Γέφυρα επικοινωνίας
Τα βλέμματα της κυβέρνησης είναι πλέον στραμμένα στο μέτωπο των αγροτικών κινητοποιήσεων, γι’ αυτό και προσπαθεί να φτιάξει γέφυρα επικοινωνίας με τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα. Δεν θέλει εντάσεις και γι’ αυτό χαρακτηρίζει «δίκαια» πολλά από τα αιτήματά τους. Η καλή διάθεση, όμως, δεν αρκεί και πλέον αναζητείται δημοσιονομικός χώρος, προκειμένου να ανακοινωθούν ακόμη και στο τέλος της εβδομάδας πρόσθετες παρεμβάσεις, με σκοπό να εκτονωθεί η ένταση και να αποσυρθούν τα τρακτέρ από τους δρόμους.
Η κίνηση Μητσοτάκη
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο περιθώριο της επίσκεψής του στο κομμάτι της εθνικής οδού Βόνιτσας – Ακτίου, που ολοκληρώθηκε, επέλεξε να κάνει μια κίνηση, για να δείξει ότι η κυβέρνηση είναι δίπλα στους αγρότες. Ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με τους αγρότες της Βόνιτσας και τους διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση είναι δίπλα τους, για να κάνει το καλύτερο δυνατό. «Είμαστε ανοικτοί σε ό,τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Είμαστε εδώ για να τα συζητήσουμε και, στο μέτρο του εφικτού, να κάνουμε το καλύτερο» διαβεβαίωσε λίγες ώρες πριν πετάξει για τις Βρυξέλλες, εκεί που γίνεται η έκτακτη σύνοδος της Ε.Ε. για το αγροτικό ζήτημα, καθώς υπάρχουν πανευρωπαϊκές κινητοποιήσεις.
Το αγροτικό μπλόκο
Πριν τις Βρυξέλλες, όμως, οι αγρότες τον υποδέχθηκαν με μπλόκο που είχαν στήσει στην είσοδο της Βόνιτσας από τις 11:00 το πρωί με τρακτέρ, διαμαρτυρόμενοι για τη μείωση του κόστους παραγωγής, τις αποζημιώσεις και έργα υποδομής. Εκεί περίμεναν τον πρωθυπουργό, για να του παραθέσουν τα αιτήματά τους, τα οποία χαρακτηρίζουν πιεστικά για την επιβίωσή τους. «Εμείς παραμένουμε εδώ στα μπλόκα, γιατί είναι αγώνας επιβίωσης ο αγώνας μας. Είναι αγώνας, για να κρατήσουμε τα χωράφια μας» έλεγαν και, όπως έμαθα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε φιλική συζήτηση μακριά από τις κάμερες.
Τι εξετάζει η κυβέρνηση
Η κυβέρνηση εξετάζει και άλλα μέτρα, πέραν από όσα είπε προ ημερών ο πρωθυπουργός. Στο τραπέζι βρίσκεται η επιστροφή του φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο αλλά και πρόσθετη παρέμβαση στο ρεύμα με μείωση της τιμής ανά κιλοβατώρα, γεγονός που θα οδηγήσει με τη σειρά του σε μείωση του κόστους παραγωγής. Η πρώτη κίνηση έγινε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη με την ανακοίνωση πως θα δοθεί δεύτερος γύρος βοήθειας προς τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους της Θεσσαλίας, που επλήγησαν από τον Daniel, ύψους έως και 10.000 ευρώ.
