Πολλά μηνύματα έστειλαν οι τοπικές κάλπες στα κόμματα. Την τελευταία εβδομάδα οι πολιτικοί αρχηγοί κινήθηκαν στην προεκλογική σκακιέρα θέλοντας να τονίσουν τον πολιτικό χαρακτήρα της αναμέτρησης στις Περιφέρειες και του μεγάλους δήμους (Αθήνα, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη) αλλά και τους στόχους των κομμάτων τους.
Η τακτική των τριών
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήθελε η κάλπη να επιβεβαιώσει την πολιτική κυριαρχία της ΝΔ, και έθεσε ως στόχο τη νίκη και στις 13 Περιφέρειες. Ο Νίκος Ανδρουλάκης προσέδωσε στις εκλογές χαρακτήρα αποδοκιμασίας των κυβερνητικών υποψηφίων και στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Κουμουνδούρου και Χαριλάου Τρικούπη έδωσαν και τον μεταξύ τους αγώνα στο πλαίσιο του ανταγωνισμού για την κυριαρχία στον κεντροαριστερό χώρο με το βλέμμα στραμμένο, κυρίως, στην Αττική. Το πρώτο ενδιαφέρον συμπέρασμα βγαίνει από τη συμμετοχή. Μόνο στη Στερεά Ελλάδα (53,4%) και στην Κρήτη (51,2%) ξεπέρασε το 50%. Στην Αττική, την πολυπληθέστερη περιφέρεια της χώρας, με το ζόρι πλησίασε το 40%. Εκεί, τουλάχιστον, δε νίκησε η αυτοδιοίκηση. Οι εκλογές για την ανάδειξη των τοπικών αρχόντων δεν μπορεί να είναι τόσο αδιάφορες. Οι αποφάσεις των περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις ζωές των πολιτών.
Η πολιτική κυριαρχία της κυβέρνησης
Η ΝΔ είναι ο αναμφισβήτητος νικητής των εκλογών, αφού ο χάρτης είναι μπλε. Στην Αττική ο Κυριάκος Μητσοτάκης κέρδισε το στοίχημα με την εκλογή από τον πρώτο γύρο του Νίκου Χαρδαλιά, λαμβάνοντας ποσοστά πάνω από αυτά της ΝΔ στις εκλογές του Ιουνίου. Στη Θεσσαλία, μια κρίσιμη Περιφέρεια, ο Κώστας Αγοραστός είχε απώλειες, όμως, έφτασε μια ανάσα από την εκλογή του από τον πρώτο γύρο και έχει τον πρώτο λόγο στον δεύτερο. Δεν είναι, επίσης, άνευ σημασίας, η επίδοση του Αλκιβιάδη Στεφανή, στο Βόρειο Αιγαίο. Ο στόχος για 13 στις 13 περιφέρειες που είχε θέσει το εκλογικό στρατηγείο του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι κοντά. Ήδη έχουν κερδηθεί 7 περιφέρειες. Και αυτό είναι μια απόδειξη ότι οι συσχετισμοί της κάλπης του Ιουνίου δεν έχουν αλλάξει. Δεν έχει κλονιστεί η πολιτική κυριαρχία της κυβέρνησης.
Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Η ΝΔ, επίσης, είναι κοντά στο να κερδίσει το δήμο της Αθήνας αλλά έχει να δώσει μάχη γι’ αυτόν της Θεσσαλονίκης. Ο Κώστας Μπακογιάννης, πάντως, έχει πολύ πιο εύκολο έργο, από τον Κωνσταντίνο Ζέρβα. Πολλά στο βορρά θα κριθούν από τις συμμαχίες του δεύτερου γύρου.
Χαμόγελα, ναι μεν, αλλά…
Στην αντιπολίτευση, το ΠΑΣΟΚ πατά στην διαφαινόμενη επιτυχία του Χάρη Δούκα στο δήμο της Αθήνας. Κατάφερε, σε σχέση με το 2019, να ξεπεράσει τον ΣΥΡΙΖΑ σε μια κρίσιμη περιφέρεια. Στις εκλογές του Ιουνίου, στην Α’ Αθήνας που ταυτίζεται εκλογικά με το δήμο Αθηναίων, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε λάβει ποσοστό κοντά στο 20% και το ΠΑΣΟΚ στο 7%. Στη Χαριλάου Τρικούπη θεωρούν ότι το αποτέλεσμα στην Αθήνα αποτελεί μια σαφή ένδειξη της αλλαγής του χάρτη δύναμης στην κεντροαριστερά. Στο ΠΑΣΟΚ θα περίμεναν καλύτερη εικόνα στην Αττική. Ωστόσο και πάλι τα ποσοστά του Γιάννη Σγουρού είναι υψηλότερα από αυτά που έλαβε το κόμμα. Σε κάθε περίπτωση, η αποδοκιμασία των κυβερνητικών υποψηφίων, που ζήτησε από το εκλογικό σώμα ο Νίκος Ανδρουλάκης, δεν υπήρξε.
