Θέμα ημερών είναι η ανέλκυση του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ», όπως ενημερώθηκαν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας οι βουλευτές που μετέχουν στην επιτροπή της Βουλής που συζητά το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου.
Το σχέδιο νόμου
Πλήρες σύστημα εκπαίδευσης, πιστοποίησης και επάρκειας για τους επιθεωρητές και ελεγκτές λιμένων, εισάγει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η συζήτηση και επεξεργασία του οποίου ξεκίνησε σήμερα στην στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Με τις προωθούμενες διατάξεις ιδρύεται σχολή επιθεωρητών, ελεγκτών, διαχείρισης, ασφάλειας πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων.
Για πρώτη φορά θεσμοθετούνται διατάξεις για τους προσωπικούς ραδιοφάρους ένδειξης θέσης κίνδυνου και προβλέπεται η δημιουργία και τήρηση μητρώου στοιχείων των κατόχων PLBs, καθώς κρίνεται ότι η ενεργοποίηση διαδικασίας της εκπομπής σήματος κινδύνων σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στη θάλασσα, συγκροτεί ένα πολύ σπουδαίο βήμα.
Εξάλλου, το σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων, μετατάξεων και διαθέσεων στελεχών του λιμενικού σώματος, θεσμοθετείται πλέον με νόμο και όχι μόνο με προεδρικό διάταγμα και ταυτόχρονα, νομοθετείται σύστημα αξιολόγησης των στελεχών του λιμενικού σώματος και αναβαθμίζεται το σύστημα πειθαρχικού ελέγχου με σαφείς πρόνοιες κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των ελεγχόμενων και με πρόσθετη πρόβλεψη της θέσπισης κανονισμού πειθαρχίας. Με το σχέδιο νόμου ορίζεται ότι η δομή σε προσωπικό και μέσα του λιμενικού σώματος, διαμορφώνεται με απόφαση του ΚΥΣΕΑ, μετά από πρόταση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Συμβουλίου Επιτελικού Σχεδιασμού. Στην κορυφή του πλέγματος των ρυθμίσεων αναβάθμισης, βρίσκεται η πρόβλεψη για την εισαγωγή και εκπαίδευση στελεχών σε παραγωγικές σχολές του λιμενικού σώματος, μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ακριβώς ισχύει και στις ένοπλες δυνάμεις, την ελληνική αστυνομία και το πυροσβεστικό σώμα.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας μεταξύ του υπουργείου και δήμων μικρών νησιών, με πληθυσμό λιγότερο από 5000 κατοίκους για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτησή τους. Στο νομοσχέδιο έχουν περιληφθεί και προστατευτικές διατάξεις για τους εργαζόμενους στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Προβλέπεται επίσης μετασχηματισμός του συστήματος εποπτείας πλοίων, ο οποίος στο εξής θα ελέγχει τους νηογνώμονες, με παράλληλο εκσυγχρονισμό και αυστηροποίηση του πλαισίου λειτουργίας των νηογνωμόνων.
Η πολιτική ηγεσία
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Π. Κουρουμπλής, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο ξεκίνησε ο προκάτοχός του Θοδωρής Δρίτσας, η νέα πολιτική ηγεσία «συνέχισε να χτίζει πάνω σε αυτό» και προτού πάει στη Βουλή, έγινε ευρεία διαβούλευση. Εκτίμησε ότι οι φορείς που θα κληθούν στην Επιτροπή για να καταθέσουν τις απόψεις τους θα δηλώσουν σύμφωνοι, καθώς πολλές παρατηρήσεις ενσωματώθηκαν ώστε το νέο πλαίσιο να είναι λειτουργικό και να αντέξει στον χρόνο. Ο υπουργός αναφερόμενος μεταξύ άλλων στις διατάξεις για τις προμήθειες του Λιμενικού επέκρινε την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων.
«Αγοράζατε εξοπλισμό, χωρίς να προβλέπετε πρόγραμμα συντήρησης. Και πλήρωνε το Λιμενικό πέντε φορές επάνω την αξία για συντήρηση αυτών που αγοράζατε. Για να μη σας πω για ένα σύστημα που αγοράστηκε δισεκατομμύρια και να ‘ρθείτε να πείτε στον ελληνικό λαό, εάν υπάρχει αυτό το σύστημα θαλάσσιας επιτήρησης, εάν λειτούργησε ποτέ. Το αγοράσατε με δισεκατομμύρια», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και πρόσθεσε ότι σήμερα η κυβέρνηση προχωρά για τη συγκρότηση ενός στρατηγικού επιχειρησιακού σχεδίου προμηθειών και στελέχωσης, με κυλιόμενο τριετές πρόγραμμα, που θα περνάει και από το ΚΥΣΕΑ και από την επιτροπή της Βουλής.