Όλες οι δυνατότητες στο τραπέζι
Ο πρωθυπουργός, σύμφωνα με έγκυρη πηγή μου, έχει ζητήσει από το οικονομικό του επιτελείο να μελετήσει ενδελεχώς τα οικονομικά στοιχεία και τις δυνατότητες, καθώς θέλει να έχει ένα «χαρτί» στα χέρια του, όταν θα μιλήσει την Παρασκευή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του επικεφαλής της Νέας Αριστεράς, Αλέξη Χαρίτση, για την κατάσταση στη Θεσσαλία. Η ευρωπαϊκή διάσταση της αγροτικής κρίσης αναμένεται να συζητηθεί σήμερα στις Βρυξέλλες, με τους «27» να συνεδριάζουν και τα τρακτέρ να βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα στους ευρωπαίους ηγέτες για την ανάγκη στήριξης του πρωτογενούς τομέα. Μάλιστα, άνθρωπός μου στο υπ. Οικονομικών μου έλεγε ότι η επιδότηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου ανέρχεται σε 60-80 εκατ. ευρώ ετησίως και για αυτό στην οδό Νίκης προσπαθούν να βρουν από πού μπορεί να αντληθεί ο συγκεκριμένος δημοσιονομικός χώρος. Μου τόνιζε, μάλιστα, ότι «αν οι εξελίξεις στη Σύνοδο είναι θετικές, σίγουρα αυτό μπορεί να βοηθήσει»…
Μπαίνουν μπροστά
Το θέμα είναι σοβαρό για την κυβέρνηση και το πρωθυπουργικό γραφείο θέλει να έχει τον πλήρη έλεγχο της κατάστασης, για να μην ξεφύγει. Γι’ αυτό στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού μου είπε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Λευτέρη Αυγενάκη, να προχωρήσει άμεσα στην αύξηση της πρώτης αρωγής και από 2.000 να φθάσει στα 5.000 έως 10.000 ευρώ, ώστε να δοθούν πιο γρήγορα τα λεφτά · και αυτό, διότι ο ίδιος θέλει να κρατηθούν πόρτες διαλόγου ανοιχτές. Αυτό που διαμηνύουν από το επιτελείο του, ωστόσο, είναι πως κάθε μορφή κινητοποίησης πρέπει να είναι λελογισμένη και να μην επιβαρύνει το γενικότερο κοινωνικό σύνολο.
Ραντεβού στην Agrotica
Παρά τις κινήσεις του πρωθυπουργού και το κάλεσμα Αυγενάκη για διάλογο, οι αγρότες τηρούν στάση αναμονής, δεν εμφανίζονται ικανοποιημένοι από τις εξαγγελίες και ετοιμάζονται για δυναμικές κινητοποιήσεις σήμερα, κατά τα εγκαίνια της διεθνούς έκθεσης Agrotica στη Θεσσαλονίκη. Οι αγρότες έστειλαν τα αιτήματα στο Μαξίμου, ώστε να τα επεξεργαστούν στην κυβέρνηση και θέλουν να οριστεί συνάντηση με τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Και να δείτε που ίσως γίνει, όπως ακούω, μετά την επιστροφή του Κυριάκου Μητσοτάκη από τις Βρυξέλλες.
Οι γέφυρες Κασσελάκη
Την ίδια στιγμή γέφυρες με τον αγροτικό κόσμο, που έχει γυρίσει την πλάτη στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, προσπαθεί να στήσει ο Στέφανος Κασσελάκης. Κατέθεσε τις προτάσεις, αλλά μαθαίνω πως δεν έχει ιδιαίτερες δυνάμεις στο συνδικαλιστικό αγροτικό κίνημα, ούτε στελέχη ιδιαίτερα διαθέτει, καθώς δεν ασχολήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, ενώ και τα ποσοστά του είναι χαμηλά.
Η μάχη του Περισσού
Το ΚΚΕ δίνει μεγάλη μάχη σε αυτές τις αγροτικές κινητοποιήσεις και στον Περισσό θεωρούν ότι έχουν να κερδίσουν από αυτές ενόψει και των Ευρωεκλογών. Άνθρωποι του ΚΚΕ πρωτοστατούν στα περισσότερα μπλόκα και στον Περισσό υπολογίζουν ότι θα έχουν πολιτικά οφέλη από τον αγροτικό κόσμο. Μάλιστα, λένε πως σε συνδυασμό και με τις κινητοποιήσεις στα ΑΕΙ, το κόμμα έχει τα φόντα να κάνει την έκπληξη στις Ευρωεκλογές και να κατακτήσει τη δεύτερη θέση, αφήνοντας πίσω ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Δεν το λες και τόσο εύκολο, αλλά, όπως είναι ρευστή η κατάσταση στην αντιπολίτευση, ούτε να το αποκλείσεις μπορείς.
