Ως ένα σπάνιο συμβιωτικό παράδειγμα χαρακτήρισε τη Θράκη η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, κατά την ομιλία της στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Οικία Μάνος Χατζιδάκις» στην Ξάνθη, στο σπίτι που μεγάλωσε ο μουσικοσυνθέτης.
«Η Θράκη διέσχισε τα ταραγμένα νερά της ιστορίας της με νηφαλιότητα και κατέδειξε ότι οι ιστορικές και πολιτισμικές εμπειρίες είναι παράδοξα υβριδικές, μετέχουν πολλών, ακόμη και αντιθετικών βιωμάτων», είπε η κ. Σακελλαροπούλου.
Στη συνέχεια η ΠτΔ τόνισε: «Κατέδειξε ότι τα σύνορα δεν ορίζουν μόνο γεωγραφικά τα όρια πολιτικών οντοτήτων ή νομικών αρμοδιοτήτων, δεν διασφαλίζουν μόνο την εδαφική ακεραιότητα της πατρίδας μας, δεν έχουν μόνο ανεξάντλητη μεταφορική σημασία, αλλά είναι και ζώνες διάβασης προς τους άλλους, περάσματα από την όχθη της μισαλλοδοξίας σε αυτήν της δημιουργικής σύνθεσης. Στη βάση της αμοιβαιότητας, βεβαίως, η οποία, δυστυχώς, δεν είναι δεδομένη, όπως δείχνουν τα πρόσφατα γεγονότα στα σύνορά μας και η διαρκής ένταση που τα συνοδεύει».
Ως ένα παράδειγμα αυτής της δημιουργικής σύνθεσης ανέφερε το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, για το οποίο επισήμανε: Το σύνθημα του προγράμματος «Πρόσθεση και όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός και όχι διαίρεση» πρόβαλε, από το 1997 που ξεκίνησε το πρόγραμμα, την ανάγκη «για αρμονική μέσα από το σχολείο ένταξη των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στην ελληνική κοινωνία και την αποδοχή τους από την πλειονότητα ως ισότιμων πολιτών».
Όσοι μετείχαν στην εκπαιδευτική διαδικασία, εργάστηκαν για ένα σχολείο διαπολιτισμικό, που θα παραμερίζει την κοινωνική ανισότητα και αδικία και θα προάγει τον σεβασμό στην πολιτισμική ετερότητα· ένα σχολείο ικανό να εξαλείψει τον εθνικιστικό τρόπο σκέψης, να αγκαλιάσει τους μαθητές πέρα από την εθνική και πολιτισμική τους προέλευση, να τους βοηθήσει, απροκατάληπτα, να αναπτύξουν τις γνώσεις, τις δεξιότητές τους, την κριτική τους σκέψη.
Είχαν πολλά να ξεπεράσουν οι άνθρωποι που δούλεψαν στο Πρόγραμμα για την εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας: τη γενική δυσπιστία, την επιφύλαξη ή και την αδαή εχθρότητα από την πλευρά όσων έχουν την τάση να αντιμετωπίζουν το παρόν με τους όρους του παρελθόντος και να προσβλέπουν σε ένα μέλλον που δεν είναι παρά αναπαραγωγή αυτού του παρελθόντος· όσων επιχειρούν να στηρίξουν τη θέση τους επικαλούμενοι ένα σωρό στερεότυπα, όπως ότι τα παιδιά των μουσουλμάνων δεν μπορούν να μάθουν ελληνικά».
«Άλλωστε η Θράκη αποτέλεσε ανέκαθεν φυτώριο παιδείας – ακόμη και πριν από τον 19ο αιώνα, όλες οι ελληνικές πόλεις της Θράκης διέθεταν σχολείο. Όταν μάλιστα, μετά το τέλος του Κριμαϊκού πολέμου στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα καθιερώθηκε, κατά κάποιο τρόπο, η ισότητα των δικαιωμάτων όλων των υπηκόων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, άρχισε η πνευματική αναγέννηση των υποδούλων, μέσα από την δραστηριοποίηση τόσο του ελληνικού κράτους όσο και των πολυάριθμων φιλεκπαιδευτικών συλλόγων σε όλες τις οθωμανοκρατούμενες περιοχές», είπε μεταξύ άλλων η ΠτΔ.
