Ο Αριστοτέλης είναι ένας στοχαστής, του οποίου η σκέψη παραμένει επίκαιρη ακόμα και σήμερα, μπορεί ο Αριστοτέλης να μας διδάξει ακόμη και σήμερα, ανέφερε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, στο μήνυμα του για το Παγκόσμιο Συνέδριο «Αριστοτέλης 2400 χρόνια», που ξεκίνησε χθες στη Θεσσαλονίκη.
«Ο Αριστοτέλης υπήρξεν ο μέγιστος των φιλοσόφων και πραγματικός πανεπιστήμονας. Συγκεκριμένα, η ευρύτητα των επιστημονικών ενδιαφερόντων του Αριστοτέλη δεν έχει όμοιά της στην ιστορία της παγκόσμιας σκέψης. Συνήθως εξαίρουμε το γεγονός ότι ο Αριστοτέλης ενδιαφέρθηκε για ένα πεδίο γνωστικών αντικειμένων μοναδικής ευρύτητας. Και, ίσως, δεν τονίζουμε όσο πρέπει το γεγονός ότι, ουσιαστικώς, θεμελίωσε την πλειονότητα αυτών των επιστημών», σημείωσε ο κ.Παυλόπουλος.
«Ο Αριστοτέλης έχει, κατ’ ουσίαν, θέσει τις επιστημονικές βάσεις της πολιτειολογίας, της ηθικής, της κοινωνιολογίας, της αισθητικής, της λογοτεχνίας, της λογικής, της φιλοσοφίας των μαθηματικών, της οντολογίας, της ψυχολογίας, της βιολογίας, της μετεωρολογίας, της αστρονομίας, και όχι μόνον«, προσέθεσε.
Σε ό,τι αφορά την προσέγγιση του έργου του Αριστοτέλη σήμερα, ο ΠτΔ επισήμανε ότι «σε μιαν εντυπωσιακή πλειάδα επιστημονικών πεδίων, ο Αριστοτέλης παραμένει και σήμερα ένας απολύτως επίκαιρος διανοητής, ένας πνευματικός ογκόλιθος που ουδείς σοβαρός μελετητής στ’ αντίστοιχα πεδία μπορεί να προσπεράσει, δίχως προηγουμένως ν’ αναμετρηθεί μαζί του, αλλά και με την επιστημονική αλήθεια κατά τον προορισμό της», προορισμό, που όπως διευκρίνισε «συνίσταται στην αποδοχή της επιστημονικής επιλάθευσης ως μοχλού αναζήτησης της τελικής επιστημονικής αλήθειας».
Ο κ. Παυλόπουλος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και «στο δικό μου γνωστικό αντικείμενο, τα νομικά», για τα οποία, όπως σημείωσε, «ο Αριστοτέλης δεν έγραψε βεβαίως αυτοτελές βιβλίο περί νομικής, ωστόσο, ιδίως στο μνημειώδες έργο του περί ηθικής φιλοσοφίας, τα “Ηθικά Νικομάχεια”, αφιερώνει ένα ολόκληρο βιβλίο, το Βιβλίο Ε΄, στην ανάλυση της δικαιοσύνης».
«Οι εννοιολογικές διακρίσεις που εισάγει εκεί παραμένουν αξεπέραστες. Έτσι, οι θεμελιώδεις διακρίσεις του μεταξύ διανεμητικής και διορθωτικής δικαιοσύνης διατηρούν ακέραιη την επικαιρότητά τους, και ένας ολόκληρος κλάδος της πολιτικής φιλοσοφίας είναι αφιερωμένος στην θεωρητική επεξεργασία αυτών των εννοιών. Στο ίδιο βιβλίο, ο Αριστοτέλης αναπτύσσει την περίφημη θεωρία του περί της “επιείκειας”, δηλαδή εκείνης της αρετής που επιτρέπει στον δικαστή να διορθώνει τα κενά, τα οποία ο νόμος αναγκαστικώς αποδέχεται εξαιτίας της αναπόφευκτης γενικότητάς του. Γενικότητας, η οποία του διασφαλίζει την προσήλωσή του στην εφαρμογή της αρχής της ισότητας κατά την ουσία της, αφού η αρχή αυτή δεν συμβιβάζεται με την ad hoc ρύθμιση ατομικών συμπεριφορών», σημείωσε ο ΠτΔ.
Το συνέδριο, που διοργανώνει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και το Διεπιστημονικό Κέντρο Αριστοτελικών Ερευνών (ΔΙΚΑΜ) του Ιδρύματος, τελεί υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας και το μήνυμα του κ. Παυλόπουλου, ανέγνωσε στην τελετή έναρξης των εργασιών, το απόγευμα της Δευτέρας, ο καθηγητής Βιολογίας του ΑΠΘ και γενικός γραμματέας του ΔΙΚΑΜ, Ζαχαρίας Σκούρας.
Στην τελετή έναρξης του συνεδρίου προβλήθηκε επίσης βιντεοσκοπημένο μήνυμα του προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Μάρτιν Σουλτς.