«Όχι» ΠΑΣΟΚ στις καταλήψεις
Η στάση του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με τις καταλήψεις προκαλεί μεγάλη εσωτερική συζήτηση σε διάφορους κύκλους. Από το ΠΑΣΟΚ λένε ότι δεν μπορεί να γίνουν καταλήψεις και μάλιστα με ισχνές μειοψηφίες χωρίς δημοκρατική νομιμοποίηση, υπονομεύοντας και τον αγώνα των ίδιων των φοιτητών για καλύτερη δημόσια παιδεία. Αυτό είπε και ο Νίκος Ανδρουλάκης, που υπερασπίζεται το αίτημα για ενίσχυση των δημοσίων πανεπιστημίων και δεν είναι αρνητικός στα μη κρατικά ΑΕΙ, αλλά το ΠΑΣΟΚ θέτει, όπως μου είπαν, ως προϋποθέσεις αυτά να ιδρυθούν με ακαδημαϊκά κριτήρια, ώστε να προσφέρουν υψηλού επιπέδου γνώσεις, αλλά και γεωγραφικά κριτήρια, γιατί δεν μπορούν όλα να συγκεντρωθούν στην Αθήνα.
Η πράσινη ευρωλίστα
Και επειδή είμαστε στο ΠΑΣΟΚ και προ ημερών σας έγραψα διάφορα ονόματα τις ευρωλίστες ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, να σας αναφέρω μερικά ονόματα που συζητάνε στη Χαριλάου Τρικούπη. Ο Νίκος Ανδρουλάκης δε θέλει να διαταράξει τις ισορροπίες και υποψήφιος θα είναι και πάλι ο νυν ευρωβουλευτής Νίκος Παπανδρέου, αδελφός του πρώην προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Γιώργου Παπανδρέου. Στη λίστα θα είναι ο παρουσιαστής δελτίων καιρού και δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, Σάκης Αρναούτογλου, ο τομεάρχης ανάπτυξης και οικονομολόγος, Ηλίας Κικίλιας, η Έφη Κουτεντάκη, περιφερειακή σύμβουλος Κρήτης και η αντιπρόεδρος των Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος, Όλγα Μαρκογιαννάκη. Ερωτηματικό είναι το τι θα αποφασίσει ο πρώην υπουργός, Γιάννης Μανιάτης.
Το σχέδιο του Λοβέρδου
Πάμε και λίγο στην κίνηση του Ανδρέα Λοβέρδου. Ο πρώην υπουργός ετοιμάζεται για τις Ευρωεκλογές. Έμαθα πως στην παρούσα φάση δεν προβλέπεται η δημιουργία γραφείων. Ο Λοβέρδος θέλει να στηριχθεί σε νέα πρόσωπα και ετοιμάζει μια γυναικεία παρουσία για τη θέση του εκπροσώπου Τύπου. Αρκετά επιτηδευμένα ακούγονται όλα αυτά, αλλά όλοι έχουν δικαίωμα στο όνειρο. Τι θα κυνηγήσει ο Ανδρέας Λοβέρδος; Ένα ποσοστό από τη δεξαμενή των αναποφάσιστων, ικανό, όμως, για να τον βάλει στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο. Εύκολο; Τόσο όσο να βγει δεύτερο κόμμα το ΚΚΕ, θα έλεγα με όλο το σεβασμό.
Το στοίχημα του Χρυσοχοΐδη
Μεγάλη συζήτηση γίνεται στην Κατεχάκη για το δύσκολο έργο, που έχει αναλάβει ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο οποίος μπορεί να γνωρίζει το πόστο καλύτερα από τον καθένα, αλλά η εγκληματικότητα παρουσιάζει έξαρση και τα χαρακτηριστικά της έχουν αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν. Στελέχη της ΕΛ. ΑΣ. μου έλεγαν ότι ο υπουργός προσπαθεί να υλοποιήσει το σχέδιό του, δεδομένου ότι πριν αναλάβει όλα ήταν στον αυτόματο πιλότο. Ωστόσο, απαιτούνται γενναίες αποφάσεις, για να ενισχυθεί η αστυνόμευση και αυτό γιατί τα αστυνομικά τμήματα είναι υποστελεχωμένα. Γκρίνια υπάρχει, ταυτόχρονα, και για το γεγονός ότι δεν τηρείται το νομοθετικό πλαίσιο ως προς τις διαδηλώσεις, ενώ μεγάλο στοίχημα αποτελεί η αντιμετώπιση της οπαδικής βίας.
