Οδεύει πλέον προς το Γ’ Θερινό Τμήμα της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας για τη συγκρότηση ενός ενιαίου Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων (ΕΣΑΝ), υπό την εποπτεία μιας ανώνυμης εταιρείας δημόσιου συμφέροντος. Το νομοσχέδιο, αλλαγμένο σε σημεία από τον υπουργό Υγείας, Μάκη Βορίδη, υπερψηφίστηκε στη δεύτερη ανάγνωσή του στην αρμόδια Επιτροπή, από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ.
Οι αλλαγές που ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Υγείας απαντούν κυρίως στις ενστάσεις που είχε καταθέσει το ΠΑΣΟΚ κατά τις προηγούμενες συνεδριάσεις. Έτσι, από τις αρμοδιότητες του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΣΑΝ Α.Ε., αφαιρέθηκε η μέριμνα «για την επίτευξη της μέγιστης δυνατής αντιπροσώπευσης των ιδιωτικών κλινικών στα όργανα της διοίκησης της εταιρείας», δίνονται μεγαλύτερες δυνατότητες στον υπουργό Υγείας να παύει μέλη του Δ.Σ. της ΕΣΑΝ Α.Ε., τίθενται περιορισμοί στην αναμεταβίβαση των ιδιωτικών μετοχών, ενώ ορίστηκε πως οι μετοχές προς συλλογικότητες του ιδιωτικού τομέα (αντιπροσωπευτικές ενώσεις ιδιωτικών κλινικών και ενώσεις ασφαλιστικών εταιρειών) δεν είναι δυνατόν να υπερβαίνουν το 20% του συνόλου των μετοχών και μπορούν να μεταβιβαστούν μονάχα πίσω στο Δημόσιο (το οποίο θα δικαιούται να τις μεταβιβάσει εκ νέου), αποκλειούμενου του ενδεχομένου μεταπώλησής τους.
Άλλη ενδιαφέρουσα προσθήκη είναι κι αυτή που ορίζει πως «το ελληνικό δημόσιο μπορεί να μεταβιβάσει μετοχές σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, δημόσια νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμούς, σε ποσοστό που ουδέποτε θα υπερβαίνει το ποσοστό του 29% του συνόλου των μετοχών». Όπως σημείωσε ο υπουργός Υγείας, «αυτό σημαίνει πως οι ιδιώτες θα κατέχουν το 20%, οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα το 29%, ενώ το ελληνικό δημόσιο κρατά το 51%. Επομένως, το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει με πλειοψηφία».
Τέλος, ο κ. Βορίδης προανήγγειλε την κατάθεση τροπολογίας με την οποία θα χορηγείται για άλλη μία φορά, ασφαλιστική ενημερότητα στο ίδρυμα «Ερρίκος Ντυνάν» και τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό.
«Η εισαγωγή του μισθολογικού κόστους στα Kλειστά Eνοποιημένα Nοσήλια θα αυξήσει το συνολικό μέσο κόστος νοσηλείας κατά 50%» παρατήρησε μεταξύ άλλων ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Ζαχαριάς, επικαλούμενος πόρισμα της Επιτροπής, με επικεφαλής τον καθηγητή Ν. Μανιαδάκη, που συστήθηκε από το ίδιο το υπουργείο Υγείας για τη μελέτη των επιπτώσεων εισαγωγής των ΚΕΝ.
«Το μισθολογικό κόστος εισάγεται με το νομοσχέδιο αυτό. Ενδεχομένως θα διαφοροποιήσει και τα μισθολόγια ανάλογα με τις ειδικότητες των γιατρών, πράγμα απαράδεκτο» συμπλήρωσε ο κ. Ζαχαριάς.
Το ΠΑΣΟΚ, διά του Γιάννη Κουτσούκου, δήλωσε ικανοποιημένο ως επί το πλείστον από τις αλλαγές στο νομοσχέδιο. Ο κ. Κουτσούκος προσέθεσε, ωστόσο, έναν «αστερίσκο»: «Δεν είναι δυνατόν οι δαπάνες για τον πάγιο εξοπλισμό των νοσοκομείων και τις αποσβέσεις του να περιληφθούν σ’ αυτή τη διαδικασία κοστολόγησης, καθώς τις δαπάνες αυτές στον ιδιωτικό τομέα τις πληρώνουμε παραπάνω, ενώ για το κράτος αποτελούν συνταγματική υποχρέωση. Σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα κοστολόγησης, θα βγάζαμε ουσιαστικά το κράτος από τη συμμετοχή του στις υποδομές της υγείας…».
