Στη Βουλή κατατέθηκε την Τετάρτη (9/9) το νομοσχέδιο «Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης» το οποίο περιλαμβάνει 232 άρθρα. Το εν λόγω σχέδιο νόμου διαρθρώνεται σε τρία μέρη, εκ των οποίων τα δύο πρώτα αντιστοιχούν στους κώδικες (Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης – Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών), ενώ το τρίτο περιλαμβάνει λοιπές διατάξεις.
Μεταξύ άλλων, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων καθιερώνεται η ψηφιακή θυρίδα κάθε πολίτη και κάθε φορέα στο gov.gr, ρυθμίζονται για πρώτη φορά ολοκληρωμένα και με σαφήνεια ζητήματα ηλεκτρονικών σφραγίδων και υπογραφών, ενώ ιδρύεται η ανώνυμη εταιρεία δημοσίου συμφέροντος «Συμμετοχές 5G Α.Ε.» με σκοπό την αξιοποίηση του «Ταμείου Φαιστός», δηλαδή σημαντικού μέρους των κρατικών εσόδων από τις δημοπρασίες του φάσματος 5G που θα ξεκινήσουν στο τέλος του χρόνου.
Με το Ταμείο «Φαιστός μπαίνουν οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός λειτουργικού και βιώσιμου οικοσυστήματος για την ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών 5G στη χώρα μας. Το αρχικό κεφάλαιο του ταμείου θα αποτελείται από το 25% των εσόδων του Δημοσίου από τη δημοπρασία που θα διεξάγει η ΕΕΤΤ για τις άδειες 5G.
Αποκλειστική δραστηριότητα του «Φαιστός» είναι οι επενδύσεις σε επιχειρήσεις στην Ελλάδα ή το εξωτερικό που δραστηριοποιείται στην έρευνα – ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών που εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες των δικτύων 5G.
Επίσης, ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τις Περιοχές Εκτός Τηλεοπτικής Κάλυψης, καθώς απλοποιείται η διαδικασία για τους πολίτες των συγκεκριμένων περιοχών, οι οποίοι θα δηλώνουν μόνο τον αριθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του ακινήτου τους.
Όλα τα υπόλοιπα στοιχεία του δικαιούχου θα αντλούνται ηλεκτρονικά. Περαιτέρω, ο αριθμός των περιοχών υπερδιπλασιάζεται καθώς από τις περίπου 400 του αρχικού προγράμματος ξεπερνά πια τις 900, ενώ επεκτείνεται στα 8 χρόνια η εγγύηση του σχετικού εξοπλισμού (από δύο χρόνια που είναι σήμερα), καλύπτοντας τους πολίτες για όλο τον χρόνο ισχύος του προγράμματος.
Να αναφέρουμε ότι στο νομοσχέδιο ορίζονται με τρόπο σαφή οι έννοιες που αναφέρονται στην ψηφιακή διακυβέρνηση και τίθενται οι γενικές αρχές σχεδιασμού και εφαρμογής της σχετικής πολιτικής, καθιερώνεται η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού, ρυθμίζονται αναλυτικά ζητήματα ηλεκτρονικών δημοσίων και ιδιωτικών εγγράφων, δημιουργείται συγκεκριμένη διαδικασία διακίνησης εγγράφων τόσο εντός του ιδίου φορέα, όσο και μεταξύ φορέων, με τη χρήση ενός κεντρικού συστήματος ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, ενισχύεται το gov.gr, ενδυναμώνεται η ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών μέσω της θέσπισης επιπλέον δυνατοτήτων αυθεντικοποίησης, η ηλεκτρονική επικοινωνία καθίσταται υποχρεωτική για το Δημόσιο.
Βεβαίως, πολίτες και επιχειρήσεις διατηρούν το δικαίωμα να επιλέξουν μη ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, τίθενται αυστηρές προδιαγραφές για τον σχεδιασμό ιστοσελίδων με στόχο οι τελευταίες να είναι προσβάσιμες από όλους τους πολίτες, ιδίως από άτομα με αναπηρία.
Δημιουργούνται συνθήκες για την ευρεία αξιοποίηση ανοιχτών ανωνυμοποιημένων δεδομένων, τα οποία θα αποτελέσουν τη βάση ανάπτυξης εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, εντάσσεται στο νόμο το υφιστάμενο νομοθετικό και λειτουργικό πλαίσιο της Διαύγειας, στο πλαίσιο της κωδικοποίησης, μειώνονται οι ουρές μέσω της εκτεταμένης εφαρμογής της διαλειτουργικότητας στο Δημόσιο – δηλαδή της επικοινωνίας μεταξύ υπηρεσιών και μητρώων.
Στόχος είναι η δραστική μείωση της διακίνησης εγγράφων και η υποκατάστασή τους με διακίνηση πληροφορίας, επικαιροποιείται και ενισχύεται η αξιοποίηση του Κυβερνητικού Νέφους Δημόσιου Τομέα (G-Cloud), του Κυβερνητικού Νέφους Τομέα Έρευνας και Εκπαίδευσης (RE-Cloud) και του Κυβερνητικού Νέφους Τομέα Υγείας (H-Cloud) από όλους τους φορείς του Δημοσίου και θεσμοθετείται η αρχή του First Cloud Policy. Παράλληλα, δημιουργείται το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών με σκοπό την καταγραφή, την αποτύπωση και μοντελοποίηση των ψηφιακών ή φυσικών διοικητικών διαδικασιών του δημόσιου τομέα, προωθείται η άμεση είσοδος της χώρας στην εποχή του 5G μέσω της ρύθμισης ζητημάτων φάσματος, καταργείται το fax στο Δημόσιο, ενισχύεται η αποδεικτική ισχύς των ηλεκτρονικών εγγράφων στα δικαστήρια.
Όσον αφορά τον Κώδικα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών εκσυγχρονίζεται το ρυθμιστικό πλαίσιο. Στο πλαίσιο των νέων ρυθμίσεων, διευρύνεται ο ορισμός των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών προκειμένου να διασφαλίζεται η προστασία των καταναλωτών. Ορίζονται, επίσης, θέματα σχετικά με την καθολική υπηρεσία, τη λειτουργία του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού 112 και τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ανοιχτής Τηλεφωνικής Γραμμής για Αγνοούμενα Παιδιά 116000, ενώ διασφαλίζεται και η προσβασιμότητα στο διαδίκτυο για τους ανθρώπους με αναπηρία.
Ο ορισμός των «υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών» διευρύνεται με τρόπο που οι κανόνες προστασίας θα ισχύουν και για τις υπηρεσίες που παρέχονται:
- και μέσω διαδικτύου (π.χ. εφαρμογές αποστολής μηνυμάτων, over the top services),
όχι μόνο έναντι χρηματικής αντιπαροχής αλλά και έναντι παροχής δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ή άλλων δεδομένων - και μέσω της έκθεσης του τελικού χρήστη σε διαφημιστικά μηνύματα ως προϋπόθεση για την απόκτηση πρόσβασης στην υπηρεσία ή καταστάσεις όπου ο πάροχος υπηρεσιών αξιοποιεί χρηματικά τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που έχει συγκεντρώσει.
Να αναφέρουμε ότι η οικονομικά προσιτή και επαρκής πρόσβαση στο διαδίκτυο συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των «καθολικών υπηρεσιών», που πρέπει να είναι διαθέσιμες σε όλους τους καταναλωτές, ανεξαρτήτως τοποθεσίας ή εισοδήματος, ενώ προβλέπεται και η προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία στο διαδίκτυο.
Οι κανόνες του Κώδικα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών έχουν στόχο την ενθάρρυνση των επενδύσεων για την ανάπτυξη δικτύων πολύ υψηλής χωρητικότητας (με ταχύτητα downloading τουλάχιστον 100 Mbps), τη δημιουργία ενός προβλέψιμου από κανονιστικής πλευράς πλαισίου για την αδειοδότηση του ραδιοφάσματος και την ανάπτυξη των ασύρματων ευρυζωνικών συνδέσεων, την τόνωση του ανταγωνισμού και την περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρονικών επικοινωνιών, την προστασία των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, προκειμένου να απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε ανταγωνιστικές τιμές.