Παρατήρησε πως «αν η ελληνική εκπαίδευση αντιστάθηκε στον βουλγαρικό επεκτατισμό και στον τουρκικό εθνικισμό που σημάδεψαν τις αρχές του 20ου αιώνα ως αμυντικός μηχανισμός εναντίον των προσπαθειών αλλοίωσης της εθνικής φυσιογνωμίας αλλά και ως μηχανισμός άσκησης επιρροής, σήμερα την εθνική και πολιτιστική φυσιογνωμία της Θράκης ενισχύει ένα από τα σημαντικότερα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης».
Όλες οι Σχολές του έχουν να επιδείξουν εξαιρετική ποιότητα διδασκαλίας και υψηλό επίπεδο έρευνας, είπε και ως εκ της ιδιότητάς της ξεχώρισε τη Νομική Σχολή της Κομοτηνής, για την αξιόλογη συμβολή της στον νομικό πολιτισμό της χώρας αλλά και στο διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο χάρη στο διακεκριμένο επιστημονικό δυναμικό της.
«Η ειρηνική, δημιουργική, πατριωτική Θράκη, η Θράκη με το μεγάλο ιστορικό βάθος, τα εκπληκτικά μνημεία και τους σημαντικούς, δυστυχώς όχι όσο θα τους άξιζε αξιοποιημένους αρχαιολογικούς χώρους, η Θράκη με το μεγάλης αισθητικής και οικολογικής αξίας φυσικό περιβάλλον της, με το αγροτικό τοπίο της που δίνει παραδείγματα βιώσιμης ανάπτυξης, η Θράκη με την μοναδική μουσική της και την δημώδη μούσα της, η Θράκη με τις πανάρχαιες χειροτεχνικές παραδόσεις της που συνδεόμενες με την τεχνολογία μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες αισθητικές και χρηστικές ανάγκες, είναι ένας τόπος που πλουτίζει από τη διαφορά και δυναμώνει από τη σύνθεση των αντιθέσεων», σημείωσε μεταξύ άλλων.
Η κ. Σακελλαροπούλου περπάτησε μέχρι το σπίτι του Μάνου Χατζιδάκη στην παλιά πόλη και στη διάρκεια της διαδρομής ανταπέδωσε τον χαιρετισμό πολιτών που εκείνη την ώρα βρίσκονταν σε καφέ και στην συνέχεια ξεναγήθηκε στο σπίτι του Μάνου Χατζιδάκη.
Οι συναντήσεις της Προέδρου της Δημοκρατίας στην Ξάνθη
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας βρέθηκε στην Ξάνθη και είχε συνάντηση με τον μητροπολίτη Παντελεήμονα, αλλά και με γυναίκες που δραστηριοποιούνται στα κοινά.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ – ΜΠΕ η Κατερίνα Σακελλαροπούλου επισκέφτηκε τον μητροπολίτη Ξάνθης και Περιθεωρίου Παντελεήμονα.
Την Πρόεδρο της Δημοκρατίας υποδέχτηκαν στη μητρόπολη με κωδωνοκρουσίες και στη συνάντηση που είχαν ο κ. Παντελεήμων ενημέρωσε την κ. Σακελλαροπούλου για το κοινωνικό έργο της μητρόπολης.
Επίσης η κ. Σακελλαροπούλου συναντήθηκε με γυναίκες που δραστηριοποιούνται στα κοινά της Ξάνθης συναντήθηκε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου σε καφέ της παλιάς πόλης.
Μαζί με την κ. Σακελλαροπούλου κάθισαν και αντάλλαξαν απόψεις δύο χριστιανές και τρεις μουσουλμάνες, εκ των οποίων η μία τουρκογενής η άλλη πομάκα και η τρίτη ρομά.