν την τεχνική επάρκεια, να βγουν στην αγορά και να κάνουν επίβλεψη έργων και μελετών. Σημείωσε δε ότι αυτό θα βοηθήσει και στο πρόβλημα των ασυνήθιστα μεγάλων προσφορών. Ενώ υπογράμμισε ότι χωρίς ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο, το πρόγραμμα Τρίτσης, το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ δεν θα μπορούσαν να γίνουν πράξη και οι Δήμοι δεν θα μπορούσαν να απορροφήσουν χρήματα. · Τρίτο πεδίο κοινής δράσης, η καθημερινότητα Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε επίσης τη σημασία κοινής δράσης στο πεδίο της καθημερινότητας και ιδίως για τους μεγαλύτερους δήμους. «Ως Κυβέρνηση, άλλωστε, από την πρώτη ημέρα της θητείας μας, θέσαμε πολύ ψηλά στις προτεραιότητές μας τον πολίτη και τη βελτίωση της καθημερινότητάς του», υπενθύμισε. Αναφέρθηκε στον ανασχεδιασμό του θεσμικού πλαισίου για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – τα λεγόμενα ΣΒΑΚ, με στόχο την προώθηση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αλλά και για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Με τη θεσμοθέτησή των ΣΒΑΚ, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέπεται να καταρτίζουν σχέδια για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα. Αυτό έχει υποχρεωτική εφαρμογή στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού άνω των 30.000 κατοίκων και στο σύνολο των ΟΤΑ Β΄ βαθμού. Ανάλογη δυνατότητα δίνεται και στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού, ανεξαρτήτως πληθυσμού, στις ευρύτερες περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Βορίδης: Καθοριστικός ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας

Τη βούληση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, να έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση κεντρικό ρόλο στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας μετέφερε ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, μιλώντας στη ψηφιακή ημερίδα που συνδιοργανώνουν η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και η Εθνική Ελληνική Επιτροπή του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (The International Chamber of Commerce) με θέμα «Οι Δήμοι ως μοχλός ανάπτυξης στην μετά Covid-19 εποχή».

Στην ημερίδα, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, ο κ. Βορίδης σημείωσε ότι η στενή συνεργασία που υπάρχει σήμερα μεταξύ του υπουργείου και της ΚΕΔΕ πρέπει να εμβαθύνει ακόμη περισσότερο, τόσο για την επιτάχυνση της υλοποίησης και απορροφητικότητας του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» όσο και στην αντιμετώπιση προβλημάτων που λειτουργούν ως τροχοπέδη στον ρόλο που πρέπει να έχουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, αναφερόμενος, ειδικότερα, στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» τόνισε ότι η υλοποίησή του «αποτελεί στοίχημα για τους ίδιους τους πολίτες», επισημαίνοντας τη συμβολή των έργων που θα γίνουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των τοπικών κοινωνιών αλλά και στην οικονομική ανάπτυξή τους. Ακόμη, υπογράμμισε ότι το ζητούμενο είναι η ταχύτητα υλοποίησης του προγράμματος και απορρόφησης των πόρων, υποστηρίζοντας πως -εάν απαιτηθεί- θα υπάρχουν και άλλα αντίστοιχα προγράμματα. Όπως πρόσθεσε, πλέον, οι δήμοι έχουν στη διάθεσή τους, εκτός από το «Αντώνης Τρίτσης», άλλα δύο σημαντικά προγράμματα, το ΕΣΠΑ 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης .

«Συμμάχους» στη μεγάλη προσπάθεια που κάνει η χώρα μας χαρακτήρισε την κυβέρνηση, την Αυτοδιοίκηση και τον ιδιωτικό τομέα, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, κατά την τοποθέτησή του.

Ο κ. Πέτσας, ανακοίνωσε ότι θα δοθεί νέα αλλά τελική παράταση, που θα είναι η 31η Μαϊου, στην προθεσμία κατάθεσης προτάσεων στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Ο ίδιος σημείωσε ότι το επόμενο διάστημα θα επιταχυνθεί η διαδικασία ένταξης έργων σε αυτό το πρόγραμμα, τονίζοντας, με τη σειρά του, τη σημασία που έχει η ταχύτατη υλοποίησή του, ώστε «έως το 2024 να έχει αλλάξει η ελληνική περιφέρεια και συνολικά η ελληνική πολιτεία».

Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών μίλησε και για τη τη σημασία που έχει η γρήγορη απορροφητικότητα των διαθέσιμων πόρων του προγράμματος, ώστε να υπάρξουν και νέες χρηματοδοτήσεις του από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Επίσης, επεσήμανε ότι είναι η πρώτη φορά -μετά από πολλά χρόνια- που αντιστρέφεται η εικόνα της υποχρηματοδότησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τέλος, υπογράμμισε ότι με τα συναρμόδια υπουργεία φρόντισαν το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» να έχουν «περίπου τα ίδια τα κριτήρια επιλεξιμότητας» έργων, ώστε να υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς σε άλλο -όταν απαιτείται- για καλύτερη απορρόφηση πόρων.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, υπογράμμισε ότι «η ανάπτυξη και η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών είναι οι δύο κοινοί στόχοι κυβέρνησης και Αυτοδιοίκησης» Όπως πρόσθεσε, σε αυτήν την κατεύθυνση είναι και η βελτίωση του συγκοινωνιακού δικτύου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. «Αυξήσαμε κατά 50% τον στόλο λεωφορείων στην Αθήνα και υπερδιπλασιάσαμε στη Θεσσαλονίκη ενώ γίνανε προσλήψεις μετά από 10 χρόνια. Ο επικείμενος διαγωνισμός 1.300 λεωφορείων θα λύσει οριστικά το πρόβλημα», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.

«Είμαστε κοντά στην Αυτοδιοίκηση και αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει στη διάθεση της Αυτοδιοίκησης σημαντικά αναπτυξιακά εργαλεία, και χαρακτήρισε ως «πυξίδα» όλων αυτών το Σχέδιο Ανάκαμψης και το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης».

«Το κράτος οφείλει να στηρίζει πλήρως την Αυτοδιοίκηση λόγω της εγγύτητάς της με την κοινωνία», τόνισε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην ημερίδα ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης.