Η Ελλάδα για να βγει από την κρίση και για να γίνει ανταγωνιστική πρέπει να στηρίξει τη Ναυτιλία της, τόνισε, μιλώντας σήμερα στο 50ο Ετήσιο Ναυτιλιακό Φόρουμ «Capital link»,ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι η ελληνική Ναυτιλία είναι ένας κλάδος που αντέχει σε δύσκολες εποχές, ανθεί σε καλές συγκυρίες και βοηθά την Ελλάδα και στα δύσκολα και στα καλά χρόνια και την χαρακτήρισε ως το μεγαλύτερο αναπτυξιακό επίτευγμα της σύγχρονης Ελλάδας.
Ο ελληνικός στόλος, υπογράμμισε, μετρά 1.551 πλοία και διατήρησε την πρώτη θέση σε χωρητικότητα, αριθμεί δε 3.428 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 15,56% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η ελληνική σημαία κατατάσσεται στην έκτη θέση διεθνώς και δεύτερη στην Ευρώπη, ο δε ελληνόκτητος στόλος εκπροσωπεί το 42,72 % της Ένωσης.
Η ναυτιλία, συνέχισε, που σήμερα συμμετέχει στην εθνική οικονομία με 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 6% του ΑΕΠ, απασχολεί άμεσα εκατόν εξήντα πέντε χιλιάδες ανθρώπους και λειτουργεί επ’ ωφελεία πεντακοσίων χιλιάδων ανθρώπων. Ειδικότερα, η άμεση συνεισφορά του βασικού ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται στα περίπου 7,6 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,5% του Ελληνικού ΑΕΠ.
Η ελληνική Ναυτιλία, είπε, είναι πρώτη σε παγκόσμια κλίμακα και αυτή η πρωτιά της δεν είναι τωρινή και συγκυριακή, αλλά είναι διαχρονική και αποδείχθηκε ανθεκτική στο χρόνο. Άρα, είπε, είναι πια αδιαμφισβήτητη και αυτό αποτελεί μοναδική ενίσχυση του ισοζυγίου πληρωμών της Ελλάδας, που αποτελεί πάντα την «Αχίλλειο πτέρνα» της Οικονομίας μας.
Αυτό το μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας, τόνισε, οφείλεται στην ναυτοσύνη που σχεδόν ταυτίζεται με την ελληνικότητα, στην εξωστρέφεια που συμπίπτει με τη φύση της ναυτιλιακής επιχείρησης, στην προσαρμοστικότητα και την ανταγωνιστικότητα . Η Ελλάδα, πρόσθεσε, θα γίνει μεγάλη δύναμη, μόνο αν πάψει να θεωρεί τον εαυτό της ομφαλό της γης. Δηλαδή με εξωστρέφεια. Κι ο κυριότερος τρόπος να επιτύχει τέτοια εξωστρέφεια είναι με τη Ναυτιλία.
Η Ναυτιλία μας απέδειξε ότι όχι μόνο μπορούμε να επιβιώνουμε σε συνθήκες διεθνούς ανταγωνισμού, αλλά μπορούμε και να κυριαρχούμε, είπε.
Η ανταγωνιστικότητα, συνέχισε, είναι αυτό που κυρίως λείπει από το μοντέλο ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας. Η ανταγωνιστικότητα είναι αυτό που υπάρχει αποδεδειγμένα και με το παραπάνω στην ελληνική Ναυτιλία. Κι όταν μας λένε ότι η Ελλάδα είναι πολύ μικρή ή πολύ «καθυστερημένη» για να γίνει ανταγωνιστική, απαντάμε ως εξής: Δείτε την Ελληνική Ναυτιλία. Οι άνθρωποι της ναυτιλίας είναι το παράδειγμα και η απόδειξη, ότι η ανταγωνιστικότητα είναι μέσα στη φύση του Έλληνα, είπε.