Με εκπροσώπους του ελληνικού επιχειρείν ο Παπασταύρου στη Σόφια
Εκτός από τις πολιτικού περιεχομένου συναντήσεις που είχε ο υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου, στη Σόφια είχε επαφές και με εκπροσώπους ελληνικών εταιρειών κολοσσών, που δραστηριοποιούνται στη γείτονα χώρα, όπως οι: ΕΚΟ, όμιλος Σφακιανάκη, βιομηχανία Λούλης, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, ΤΙΤΑΝ. Ο Σταύρος Παπασταύρου, αφότου τους συνεχάρη για τη διαρκή εκπροσώπηση των ελληνικών συμφερόντων στο εξωτερικό, συμμετείχε σε πολύωρη συζήτηση, όπου και παρέθεσε άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία. Για παράδειγμα, οι εξαγωγές της χώρας μας ανήλθαν συνολικά στα 4,3 δισ. ευρώ (2,3 δισ. ευρώ πλην φυσικού αερίου) έναντι 2 δισ. ευρώ το 2021 και οι εισαγωγές μας στα 2,2 δισ. ευρώ (2 δισ. ευρώ πλην φυσικού αερίου), καθιστώντας τη Βουλγαρία τον δεύτερο πελάτη ελληνικών προϊόντων παγκοσμίως μετά την Ιταλία. Στον αντίποδα, οι εισαγωγές της Ελλάδας από τη Βουλγαρία αυξήθηκαν κατά 18,3% πέρσι, φτάνοντας σε αξία τα 2,6 δισ. ευρώ. Μάλιστα, στη Βουλγαρία αναπτύσσουν δραστηριότητα 18.000 ελληνικές επιχειρήσεις, που απασχολούν συνολικά 20.000 εργαζόμενους.
Η συνεννόηση της Ζωής Κωνσταντοπούλου στη νοηματική
Έτυχε να συναντήσω τη Ζωή Κωνσταντοπούλου στην εκδήλωση που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ελληνική νοηματική γλώσσα η Οικουμενική Διακήρυξη του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ήταν ευδιάθετη και μιλούσε με όλους στο μικρό αμφιθέατρο του νοσοκομείου «Ελπίς». Η κυρία Κωνσταντοπούλου γνωρίζει καλά τα μέλη της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος και του εκπαιδευτικού κέντρου ελληνικής νοηματικής γλώσσας «Κρατύλος», ενώ έδειξε να γνωρίζει και κάποιες βασικές φράσεις στη νοηματική γλώσσα, εκπλήσσοντας τους παριστάμενους. Τους έδωσε το κινητό της και τους διαβεβαίωσε ότι η πόρτα του γραφείου της είναι συνέχεια ανοιχτή. Μάλιστα, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας τους προσκάλεσε και στη Βουλή, όπως και τα μέλη της Ειδικής Ομάδας Αλληλεγγύης-Εθελοντικής Διασωστικής Ομάδας, που συνέδραμαν καταλυτικά στη δημιουργία του βίντεο με τα ανθρώπινα δικαιώματα. «Στο πρόσωπό μου θα έχετε πάντα μία σύμμαχο» τους διαβεβαίωσε.
«Κλείνει» με ζήτηση στα ύψη η δημόσια προσφορά για το Βενιζέλος
Με υψηλή ζήτηση για τη δημόσια προσφορά του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κλείνει σήμερα η διαδικασία του βιβλίου προσφορών, λίγο πριν την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η τιμή διάθεσης έφτασε το ανώτατο καθορισμένο όριο των 8,20 ευρώ, όπως αυτό είχε οριστεί προ της έναρξης της διαδικασίας. Υπολογίζεται ότι από τη δημόσια προσφορά ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πρόκειται να συγκεντρώσει 738 εκατ. ευρώ με βάση τα όσα βλέπει η αγορά για την εξέλιξη της συγκεκριμένης διαδικασίας. Το έντονο ενδιαφέρον, που παρουσιάζεται από τους επενδυτές, θεωρείται εύλογο. Σας θυμίζω ότι κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2023 στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα.