Τριτοτέταρτοι στην Αυτοδιοίκηση
Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλλον θα πρέπει να προβληματιστεί. Στην Αθήνα ο Κώστας Ζαχαριάδης δεν κατάφερε να περάσει στο δεύτερο γύρο. Η Κουμουνδούρου δεν κατάφερε τα χρόνια της πολιτικής της κυριαρχίας να αποκτήσει ρίζες στην τοπική αυτοδιοίκηση. Οι συνδυασμοί της, στις περισσότερες περιοχές της χώρας ήταν, όπως λέγεται, «τριτοτέταρτοι». Παραμένουν στην ίδια κατάσταση. Ποτέ άλλοτε η αξιωματική αντιπολίτευση δεν είχε τόσο κακές επιδόσεις σε αυτοδιοικητικές εκλογές. Αυτή ήταν η τρίτη κατά σειρά ήττα του ΣΥΡΙΖΑ. Το αποτέλεσμα δεν ακουμπά τη νέα ηγεσία αλλά την αφορά. Γιατί δείχνει πόσο δύσκολο δρόμο έχει μπροστά της.
Το ξεφούσκωμα Κασιδιάρη
Υπάρχει και κάτι ακόμα, μάλλον αισιόδοξο. Το ξεφούσκωμα του Κασιδιάρη στην Αθήνα. Που βιάστηκε να βγάλει τον εαυτό του ακόμα και δεύτερο. Ήλθε πέμπτος.
Εκλογές και στην Εκκλησία
Να σας πάω σε άλλες εκλογές, στις σημερινές στην Εκκλησία για νέους Μητροπολίτες. Ξεκινώ από την Παραμυθιά που είναι πιο σύνθετα τα πράγματα. Ο Ιερώνυμος δηλώνει ξεκάθαρα πως θα ψηφίσει τον μητροπολίτη Βρεσθένης, Θεόκλητο. Από την άλλη και ο γραμματέας Α’ της Συνόδου, π. Σεραπίων Μιχαλάκης ζητά την ψήφο της ιεραρχίας λέγοντας πως έχει την ευχή του Αρχιεπισκόπου. Η πλευρά των Μητροπολιτών που συνδέονται με το πνευματικό παιδί του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, τον Μητροπολίτη Βρεσθένης Θεόκλητο, θεωρούν πως ο κ. Ιερώνυμος δεν τους είπε όλη την αλήθεια. Υποστηρίζουν πως ο Αρχιεπίσκοπος είχε δεσμευτεί ενώπιον αρκετών πως θα ψηφίσει και ουσιαστικά θα στηρίξει τον Μητροπολίτη Βρεσθένης για την Παραμυθιά. «Άλλο τον στηρίζω και συμβάλλω στην αποκατάστασή του και άλλο απλώς τον βάζω στο τριπρόσωπο για να βγω από την ηθική υποχρέωση», έλεγε Ιεράρχης που εξελέγη επί των ημερών του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου. Από την άλλη, οι Ιερωνυμικοί Μητροπολίτες θεωρούν πως πράγματι είναι μια αδικία που έχει συμβεί στην περίπτωση του Μητροπολίτη Βρεσθένης.
Οι υψηλές πτήσεις της Rolex και το κόστος της ληστείας στην Ελλάδα
Όπως σας είχα ξαναπεί σε παλαιότερο δημοσίευμα της στήλης, η Rolex στην Ελλάδα -αλλά και παγκοσμίως- δείχνει και είναι ασταμάτητη. Σε σημείο τέτοιο που μέσα από τις οικονομικές της καταστάσεις η Rolex Hellas εκφράζει την ανησυχία της για την επάρκεια των αποθεμάτων. Που στην πραγματικότητα για να μπορέσει κανείς ένα ρολόι της εταιρείας την τελευταία τριετία, θα πρέπει να έχει ή γνωστό στο δίκτυο πώλησης ή πολλή υπομονή ή αρκετά χρήματα παραπάνω από την κανονική τιμή λιανικής για να το αγοράσει από μεταπωλητές. Το 2022 ο τζίρος της έφτασε στη χώρα μας τα 82,5 εκατομμύρια ευρώ, όντας αυξημένος κατά 10,3% σε σύγκριση με το 2022. Σε ό,τι αφορά τα κέρδη της από 12,6 εκατομμύρια που ήταν το 2022, μειώθηκαν σε 8,9 εκατομμύρια ευρώ το 2022. Να σας θυμίσω ότι η επίσημη boutique της εταιρείας στην οδό Κολοκοτρώνη το 2022 είχε δεχτεί την επίθεση ληστών, με τη ζημία από τα ρολόγια που εκλάπησαν να ανέρχεται σε 134.720 ευρώ.