Στη συνέχεια ο κ.Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στην ελληνική προεδρία της ΕΕ και είπε σχετικά με τη ναυτιλία ότι «θέσαμε συγκεκριμένες προτεραιότητες και καλέσαμε και τις υπόλοιπες χώρες να συνεργασθούν επάνω σε αυτές.
Είπαμε ξεκάθαρα σε όλους τους τόνους ότι περιφερειακές πολιτικές και λογικές υπερφορολόγησης, που πηγάζουν από γραφειοκρατικές αντιλήψεις των Βρυξελλών και ανταγωνιστριών χωρών, βλάπτουν τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και στρέφουν τα κεφάλαια σε χώρες της Ασίας. Στο Άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών το Μάιο έχουμε καλέσει και τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για να σηματοδοτήσουμε την ουσιαστική συνεργασία που πρέπει να υπάρχει μεταξύ Ένωσης και Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, είπε.
Παράλληλα, σημείωσε, στο ίδιο πλαίσιο στοχεύουμε στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη «Γαλάζια Ανάπτυξη» και τη συναφή ενίσχυση της απασχόλησης, καθώς και σε μέτρα και πολιτικές που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων, τη διευκόλυνση της ναυτιλιακής κίνησης, στοχεύοντας στην ενίσχυση εν γένει της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Ο υπουργός Ναυτιλίας μίλησε ακόμη για την ενίσχυση του Ελληνικού Νηολογίου που επιδιώκει το υπουργείο, για την αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης, για την αναδιάρθρωση του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και για την βελτίωση των λιμανιών. Θεωρώ, είπε, ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να επαναπροσδιορίσουμε συνολικά τη Λιμενική πολιτική στη χώρα μας, δηλαδή τον τρόπο διαχείρισης των λιμένων, τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων και την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των νησιών μας και κυρίως την προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Η αξιοποίηση των λιμανιών συμβαδίζει με το νέο μοντέλο παραγωγικό μοντέλο της χώρας, αφού μέσω αυτής θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και θα τονωθούν τα δημόσια έσοδα. Η απελευθέρωση των δυνατοτήτων των ελληνικών λιμανιών και η προσέλκυση επενδύσεων σε αυτά είναι για εμάς μεγάλη και κύρια προτεραιότητα με κύριο χαρακτηριστικό, τη διεθνή ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια, είπε.
Υπάρχει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, αυτό του Πειραιά. Το μεγάλο λιμάνι της χώρας σήμερα έχει αλλάξει εικόνα, αποκτώντας μια δυναμική «μητροπολιτικού χαρακτήρα» για όλη τη Μεσόγειο. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι κρίσιμο να εγκριθεί ο Φιλικός Διακανονισμός ΟΛΠ – COSCO από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς η συμφωνία, περιλαμβάνει επιπλέον επενδύσεις ύψους 230 εκατ. Ευρώ. Και, βέβαια, την Τετάρτη θα κατατεθεί προς έγκριση στη Βουλή η πρόσκληση εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ που υπηρετεί τους παραπάνω στόχους, ανακοίνωσε ο Μ. Βαρβιτσιώτης.
«Η Ελληνική Ναυτιλία είναι διεθνώς ανταγωνιστική. Κι έτσι κατέκτησε και διατηρεί την παγκόσμια πρωτοπορία. Δίνει πολλά στην Ελλάδα, αλλά δεν επιβαρύνει το ελληνικό κράτος. Η Ναυτιλία είναι Εθνικό Κεφάλαιο και δεν χωρούν σε αυτή λαϊκισμοί και κομματικές κορώνες. Στις μεγάλες στιγμές της η Ελλάδα μεγαλούργησε με τη Ναυτιλία της. Στις δύσκολες στιγμές της η Ελλάδα στηρίχθηκε στη Ναυτιλία της. Τώρα είναι καιρός πια να στηρίξει τη Ναυτιλία της για να βγει η Ελλάδα από την κρίση. Για να γίνει αυτό που η Ναυτιλία της είναι από πολλά χρόνια: Ανταγωνιστική», κατέληξε ο κ. Βαρβιτσιώτης.