«Γιατί επιλέξατε το γερμανικό σύστημα που έχει ανεπτυγμένο τον ιδιωτικό τομέα και όχι το αυστραλιανό που εφαρμόζεται σε περίπου 50 χώρες;» ρώτησε τον υπουργό ο Γ. Κυρίτσης (ΔΗΜΑΡ).
«Το σύστημα των DRG’s (Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια) εφαρμόζεται στην Αυστρία, στην Αγγλία, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ιρλανδία, στην Εσθονία, στη Φιλανδία, στη Σουηδία, στην Πολωνία, στην Πορτογαλία, στην Ισπανία, στην Ολλανδία, και έχει ζητήσει να το πάρει και η Κίνα» απάντησε ο Μάκης Βορίδης.
– «Το συγκεκριμένο σύστημα το δουλεύανε περίπου 20 χρόνια στη Γερμανία για να το φτιάξουν. Εμείς πάμε να φτιάξουμε σε τρία χρόνια, αυτό που κάνανε οι άλλοι σε είκοσι, αξιοποιώντας την εμπειρία τους» ανέφερε παρεμβαίνοντας ο ‘Αδωνις Γεωργιάδης (ΝΔ).
«Είπατε πως όταν ολοκληρωθεί το σύστημα, ακόμα και η μισθοδοσία των γιατρών θα βγαίνει από την ΕΣΑΝ Α.Ε.» υπενθύμισε ο Β. Κυριακάκης (ΣΥΡΙΖΑ). «Θα οδηγηθούμε στα λεγόμενα “αιματηρά εξιτήρια”, που οι ίδιοι οι Γερμανοί υγειονομικοί έχουν καταγγείλει: Εξιτήρια χωρίς ολοκληρωμένη θεραπεία, ώστε να χαρακτηριστεί το νοσοκομείο “παραγωγικό” και “προσοδοφόρο”, και να πάρει περισσότερα χρήματα από την κατανομή της ΕΣΑΝ».
«Από τη μια λέτε ότι έχουμε μεγάλους χρόνους αναμονής για εισαγωγή στο νοσοκομείο (και είναι σωστό), και από την άλλη μιλάτε για “αιματηρά εξιτήρια”, ενώ η αναμονή συνδέεται με την ύπαρξη κλινών» απάντησε ο Μάκης Βορίδης.
«Αναφέρεστε στον ανταγωνισμό αλλά το ένα σκέλος του ανταγωνισμού χωλαίνει» σχολίασε ο Γιάννης Ζερδελής (ΣΥΡΙΖΑ). «Ο ιδιώτης μπορεί να επενδύσει σε υψηλή τεχνολογία. Η εισαγωγή π.χ. των υπερήχων μέσα στα νοσοκομεία, βράχυνε κατά πολύ τον μέσο όρο νοσηλείας, γιατί έφταναν πολύ πιο γρήγορα στη διάγνωση, με ασφάλεια και αντικειμενικότητα. Και ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι υποχρεωμένος να εφημερεύει. Δεν έχουμε καμία δέσμευση από το υπουργείο, ότι δεν θα συνεχίσει αυτή η χωλότητα του δημόσιου νοσοκομείου…» σημείωσε ο βουλευτής.
– «Ο υπέρηχος όμως εισήχθη, και πέτυχε τη σύντμηση της νοσηλείας. Αυτό εισάγεται ως κοστολογικό στοιχείο, και μπορεί και κάνει τη συζήτηση λεπτομερή, αναλυτική, τεχνική, τεχνοκρατική και πολύ λιγότερο πολιτική» απάντησε ο υπουργός Υγείας.
«Η μη ακριβής κοστολόγηση μιας σειράς διαγνωστικών και θεραπευτικών πράξεων οδήγησε σε μια στρέβλωση του συστήματος υγείας προς όφελος των ιδιωτών» παρατήρησε αντίστοιχα ο Γ. Κωνσταντόπουλος (ΝΔ). «Η μη ακριβής κοστολόγηση, π.χ. της επεμβατικής καρδιολογίας, και ιδιαίτερα των στεφανιογραφιών, οδήγησε ακόμη και το Ιπποκράτειο της Θεσσαλονίκης να μην κάνει στεφανιογραφίες, ενώ στις αντίστοιχες ιδιωτικές κλινικές της Θεσσαλονίκης γίνονται 200 με 300 στεφανιογραφίες ημερησίως» πρόσθεσε.
– «Γιατί όμως να αναβαθμίσουμε τους ιδιώτες σε θεσμικούς συνέταιρους;» αναρωτήθηκε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Ζαχαριάς.
– «Γιατί υπάρχουν στην αγορά. Εάν θέλετε να τους εξαφανίσετε, αυτό είναι μία άλλη συζήτηση, αλλά υπάρχουν» απάντησε ο υπουργός Υγείας.