Οι μνηστήρες για το σούπερ μάρκετ-«κοσμηματοπωλείο» της Μυκόνου
Αρκετοί είναι εκείνοι που όπως μαθαίνω έχουν προσεγγίσει τον ιδιοκτήτη των σούπερ μάρκετ Flora στη Μύκονο. Ο ίδιος διατηρεί τρία καταστήματα που υπεραποδίδουν, αποτελώντας ένα ειδικό και προς μελέτη μοντέλο που χρήζει επιχειρηματικής ανάλυσης και μελέτης. Σε μεγάλο βαθμό βέβαια στα οικονομικά της αποτελέσματα παίζει το γεγονός ότι η εταιρεία πουλάει εξαιρετικά ακριβά και πολυτελή προϊόντα με υψηλό περιθώριο κέρδους όπως είναι τα κρασιά του Chateau Petrus, οι σαμπάνιες Cristal, το ιρανέζικο χαβιάρι και πολλά ακόμα που την κάνουν να ξεχωρίζει. Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες θα συναντήσει κανείς και τον dj που «φτιάχνει» ακόμα περισσότερο την ατμόσφαιρα στο κεντρικό κατάστημα του αεροδρομίου της Μυκόνου. Όσοι προσέγγισαν έως τώρα τον Κονταράτο, δεν είδαν θετικό έδαφος, καθότι ο ίδιος έχει δηλώσει ρητά και κατηγορηματικά ότι δεν πουλάει. Και γιατί να το κάνει άλλωστε, όταν η εταιρεία του με τρία καταστήματα τζιράρει πάνω από 40 εκατομμύρια ευρώ και φέρνει καθαρά κέρδη άνω των 3 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Τα «φθηνά» ανώνυμα προϊόντα αντίδοτο στην ακρίβεια
Να μειώσουν το κόστος που έχει το σούπερ μάρκετ επιδιώκουν τα περισσότερα σπίτια στην Ελλάδα. Κάτι που προκύπτει και από το συνεχιζόμενα υψηλό ποσοστό ανάπτυξης που είχαν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα τον περασμένο Αύγουστο και σε σύγκριση με τον περσινό. Το ποσοστό ανάπτυξης του μεριδίου σε αξία πωλήσεων για την ιδιωτική ετικέτα τον συγκεκριμένο μήνα ήταν 12,9%, συνεχίζοντας να κερδίζει έδαφος απέναντι στις γνωστές μάρκες τροφίμων και άλλων βασικών προϊόντων που κινούνται στην αγορά. Κάπου εδώ δεν φαίνεται να βρίσκει εφαρμογή η παλιά παροιμία που λέει ότι «η φτώχεια τρώει τον παρά», καθότι στην προκειμένη περίπτωση για πολλούς καταναλωτές τίθεται και θέμα επιβίωσης.
Κλείνει η απόκτηση του 1,4% της Eurobank από το ΤΧΣ
Ένα βήμα πριν την ολοκλήρωσή του βρίσκεται η διαδικασία πώλησης του 1,4% της Eurobank και η ταυτόχρονη αποεπένδυση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας από την τράπεζα, διαδικασία που ακολουθείται και στις άλλες μεγάλες τράπεζες. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά η Eurobank θα αποκτήσει το συγκεκριμένο ποσοστό που αφορά σε επαναγορά 52.080.673 μετοχών με το τίμημα να ανέρχεται στα 1,80 ευρώ ανά μετοχή και συνολικά στα 93,7 εκατομμύρια ευρώ. Προκειμένου να δημιουργήσει περαιτέρω θετικό περιβάλλον για τους σημερινούς της μετόχους, η Eurobank θα προχωρήσει στην ακύρωση των μετοχών που θα επαναγοράσει, προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη των υφιστάμενων μετόχων της.
Δεν εξαγοράζει η Cosmos Sport
Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους αθλητικών ειδών στην Ελλάδα και από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως, η JD Sports (πάνω από 8,5 δισεκατομμύρια στερλίνες ο τζίρος), η οποία έχει εξαγοράσει την ελληνική Cosmos Sport δεν προτίθεται όπως μου λένε να κάνει και νέες εξαγορές το προσεχές διάστημα. Η μεγάλη εξαγορά έγινε με την απόκτηση της Cosmos Sport, όπου διατηρεί το ποσοστό πλειοψηφίας και ποσοστό μειοψηφίας διατηρεί η ιδρυτική οικογένεια Τσικνάκη. Το βάρος αυτή τη στιγμή σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς πέφτει στο άνοιγμα νέων καταστημάτων, κυρίως JD Sports, φτάνοντας τα 10 έως το τέλος Ιανουαρίου του 2024 όταν και ολοκληρώνεται η οικονομική χρήση για την εταιρεία, καθώς και καταστημάτων Cosmos Sport με την επέκταση να γίνεται ταυτόχρονα στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο όπου διατηρεί παρουσία ο όμιλος.