Eurobank, ΔΕΗ, Alpha Bank: Οι μεγάλοι επενδύουν στο κέντρο
Ολοκληρώθηκε η ανακατασκευή του κτιρίου της Eurobank στη Σταδίου, όπου θα στεγαστούν τα νέα της κεντρικά γραφεία. Μάλιστα, το γεγονός καλωσόρισε και ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της τράπεζας, Σταύρος Ιωάννου. Στόχος της τράπεζας, η οποία διατηρεί ευρύτατο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, έχοντας απορροφήσει και τη Grivalia πριν από μερικά χρόνια, είναι να συμβάλει στην αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος του κέντρου της πόλης. Κάτι που ήδη έκανε με την ανακαίνιση του συγκεκριμένου κτιρίου. Λίγο παρακάτω, όμως, και η ΔΕΗ στα γραφεία του πρώην ΔΟΛ πρόκειται να στεγάσει τα γραφεία της, επί της Χρήστου Λαδά. Και ακόμα πιο κάτω, στη Σταδίου 40, η Alpha Bank ανακαινίζει και αυτή τα κεντρικά της γραφεία, τα οποία σύντομα θα αλλάξουν όψη.
Στην «αρένα» μπαίνουν δύο ΣΔΙΤ 700 εκατομμυρίων
«Ζεστή» διατηρείται η αγορά των κατασκευών και οι μεγάλοι παίκτες αυτής, καθώς τα δύο ΣΔΙΤ, που μπαίνουν στο παιχνίδι με προϋπολογισμό 700 εκατομμυρίων ευρώ και αφορούν έργα του υπουργείου Υποδομών, ανοίγουν την όρεξη των κατασκευαστών. Το ένα από τα δύο έργα ΣΔΙΤ αφορά στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας και ο προϋπολογισμός του είναι 444 εκατομμύρια ευρώ. Το δεύτερο ΣΔΙΤ, που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον της αγοράς, είναι αυτό του οδικού άξονα Δράμας-Αμφίπολης. Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 248 εκατομμύρια ευρώ. Υποψήφιοι οι συνήθεις ύποπτοι Ιντρακάτ, Άκτωρ, ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ, Mytilineos.
Σπίτια: Ακριβότερα κατά 14% από αυτό που μπορεί να αντέξει ο Έλληνας
Αποτίμηση της αξίας των ακινήτων κατά 14% πέραν της αύξησης που δικαιολογεί το επίπεδο ανάπτυξης των οικιστικών ακινήτων στην Ελλάδα έχει φέρει η ενταντικοποίηση της ζήτησης κατά περίπου 212 χιλιάδων κατοικιών τα τελευταία δέκα χρόνια. Τα στοιχεία της Πειραιώς για τον κλάδο ακινήτων είναι ενδεικτικά και ταυτόχρονα δείχνουν ότι τα τελευταία δέκα χρόνια το ποσοστό της ιδιοκατοίκησης στην Ελλάδα μειώθηκε σημαντικά. Σε αυτό, βέβαια, συνέτεινε σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι πολλές κατοικίες που συνδέονταν με δάνεια άλλαξαν χέρια και αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη συνολική αλλαγή του οικιστικού τοπίου στην Ελλάδα. Αυτό που, μεταξύ άλλων, προβλέπει η τράπεζα είναι ότι η αγορά ακινήτων βρίσκεται στο σημείο του οικονομικού κύκλου, όπου οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές είναι ακόμα διατεθειμένοι να αποδεχθούν τις ολοένα και αυξανόμενες τιμές, αλλά με εμφανή σημάδια κόπωσης, γεγονός που ανοίγει το δρόμο για την είσοδο στην επόμενη φάση του κύκλου, όπου οι υψηλότερες τιμές θα συνοδεύονται από πτώση των αγοροπωλησιών.
Καθυστερήσεις και ψίθυροι για τη Μαρίνα Αλίμου
Παρά το γεγονός ότι η επένδυση της Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε. του ομίλου Ελλάκτωρ στη Μαρίνα Αλίμου έχει λάβει όλες τις απαιτούμενες άδειες και τις υπουργικές υπογραφές, καθυστερεί και δεν έχει ξεκινήσει να υλοποιείται. Ακούγεται αρκετά ότι υπάρχουν κουβέντες για πιθανή αλλαγή σκυτάλης στην παραχώρηση της Μαρίνας · κάτι που εάν επιβεβαιωθεί, θα αλλάξει δραστικά τα δεδομένα το επόμενο διάστημα. Ακούω, επίσης, ότι έχουν γίνει και συζητήσεις προς αυτή την κατεύθυνση με εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα των μαρινών εκτός Ελλάδος. Περισσότερα θα δούμε προσεχώς. Ωστόσο, μέχρι αυτή την ώρα δεν έχει μπει ούτε μπουλντόζα, για να ξεκινήσουν τα έργα εντός της Μαρίνας Αλίμου.