«Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έρχεται μετά από 18 χρόνια προσαρμόζοντας τα δεδομένα με την εποχή μας. Είναι ένας κώδικας ο οποίος εξορθολογεί το κυρωτικό πλαίσιο για να γίνεται πιο κατανοητό στον μέσο οδηγό, πεζό, ποδηλάτη και κινούμενο μέσα στους χώρους των δρόμων και της πόλης» σημειώνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός μεταφορών Βασίλης Οικονόμου και εξηγεί πού, αποσκοπεί η κάθε νέα ρύθμιση που φέρνει ο νέος ΚΟΚ.

Ο κ. Οικονόμου, με αφορμή το θανατηφόρο τροχαίο στα Χανιά, υπογραμμίζει επίσης ότι το Υπουργείο Μεταφορών προτείνει να αναβαθμιστεί και να γίνει βασικό μάθημα στα σχολεία η οδική και κυκλοφοριακή αγωγή.

Ολόκληρη η συνέντευξη:

ΕΡ: Με αφορμή και το τροχαίο δυστύχημα στα Χανιά με τον μεθυσμένο οδηγό, ποιες αλλαγές προβλέπονται στον νέο ΚΟΚ για την αντιμετώπιση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ;

ΑΠ: Η εφαρμογή του νόμου γίνεται από την Αστυνομία και Τροχαία. Ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιβάλλει πιο αυστηρές ποινές για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις και αντικοινωνικές συμπεριφορές, τιμωρώντας τες παραδειγματικά, με αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 7 έτη και επανέκδοσή του κατόπιν εξετάσεων, ώστε να προάγει την οδική ασφάλεια και τον σεβασμό στους κανόνες.

ΕΡ: Η μείωση του ορίου ταχύτητας που προβλέπεται στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας πώς συμβάλλει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας;

ΑΠ: Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η ταχύτητα πρέπει να μειωθεί, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες. Η μείωση της ταχύτητας είναι ένα κρίσιμο μέτρο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Για τους παραπάνω λόγους ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει τη μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα. Δεν κατεβάζουμε το όριο για να κυνηγάμε τον κόσμο. Ο Κώδικας είναι κανόνας ζωής. Εμείς βασιστήκαμε σε μελέτες ότι αν ρίξουμε λίγο την ταχύτητα μέσα στην πόλη θα γλιτώσουμε πολλές ανθρώπινες ζωές. Το 2023, 120 πεζοί έχασαν τη ζωή τους μέσα στις πόλεις, εκ των οποίων το 70% ήταν άτομα άνω των 65 ετών, που επιχειρούσαν να διασχίσουν τον δρόμο. Τέτοιες καταστάσεις δεν είναι αποδεκτές και εμείς θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να τις αποτρέψουμε.

ΕΡ: Για ποιο λόγο επιλέγεται σύμφωνα με τον νέο Κώδικα, η ποινή να αποδίδεται στον οδηγό και όχι στο όχημα; Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από αυτή την προσέγγιση;

ΑΠ: Αυτή η προσέγγιση στοχεύει στη δίκαιη επιβολή ποινών, αποφεύγοντας την ακινητοποίηση οχημάτων που εξυπηρετούν και άλλα μέλη της οικογένειας. Άρα, εκείνος που υποπίπτει στην παράβαση θα είναι υπεύθυνος για την ποινή και δεν θα την «πληρώνουν» τα υπόλοιπα μέλη της οικογενείας.

ΕΡ: Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ για την ασφαλή χρήση πατινιών (ΕΠΗΟ); Πώς θα εξασφαλιστεί η ασφαλής κυκλοφορία τους και τι αλλαγές περιλαμβάνει το πλαίσιο για την καλύτερη ενσωμάτωσή τους στην καθημερινή κυκλοφορία;

ΑΠ: Δημιουργούμε ασφαλείς και εκτεταμένους ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους στον αστικό και περιαστικό ιστό των πόλεων, ενθαρρύνοντας τις ήπιες μορφές μετακίνησης με περπάτημα, ποδήλατο, τροχοσανίδες και πατίνια, έχοντας φυσικά δημιουργήσει όσο το δυνατόν ασφαλέστερες συνθήκες. O νέος ΚΟΚ υποστηρίζει τη μικροκινητικότητα αλλά θέτει συγχρόνως και όρια στην κίνηση των προσωπικών οχημάτων, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια των οδηγών τους. Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά πατίνια μιλάμε για ταχύτητα έως 25 km/h, με απαραίτητο το κράνος και απαράβατη τήρηση όλων των κανόνων ασφαλείας.

ΕΡ: Γιατί προχωράτε στη θεσμοθέτηση της διήθησης των δικύκλων; Ποια οφέλη αναμένετε να προκύψουν για την οδική κυκλοφορία και την ασφάλεια από αυτή την αλλαγή;

ΑΠ: Τα δίκυκλα θα μπορούν πλέον νόμιμα να περνούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα όταν αυτά είναι σταματημένα, δεν θα πρέπει, όμως, να ξεπερνούν την ταχύτητα των 25 χλμ./ώρα. Αυτό γίνεται για να μπορεί να περάσει μπροστά η μηχανή και να έχει την προτεραιότητα. Είναι μια κίνηση που αποσκοπεί στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.

Δεν είναι όμως μόνο η διήθηση το θέμα. Ένα από τα πολύ βασικά στοιχεία του νέου ΚΟΚ είναι η προστασία των μοτοσικλετιστών καθώς επιδιώκουμε τη μεγαλύτερη ασφάλεια των αναβατών με την καθολική χρήση του κράνους. Το κράνος αποτελεί βασικό μέσο προστασίας και η χρήση του για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτη. Η ασφάλεια του μοτοσικλετιστή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη χρήση κράνους, και αυτό δεν πρόκειται απλώς για έναν νομικό κανόνα, αλλά για έναν κανόνα ζωής. Η εικόνα του μοτοσικλετιστή που κυκλοφορεί χωρίς κράνος, πολλές φορές μεταφέροντας ένα παιδί, είναι απαράδεκτη, δίνει λάθος παράδειγμα στις επόμενες γενιές και θα εκλείψει από τους ελληνικούς δρόμους.

ΕΡ: Ποια είναι η βασική φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ;

ΑΠ: Ο νέος ΚΟΚ έρχεται μετά από 18 χρόνια προσαρμόζοντας τα δεδομένα με την εποχή μας. Είναι ένας κώδικας ο οποίος εξορθολογεί το κυρωτικό πλαίσιο για να γίνεται πιο κατανοητό στον μέσο οδηγό, πεζό, ποδηλάτη και κινούμενο μέσα στους χώρους των δρόμων και της πόλης. Από το 2007 έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Εξορθολογίζουμε τις ποινές και το κυρωτικό πλαίσιο. Όμως η οδική ασφάλεια δεν διασφαλίζεται μόνο από τον Κώδικα καθώς θα πρέπει παράλληλα να δούμε ένα πλέγμα πολιτικών και λειτουργιών, όπως είναι η εκπαίδευση, η οδική και κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία. Εμείς προτείνουμε σαν Υπουργείο Μεταφορών να αναβαθμιστεί και να γίνει βασικό μάθημα η οδική και κυκλοφοριακή αγωγή.