Εκτενής ήταν η αναφορά του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, στο θέμα που πρόεκυψε με το μάθημα των θρησκευτικών, κατά την προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία. «Δεν πρόκειται για μία σύγκρουση Πολιτείας και Εκκλησίας. Γιατί όπως ξέρουμε από το παρελθόν, από μία τέτοια σύγκρουση δεν κερδίζει καμία πλευρά, δεν κερδίζει ο ίδιος ο λαός» τόνισε ο υπουργός.
Ο κ. Φίλης υπενθύμισε ότι τα νέα προγράμματα Θρησκευτικών έχουν εκπονηθεί από ειδική επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στην οποία συμμετείχαν και θεολόγοι, ενώ έχουν δοκιμαστεί πιλοτικά τα τελευταία τρία χρόνια. «Ήρθε η ώρα αυτά τα προγράμματα να εφαρμοστούν, ώστε από του χρόνου να κυκλοφορήσουν και τα νέα σχολικά βιβλία», διαμήνυσε, επισημαίνοντας ότι «τα θρησκευτικά από ομολογιακό μάθημα γίνονται μάθημα γνώσης των θρησκειών, βεβαίως με προτεραιότητα στην Ορθοδοξία».
Επίσης, ο υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε τα Θρησκευτικά «ένα μάθημα όπως όλα τα άλλα», ενώ κατηγόρησε την Εκκλησία ότι «προβάλλει αντιρρητικό λόγο», σημειώνοντας ότι αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά.
«Την ευθύνη για την εκπαίδευση την έχει η Πολιτεία. Το σχολείο είναι κοσμικό, ανεξίθρησκο, ουδετερόθρησκο. Σχεδιάσαμε ένα μάθημα που θα είναι ελκυστικό, γιατί θα διδάσκεται με σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και όχι μετατρέποντας τη σχολική αίθουσα σε κάποιου είδους άμβωνα», ανέφερε ο κ. Φίλης και ζήτησε από τα κόμματα της αντιπολίτευσης να τοποθετηθούν με σαφήνεια σχετικά με το εάν η ευθύνη και η αρμοδιότητα για την εκπαίδευση είναι της Πολιτείας ή άλλων θεσμών.
«Γιατί η Εκκλησία αντιδρά;» διερωτήθηκε για να απαντήσει προβλέποντας στην ουσία ότι οι τόνοι θα πέσουν: «Όταν υπάρχουν ώριμες κοινωνικές αλλαγές η Εκκλησία θέλει να έχει τον δικό της λόγο και αντιδρά. Επειδή, όμως, οι αλλαγές είναι ώριμες και προχωρούν, η Εκκλησία αναγνωρίζει ότι πρέπει να λειτουργήσει θετικά και εποικοδομητικά με στόχο την ενότητα του λαού, δεν επιμένει στην αντίδρασή της. Μπορεί να επιμένουν κάποιοι έξαλλοι, αλλά όχι η μεγάλη πλειονότητα που εκπροσωπεί η Εκκλησία».
Κατά τα λοιπά, ο κ. Φίλης αναφέρθηκε στο έργο που έχει παράγει το υπουργείο του, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, το άνοιγμα των σχολείων χωρίς κενά «για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια», αλλά και την προτεραιότητα που έχει δοθεί για πρώτη φορά στις προσλήψεις για την ειδική αγωγή. Αναφορικά με τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, τόνισε ότι οι προσλήψεις φέτος ήταν κατά 34,96% περισσότερες σε σχέση με το 2011 και 66,76% σε σχέση με το 2012, ενώ σε σχέση με το 2014 πάνω από 700%.
Επίσης, ο υπουργός Παιδείας παρουσίασε ένα τριετές σχέδιο εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, το οποίο στηρίζεται σε τρεις άξονες: Πρώτον, τη δεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και την αλλαγή του γυμνασίου, ώστε να μην πάψει, πλέον, να είναι εξεταστικό κέντρο. Δεύτερον, την κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από την παρούσα Βουλή. Τρίτον, τον ενιαίο χώρο έρευνας και εκπαίδευσης.
«Στόχος μας είναι ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας», επεσήμανε ο κ. Φίλης, ενώ κατηγόρησε τον πρόεδρο της ΝΔ ότι η μόνη πρόταση που έχει για την Παιδεία είναι η κατάργηση όλων των αλλαγών που έχει επιφέρει η κυβέρνηση σε αυτούς τους 18 μήνες. Τέλος, έκανε λόγο για «ακραίες νεοφιλελεύθερες επιλογές των προηγούμενων κυβερνήσεων», για να καταλήξει ότι ο στόχος αυτής της κυβέρνησης δεν είναι «τα λίγα σχολεία για άριστους με τα υπόλοιπα σχολεία να υποβαθμίζονται, ούτε σχολεία που θα θεωρούν τους μαθητές πελάτες και θα μοιράζουν κουπόνια».