Το αφεντικό του HRC όσον αφορά τα MotoGP είναι από το 2009 και μετά ο Shuhei Nakamoto. Ένας εκρηκτικός Ιάπωνας μηχανικός που ήρθε στα MotoGP μετά από επταετή θητεία στην F1.
Με την ευκαιρία των 100 νικών της Honda στη σύγχρονη εποχή των τετράχρονων GP (νίκη που πήρε ο Marc Marquez στην Βαρκελώνη), ο Nakamoto μίλησε στους δημοσιογράφους για τη φιλοσοφία της Honda.
Αναφέρθηκε στο μέλλον του Dani Pedrosa, αν η ομάδα καθορίζει την απόδοση των αναβατών, στην Open Honda, την αλλαγή φρουράς στα ελαστικά με τον ερχομό της Michelin, τις υπερβολικές τελικές ταχύτητες των MotoGP, τα φρένα της RC213V και άλλα.
Η συνέντευξη δόθηκε τη Δευτέρα, μετά την ολοκλήρωση της μονοήμερης δοκιμής MotoGP στην πίστα της Καταλωνίας.
Σχετικά με την 100η νίκη, είπε ο Nakamoto. «Φυσικά είμαι πανευτυχής για τις 100 νίκες. Δεν ξέρω για την περίοδο 2002-2008, γιατί τότε εγώ βρισκόμουν στην Φόρμουλα 1. Ξέρω μόνον ότι από το 2009 και μετά η μοτοσυκλέτα της Honda είναι πολύ ανταγωνιστική και ελπίζω σύντομα να φτάσουμε τις 200 νίκες!»
«Η Honda λατρεύει τους αγώνες. Είναι στο DNA της. Ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε [τους αγώνες εννοεί] για πολύ καιρό ακόμη. Τα MotoGP είναι ένα εξαιρετικό πεδίο εξέλιξης μελλοντικών μοτοσυκλετών δρόμου.»
Καθώς δεν του αρέσει να ζει στο παρελθόν, δηλώνει ότι η καλύτερη Honda είναι η σημερινή και ο πιο σπέσιαλ αναβάτης είναι ο επόμενος.
Σίγουρα ξεχωριστός είναι και ο τωρινός πρωταθλητής, ο 21χρονος Marquez. Σχολιάζοντας τον τελευταίο αγώνα στην Βαρκελώνη ο Nakamoto παραδέχτηκε ότι η καρδιά του «σταμάτησε για λίγο» όταν οι Marquez και Pedrosa ακούμπησαν στον τελευταίο γύρο του αγώνα.
«Χτες ο αγώνας ήταν φοβερά εντυπωσιακός», είπε. Κι έπειτα ξεκαθάρισε ότι η δική του προτεραιότητα δεν είναι το θέαμα, αλλά η νίκη. Επιβεβαίωσε έτσι όσους κατηγορούν τα εργοστάσια πως τα τελευταία χρόνια δεν ενδιαφέρονταν καθόλου για το θέαμα, με αποτέλεσμα να φύγει ο κόσμος -οι θεατές δηλαδή- από τα MotoGP.
«Εγώ είμαι μηχανικός και οι μηχανικοί θέλουν να κερδίζουν κάθε αγώνα. Ποτέ δεν με ένοιαξε για τα grand prix, αλλά μόνον για τη νίκη.»
Αυτό πάντως δεν σημαίνει πως θέλει τη νίκη με κάθε κόστος. Γι’ αυτό και δήλωσε κατηγορηματικά ότι δεν πρόκειται ποτέ να δώσει εντολές για να καθορίσει πως θα οδηγήσουν οι αναβάτες του ή ποιος θα κερδίσει.
«Μόνον μια φορά έδωσα εντολή. Ήτα πέρσι στην Βαλένθια. Είπα στον Marc ότι δεν χρειαζόταν να κερδίσει τον αγώνα [για να πάρει τον τίτλο]. Ήταν μια εντολή ενάντια στην Honda, στη φιλοσοφία της Honda. Αλλά από δω και πέρα δεν πρόκειται να ξαναδώσουμε τέτοιες εντολές. Εγώ χαίρομαι, όποιος αναβάτης μας κι αν κερδίσει.»
Πράγμα που φέτος έχει κάνει μόνον ο Marquez. «Θα ήταν φανταστικό αν ο Marc κέρδιζε όλους τους αγώνες, αλλά είναι κάτι πολύ δύσκολο. Ειδικά στο Assen, την επόμενη πίστα, όπου η Yamaha είναι πολύ πιο δυνατή από την Honda.»
Οι αναβάτες της Yamaha πάντως θεωρούν πως είναι η RC213V που έχει γενικά το πλεονέκτημα, καθώς είναι πιο σταθερή στο φρενάρισμα και την είσοδο των στροφών. Η διαφορά είναι τόσο εμφανής κάποιες φορές, που υπάρχει διάχυτη σε ορισμένους κύκλους η «υποψία» πως το HRC διαθέτει κάποιο νέο σύστημα επιβράδυνσης.
«Καμία σχέση», δήλωσε. «Όταν ήρθα στην ομάδα, όλοι οι αναβάτες μας υπέφεραν από την έλλειψη σταθερότητας της μοτοσυκλέτας του 2009, οπότε αυτό ήταν το πρώτο σημείο που προσπαθήσαμε να βελτιώσουμε.
«Δοκιμάσαμε ένα σωρό πράγματα, την επιβράδυνση του ίδιου του κινητήρα, τη γεωμετρία του πλαισίου, την ανάρτηση. Τελικά το 2011 καταφέραμε να φτάσουμε τη Yamaha, αλλά συνεχίσαμε τη βελτίωση. Δεν υπάρχει κανένα νέο σύστημα.»
