Την ατζέντα των μεταρρυθμίσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναλύει ο Κωστής Χατζηδάκης με άρθρο του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Αναλυτικά αναφέρεται:
Χωρίς αμφιβολία οι εξελίξεις για τον κορωνοϊό και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις επισκιάζουν κάθε άλλο θέμα της επικαιρότητας. Ωστόσο, όλους αυτούς τους μήνες στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς η προσπάθεια, τόσο για να μπει μια τάξη σε ζητήματα περιβαλλοντικά, όσο και για να προωθηθούν διαρθρωτικές αλλαγές στους τρεις τομείς που καλύπτει το Υπουργείο. Προσπάθεια που καθιστά την ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική και θέτει τις βάσεις μιας βιώσιμης ανάπτυξης.
Στη ΔΕΗ, παρά τη σαφή πρόοδο σε σχέση με το 2019, η συστηματική δουλειά συνεχίζεται. Μετά τα μέτρα διάσωσης έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του νόμου 4643/2019 για ενέσεις στελεχών από την αγορά, κατάργηση μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους, κ.λπ. Η απολιγνιτοποίηση προχωρεί και το Σεπτέμβριο παρουσιάζεται το Masterplan. Παράλληλα η ΔΕΗ έχει κάνει ένα εντυπωσιακό άνοιγμα με αντίστοιχες συμφωνίες στο χώρο των ΑΠΕ. Στο σχεδιασμό μας βρίσκεται και το ξεκίνημα της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49% το φθινόπωρο, πράγμα που εκτός των άλλων θα είναι και μια ταμειακή ενίσχυση για τη ΔΕΗ.
Εν τω μεταξύ, τρέχουμε την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας: Προωθούμε στην Ελλάδα το λεγόμενο target model (με αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων) που είναι και μια βασική μέθοδος για τη μείωση του κόστους ενέργειας. Αυτό έρχεται να προστεθεί στις πρόσφατες συμφωνίες που κάναμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διακοψιμότητα και το TFRM, ρυθμίσεις που βοηθούν την ενεργοβόρο βιομηχανία και τον ενεργειακό κλάδο αντίστοιχα.
Προωθούμε τις ιδιωτικοποιήσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ξεκινάμε τον Οκτώβριο τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη ΛΑΡΚΟ ώστε για να λύσουμε ένα πρόβλημα που κακοφορμίζει για 35 χρόνια. Ενώ ψηλά στην ατζέντα μας βρίσκονται η ιδιωτικοποίηση της υποθαλάσσιας δεξαμενής της Καβάλας για την οποία οι διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και οι περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις του ΑΔΜΗΕ και των ΕΛΠΕ, καθεμία με τις ιδιαιτερότητές της, φυσικά.
Στο περιβάλλον και τη χωροταξία φέρνουμε επίσης μία σειρά πρωτοβουλιών που ενισχύουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας: Με τον περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που ψηφίσαμε τον Μάιο πετύχαμε μία σημαντική απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων: Δεν θα διαρκούν πλέον 6-8 χρόνια όπως παλαιότερα, αλλά μόλις 100-150 μέρες. Αποδεικνύουμε έτσι έμπρακτα ότι η Ελλάδα είναι φιλική στις επενδύσεις. Την αναπτυξιακή προοπτική -με ταυτόχρονη όμως έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος- τη στηρίζουμε και με το χωροταξικό-πολεοδομικό νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση.
Με αυτό: Στηρίζουμε την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις με μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του καθεστώτος των χρήσεων γης. Συνδυάζουμε την ανάπτυξη και τις επενδύσεις με την προστασία του περιβάλλοντος με μέτρα όπως ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Δίνουμε ρεαλιστική απάντηση στο ζήτημα του συντελεστή δόμησης που ταλαιπωρεί την Ελλάδα εδώ και δεκαετίες. Ενώ επιταχύνουμε και εκσυγχρονίζουμε το χωροταξικό σχεδιασμό με εργαλεία όπως οι πιστοποιημένοι ιδιώτες μηχανικοί.
Στη Βουλή θα συζητήσουμε επίσης σύντομα τις πρωτοβουλίες μας για μια σύγχρονη διαχείριση των απορριμμάτων και την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης υιοθετώντας τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες. Για τα απορρίμματα μεγάλη σημασία για εμάς έχει η ενίσχυση της ανακύκλωσης με προώθηση σε πρώτη φάση του καφέ κάδου για τα οργανικά απόβλητα (βασικά τα τρόφιμα) και τη σημαντική αύξηση των κάδων και των σημείων ανακύκλωσης σε όλη τη χώρα. Προωθούμε επίσης μέσα στο 2020 τη δημοπράτηση 17 σύγχρονων μονάδων μηχανικής επεξεργασίας απορριμμάτων, κάτι που θα είναι ένα τεράστιο άλμα για τη χώρα.
Πέραν αυτών, στον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-2030 που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπεται ακόμα η κατασκευή μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Όλες αυτές οι μονάδες, πέρα από την προστασία του περιβάλλοντος, θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή τους όσο και κατά τη λειτουργία τους.
Προχωρούν παράλληλα και άλλες πτυχές της πράσινης ατζέντας του υπουργείου. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα για τις υποθαλάσσιες διασυνδέσεις της Κρήτης και των άλλων νησιών ώστε να κλείσουν και εκεί τα ρυπογόνα εργοστάσια της ΔΕΗ. Περάσαμε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και είναι σε λειτουργία από τις 24 Αυγούστου το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”. Ετοιμάζουμε το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Παρουσιάσαμε το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, που θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο και είναι προπομπός νέων προγραμμάτων-μαμούθ για την ενεργειακή εξοικονόμηση στην πατρίδα μας. Αυτές και άλλες δράσεις βρίσκονται στην καρδιά όχι μόνο του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης.
Περιβάλλον και Ενέργεια είναι δύο τομείς που σε όλες τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ολοένα και περισσότερο συγκλίνουν. Κοινός παρανομαστής είναι η πράσινη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα λόγω της δεκαετούς κρίσης μείναμε αρκετά πίσω. Ο κορονοϊός λειτουργεί σίγουρα αρνητικά σε σχέση με τις προσπάθειες για ανάκαμψη. Όμως δεν το βάζουμε κάτω! Τα θεμέλια της ανάπτυξης μπαίνουν κάθε μέρα. Δουλειά μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι η ανάπτυξη αυτή να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινη!