«Πρέπει να στείλουμε το μήνυμα ότι στην Ευρώπη της δημοκρατίας ισχύουν οι νόμοι που έχουν ψηφιστεί απ’ όλα τα κράτη-μέλη και όχι ο νόμος του ισχυρού», δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο ευρωβουλευτής με την Ελιά-Δημοκρατική Παράταξη Νίκος Ανδρουλάκης, με αφορμή τη συζήτηση που έγινε χτες το απόγευμα, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την υπόθεση της Volkswagen. Αν εξακολουθεί να λειτουργεί άνομα και ατιμώρητα η γερμανική οικονομική ελίτ, τόνισε ο Έλληνας ευρωβουλευτής θα πει κι ο ελληνικός λαός «εσείς δεν είστε που μας καταγγέλλετε για διαφθορά και κάνετε χειρότερα;».
Στην παρέμβασή του, ως μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του ΕΚ, όπως και όλη η ομάδα των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, πρότεινε να περάσει ο έλεγχος και η επιβολή κυρώσεων για υποθέσεις όπως της Volkswagen στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού τα κράτη μέλη και εν προκειμένω η Γερμανία φάνηκαν αδύναμοι να τηρήσουν τους νόμους.
Ολόκληρη η δήλωση του κ. Ανδρουλάκη στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων:
«Για άλλη μια φορά ψηφίζονται νόμοι που κάποιοι ισχυροί δεν τους τηρούν. Είναι ένα μεγάλο ζήτημα ιδιαίτερα στην Ευρώπη που έχει αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανόνες, που όταν κάποιος δεν τους τηρεί είναι πιο ανταγωνιστικός απ’ αυτόν πού τούς τηρεί. Άρα μιλάμε για μεγάλη ανωμαλία στην αγορά, με κόστος στην υγεία των πολιτών, με μεγάλο κόστος οικονομικό για τα κράτη, που διαμορφώνει καθεστώς ανομίας.
Εμείς, δηλαδή η ομάδα των Σοσιαλιστών, και εγώ που είμαι στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, προτείνουμε ότι, αφού τα κράτη-μέλη και η Γερμανία φάνηκαν αδύναμα να εφαρμόσουν τους κανόνες που έχουν ψηφίσει όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, να περάσει ο έλεγχος στα κεντρικά όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Για να μην μπορεί κανένα κράτος να καλύψει τις ανομίες της εθνικής του βιομηχανίας. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και τα πρόστιμα να μην τα βάζει το κράτος-μέλος, όπως γίνεται σήμερα, γιατί μπορεί να είναι κάτι συμβολικό, μικρό που θα συμφέρει αυτόν που ρυπαίνει να συνεχίσει να ρυπαίνει, αλλά να τα βάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και μέσω της πίεσης του ΕΚ και των υπόλοιπων κρατών να υπάρχει αυστηρός έλεγχος.
Επίσης πρέπει να στείλουμε ένα μήνυμα, γιατί ακούσαμε πολλούς ευρωβουλευτές να λένε ότι βρισκόμαστε σε κρίση και πρέπει να προσέξουμε τις θέσεις εργασίας. Το ότι κάποιες πολυεθνικές έχουν χιλιάδες θέσεις εργασίας δεν τις κάνει πιο ελεύθερες να παραβιάζουν τους κανόνες. Πρέπει να στείλουμε, με ένα αυστηρό πρόστιμο στην Volkswagen, ένα διττό μήνυμα: πρώτον ότι δεν διαπραγματευόμαστε την υγεία των Ευρωπαίων πολιτών και δεύτερον ότι ακόμη και σε συνθήκες κρίσης δεν περιορίζουμε την περιβαλλοντική μας ηθική. Δεύτερον, όταν μετά από μερικούς μήνες πάμε στη σύνοδο στο Παρίσι για την κλιματική αλλαγή και έχουμε ατζέντα να μειωθούν κι άλλο οι τιμές των ρύπων, δεν μπορούμε να έχουμε συγχρόνως ένα κράτος με μια μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία πράττει όσα πράττει η Volkswagen. Και απ’ ό,τι είδα από το κλίμα των συναδέλφων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την πίεση και του ΕΚ θα πράξει αναλόγως. Και πιστεύω ότι θα αποδειχθεί ότι στη δημοκρατία της Ευρώπης όσο ισχυρός κι αν είσαι θα πληρώνεις σύμφωνα με αυτό που λένε οι νόμοι κι όχι σύμφωνα μ’ αυτό που θέλεις εσύ να διαμορφώσεις για να δημιουργήσεις στρεβλό ανταγωνισμό και κέρδος.
Στην ομάδα των Σοσιαλιστών ο Γερμανός εκπρόσωπος της Επιτροπής Περιβάλλοντος είχε κι αυτός κάθετα αντίθετη άποψη σε φαινόμενα όπως αυτό της Volkswagen.
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι γερμανικές εταιρείες λειτουργούν έτσι. Εμείς έχουμε εθνική εμπειρία από τη Siemens. Δεν σημαίνει, όμως, ότι επειδή η Γερμανία είναι το πιο ισχυρό κράτος, τα συμφέροντα της γερμανικής οικονομικής ελίτ μπορούν να συμπεριφέρονται έτσι. Διότι μπορεί και ο ελληνικός λαός να πει ότι εσείς δεν είστε που μας καταγγέλλετε για διαφθορά και τώρα εσείς κάνετε χειρότερα;
Είναι ζήτημα ηθικής και δημοκρατίας να πληρώσουν οι γερμανικές βιομηχανίες οι οποίες λειτουργούν ενάντια στα συμφέροντα όλων των ευρωπαϊκών λαών».