Για το ζήτημα των φρένων και την απόφαση να μεγαλώσουν η οποία πάρθηκε πρόσφατα από την Επιτροπή Grand Prix, ο Nakamoto δηλώνει απορρημένος.
«Για εμάς στο HRC είναι πολύ παράξενο όταν η Yamaha και η Ducati λένε πως οι δίσκοι των 320mm ήταν επικίνδυνοι, γιατί τα δικά μας δεδομένα δείχνουν πως τα φρένα δεν θερμαίνονται ποτέ τόσο πολύ. Δεν καταλαβαίνω γιατί οι αναβάτες της Yamaha ή της Ducati διαμαρτύρονταν για υπερθέρμανση.
«Ο Marc χρησιμοποίησε στην Βαρκελώνη δίσκους 340mm μόνον και μόνον επειδή έτσι ήταν ευκολότερο να φρενάρει, επειδή ο μεγαλύτερος δίσκος προσφέρει αυξημένη ισχύ πέδησης. Ήταν δηλαδή ζήτημα απόδοσης και όχι ασφάλειας.»
Για το πως μπορούν να ελεγχθούν οι υψηλές τελικές, ο Νakamoto έχει ξεκάθαρη άποψη: «Κάποιοι πιστεύουν ότι χρειάζεται ένας κόφτης ή κάτι παρόμοιο. Φέτος όμως μειώσαμε το καύσιμο από 21 λίτρα σε 20. Με λιγότερη ενέργεια σε κάθε αγώνα, αυτόματα η τελική πέφτει.»
«Όμως οι μηχανικοί είναι μηχανικοί και θα προσπαθήσουν να ξεπεράσουν την περιστολή μέσω κάποιας άλλης βελτίωσης. Ένας περιορισμός στο όριο στροφών του κινητήρα θα μείωνε εύκολα την ιπποδύναμη, όμως σε δύο με τρία χρόνια οι μηχανικοί θα έβρισκαν τρόπο να επιστρέψουμε στη σημερινή απόδοση.»
Ενοχλημένος φάνηκε ο Ιάπωνας όταν ασκήθηκε κριτική στην απόδοση της Open Honda, της RCV1000R Production Racer. Η οποία εκτός μιας 7ης θέσης στο Κατάρ, τερματίζει εκτός δεκάδας.
«Πιστεύω πως για μοτοσυκλέτα Open έχει κάνει καλά αποτελέσματα. Μερικές φορές η Open μας τερμάτισε καλύτερα από τις εργοστασιακές Ducati. Και όσο για την Yamaha Open, όλοι ξέρουν πως είναι ουσιαστικά μια μοτοσυκλέτα Factory.»
Όσον αφορά τη σύνθεση της ομάδας, απάντησε. «Δεν έχουμε ακόμη συζητήσει με τον Dani. Αλλά σύντομα θα το κάνουμε. Προτεραιότητά μας είναι να κρατήσουμε τον Dani στην ομάδα. Το συμβόλαιο μεταξύ του HRC και του Dani λέει πως πρέπει να αποφασίσουμε πριν το Silverstone [ο αγώνας διεξάγεται στις 31 Αυγούστου].»
Κατόπιν η συζήτηση πήγε λίγο πιο μακριά και συγκεκριμένα στο 2016, οπότε θα έρθουν δύο μεγάλες τεχνικές αλλαγές. Η εφαρμογή της ενιαίας ECU και η αντικατάσταση της Bridgestone από την Michelin, πράγμα που θα επιφέρει και την αλλαγή της διαμέτρου των ελαστικών από τις 16,5 ίντσες στις 17.
«Είχαμε μια συνάντηση όλοι οι κατασκευαστές με την Michelin εδώ στην Βαρκελώνη, όπου μάς είπαν ότι το μέγεθος των τροχών αλλάζει και ότι ως το τέλος της εβδομάδας θα μάς γνωστοποιήσουν το σχήμα και το προφίλ των νέων ελαστικών. Ελπίζω να μη χρειαστούν τίποτα τρελές αλλαγές στις μοτοσυκλέτες.»
Αποκάλυψε πως ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλοι, είναι πως το τρέχον συμβόλαιο με την Bridgestone απαγορεύει στις ομάδες να χρησιμοποιούν άλλα ελαστικά. Το συμβόλαιο, μεταξύ Dorna και Bridgestone, είπε, αναφέρει πως δεν μπορούν ούτε δοκιμές να κάνουν με άλλα λάστιχα.
Ούτε οι αναβάτες εξέλιξης των εργοστασίων δεν επιτρέπεται να οδηγούν με λάστιχα άλλου κατασκευαστή. Όμως διευκρίνησε πως η Michelin ζήτησε από την Dorna να μεσολαβήσει για την απαλλαγή των ομάδων από αυτόν τον όρο, γιατί αλλιώς η μετάβαση στα νέα λάστιχα θα είναι πιθανώς προβληματική. Η Dorna υποσχέθηκε να μεσολαβήσει για να βρεθεί μια λύση σχετικά με τις ημερομηνίες και τη διάρκεια των δοκιμών με τη Michelin.
Οι 100 νίκες της Honda ανά αναβάτη
25 έχει ο Dani Pedrosa.
20 έχει ο Valentino Rossi.
15 έχει ο Casey Stoner.
13 έχει ο Marc Marquez.
8 έχει ο Sete Gibernau.
5 έχει ο Marco Melandri.
Από 3 έχουν οι Nicky Hayden, Max Biaggi και Alex Barros.
2 έχει ο Makoto Tamada.
Από 1 έχουν οι Tohru Ukawa, Toni Elias και Andrea Dovizioso.