Αίσθηση έχει προκαλέσει η επιτυχία που είχε το Κόμμα Ισότητας Ειρήνης και Φιλίας (ΚΙΕΦ) στις ευρωεκλογές σε Ξάνθη και Ροδόπη με ποσοστά μέχρι και 38%.
Μάλιστα η αρχηγός του ΚΙΕΦ Τσιγδέμ Ασάφογλου προχώρησε σε μία δήλωση που προξένησε αρνητικές εντυπώσεις στην Αθήνα. Συγκεκριμένα η Ασάφογλου χαρακτήρισε το ΚΙΕΦ «τουρκικό κόμμα», δήλωσε «Τουρκάλα» η ίδια και χαρακτήρισε την Τουρκία ως «μητέρα πατρίδα» ενώ ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι τουρκικό κόμμα, αλλά είναι ένα επίσημο κόμμα του ελληνικού κράτους, απλά έχει ιδρυθεί από Τούρκους». Επιπλέον, η Ασάφογλου δηλώνει πως «εντός της Ελλάδας ανήκει σε μια μειονότητα, η οποία είναι εθνική και θρησκευτική».
Ο διεθνολόγος και καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Άγγελος Συρίγος μίλησε στο news.gr για το θέμα και επεσήμανε πως είναι σοβαρό το γεγονός πως μια ομάδα μέσα στη μειονότητα ψήφισε χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης της μειονότητας από την ημέρα που εφαρμόστηκε και στις περιοχές της μουσουλμανικής μειονότητας η ισοτιμία και ισοπολιτεία πριν 28 χρόνια. Την εποχή δηλαδή που αφαιρέθηκαν οι μπάρες στους δρόμους που οδηγούσαν στα χωριά της μειονότητας.
«Είναι σοβαρό το ότι ύστερα από 28 χρόνια ισονομίας και ισοπολιτείας υπάρχει μια ομάδα μέσα στη μειονότητα που ψηφίζει με όρους απόλυτους λες και δεν έχει γίνει τίποτα τα τελευταία 28 χρόνια, μια γενιά» μας είπε συγκεκριμένα ο κ. Συρίγος.
Βέβαια ο καθηγητής τονίζει πως στις συγκεκριμένες εκλογές η ομάδα αυτή έδειξε μέχρι πού μπορεί να φτάσει εκλογικά: «Πήγε καλά αλλά όχι τόσο καλά όσο θέλανε. Αυτή η φθορά δεν δικαιολογείται. Την προηγούμενη φορά το 2014 λέγανε ότι δεν είχαν χρόνο να προετοιμαστούν. Τώρα είχαν. Δεν πήγαν τόσο καλά. Έδειξε το ταβάνι αυτή η εκλογική αναμέτρηση».
Ο καθηγητής ήταν κατηγορηματικός ως προς το τι προβλέπουν οι Συνθήκες ως προς τη μειονότητα: «Η συνθήκη της Λωζάνης μιλάει για αυτούς ως μουσουλμανική μειονότητα».
Το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού που επικαλούνται πολλοί σχετικά με τη μειονότητα έχει να κάνει με το ατομικό δικαίωμα και ο γνωστός καθηγητής μας εξήγησε σχετικά: «Αν αύριο έρθετε και μου πείτε πως “εγώ είμαι Μοϊκανός” έχετε κάθε δικαίωμα να το πείτε. Αυτό είναι δικαίωμα ατομικό. Όπως επίσης μπορείτε να έρθετε και να μου πείτε “εγώ δεν είμαι Χριστιανός είμαι Μουσουλμάνος”. Εκεί δεν μπορώ να σας πω τίποτα. Αυτό είναι σε επίπεδο ατομικό. Άλλο αυτό άλλο το συλλογικό. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης μπορούν σε ατομικό επίπεδο να προσδιορίζονται ως Έλληνες, ως Τούρκοι, ως Πομάκοι, ως Τσιγγάνοι αλλά σε συλλογικό επίπεδο ο όρος που αναφέρεται σε αυτούς καθορίζεται από τη Συνθήκη της Λωζάνης η οποία μιλάει για μουσουλμανική μειονότητα δεν κάνει διαχωρισμό. Βασίζεται στη θρησκευτική ταυτότητα».
Το υπουργείο Εξωτερικών στην ιστοσελίδα του που αναφέρεται στα ζητήματα που αφορούν τις ελληνοτουρκικές σχέσεις αναφέρει σχετικά:
«Η Ελληνική Πολιτεία, πέραν της πλήρους και έμπρακτης συμμόρφωσης με τις ειδικότερες προβλέψεις της Συνθήκης της Λωζάνης και του διεθνούς δικαίου εν γένει, σέβεται τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και πολιτιστικές ιδιαιτερότητες των τριών συνιστωσών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη και επιφυλάσσει στους Έλληνες πολίτες, μέλη της μειονότητας, πλήρη ισονομία και ισοπολιτεία. Αφουγκραζόμενη τις επιθυμίες των Ελλήνων μουσουλμάνων, που κατοικούν στη Θράκη, και διαβουλευόμενη μαζί τους, σχεδιάζει και εφαρμόζει μία συνεπή και συνεκτική πολιτική για την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση των αναγκών τους σε όλους τους τομείς.
Οι τουρκικές απόπειρες σφετερισμού της ταυτότητας της μειονότητας και ισοπέδωσης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κάθε συνιστώσας αντιστρατεύονται το διεθνές δίκαιο και καταλήγουν σε παραβίαση των δικαιωμάτων των μελών της μειονότητας. Την καλύτερη και ηχηρότερη απάντηση στις απόπειρες αυτές δίνει η ίδια η μειονότητα, με την ενεργή και γόνιμη συνεισφορά της στο πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι της χώρας».
Φωτογραφίες: Γιάννης Κέμμος