«Τα λεφτά που έδινε το ελληνικό κράτος και ο ελληνικός λαός στις άγονες γραμμές, εξυπηρετούσαν τους εφοπλιστές και όχι τα νησιά. Σήμερα, με την πολιτική που άσκησε ο Θοδωρής Δρίτσας και συνεχίσαμε, αυτά τα λεφτά υπηρετούν την κοινωνία του Αιγαίου και του Ιονίου. Γι’ αυτό βλέπετε για πρώτη φορά, έπειτα από αιτήματα δεκαπενταετίας, να συνδέεται η Αλεξανδρούπολη με τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου, να συνδέεται η Πάτρα με την Ιθάκη, να πάει για πρώτη φορά Blue Star στις Οινούσσες, στα Ψαρά και όχι μόνο», είπε ο κ. Κουρουμπλής.
Το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ»
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο πρόσφατο ναυτικό ατύχημα. «Είναι εύκολο να σκυλεύει κανείς σε ένα ατύχημα και να λέει ότι μπορεί να φανταστεί. Αυτή η κυβέρνηση δεν μπορεί να ευθύνεται για το ατύχημα, κανένας δε μπορεί να ευθύνεται για ένα τέτοιο ατύχημα, η κυβέρνηση αυτή όμως, ευθύνεται για το πώς αντέδρασε για τον περιορισμό και την εξουδετέρωση της ρύπανσης», είπε και πρόσθεσε, απευθυνόμενος στα κόμματα της αντιπολίτευσης:
«Εσείς, δηλαδή, έχετε καλύτερη γνώση από αυτούς που καλούνται να πληρώσουν, διότι για να πληρώσει ο Διεθνής Οργανισμός Κεφαλαίου για τις απορρυπάνσεις, πρέπει να αποδείξουμε ότι κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να περιορίσουμε τις συνέπειες της ρύπανσης. Αυτός ο οργανισμός, έχει ήδη εγκρίνει τα πρώτα 51 εκατομμύρια, για να πληρωθούν όσοι έπαθαν ζημιές, είτε είναι δημόσιοι φορείς, δήμοι κ.λπ., είτε είναι ιδιώτες, και δηλώνει ότι η Ελλάδα έπραξε τα δέοντα.Το ίδιο δηλώνει και ο διεθνής οργανισμός, ο IMO, το ίδιο δήλωσαν οι εμπειρογνώμονες, έπειτα από πρόταση του κ. Καμίνη στο δήμαρχο Ρότερνταμ. Ήρθαν εδώ και είδαν οι άνθρωποι. Το ίδιο και ο διεθνής φορέας που εδρεύει στη Μάλτα, το ίδιο και οι εμπειρογνώμονες από την Νορβηγία».
Σύντομα η ανέλκυση
«Σε λιγότερο από δύο μήνες, οι παραλίες καθαρίστηκαν, αλλά το πιο σημαντικό: Πιθανόν, τις ημέρες που θα ψηφίζεται αυτό το νομοσχέδιο, να ανελκυστεί το ναυάγιο. Θα μας πείτε πόσα ναυάγια έχουν ανελκυστεί; Πόσα βρίσκονται, περιβαλλοντικές βόμβες, αυτή τη στιγμή στον Πειραιά και στην Ελευσίνα και στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα και τι έχετε κάνει για αυτά; Απολύτως τίποτα», είπε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός για το ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ. «Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, εμείς βάζουμε τα θεμέλια. Ανελκύεται το ναυάγιο του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ» και θα ανελκυστούν και επόμενα, γιατί πραγματικά, έχουμε ασχοληθεί, σοβαρά με αυτό το θέμα που αποτελεί περιβαλλοντική βόμβα για τη χώρα μας και για τις θάλασσες μας», είπε ο κ. Σαντορινιός και αναγνώρισε ότι «υπάρχει πράγματι το πρόβλημα της Σαλαμίνας, που μέσα στο μήνα θα λυθεί και υπάρχει και το πρόβλημα σε δύο λιμάνια, στο ΠΙΚΠΑ της Γλυφάδας και στον ‘Αγιο Αλέξανδρο στο Ελληνικό».