Είναι πλέον και επίσημο: όπως φημολογούνταν από βδομάδες, η Ducati εγκατέλειψε την κατηγορία Factory και τη συντροφιά των «μεγάλων» Yamaha και Honda και προσχώρησε στην Οpen.
Έτσι στην Factory απομένουν (επιμένουν θα λέγαμε πιο σωστά…) μόλις δύο εταιρείες. Του χρόνου υποτίθεται ότι θα συμμετάσχει και η Suzuki αλλά ο ρυθμός εξέλιξης της μοτοσυκλέτας της δύσκολα θα επιτρέψει κάτι τέτοιο.
Πρόκειται για μια πανέξυπνη κίνηση του Gigi Dall’Igna, τον οποίο η Ducati «άρπαξε» από την Aprilia πριν τέσσερις μήνες για να βγάλει τα κάστανα από την φωτιά: να περισώσει την τιμή της δηλαδή.
Η μόνη ιταλική εταιρεία που έχει πάρει τίτλο στα MotoGP, έχει να κάνει νίκη από το 2010, ενώ το 2013 δεν ανέβηκε ούτε μία φορά στο βάθρο…
Η μεταγραφή της Ducati αποτελεί θρίαμβο της πολιτικής του Ezpeletta (Dorna), ο οποίος προσπαθεί εδώ και καιρό να στριμώξει την Honda ώστε να αποδεχτεί τους δικούς του τεχνολογικούς όρους στους αγώνες. Κυρίως δηλαδή να αποδεχτεί το ενιαίο software, το λογισμικό της Dorna, στην CPU της RC213V.
Με τακτικές κινήσεις ο Ezpeletta έχει απογυμνώσει σιγά-σιγά τα ιαπωνικά εργοστάσια από τη δύναμή τους. Αναγνωρίζοντας την αλλαγή των ισορροπιών ακόμη και η Yamaha γλυκοκοιτάζει προς την Open, γι’ αυτό έφτιαξε και την καλύτερη μοτοσυκλέτα της κατηγορίας, βασισμένη στην M1 –με την οποία ο Aleix Espargaro τρέλανε τους πάντες στις δοκιμές της Sepang.
O Ισπανός της NGM Mobile Forward Racing έφυγε με τον 2ο καλύτερο χρόνο από την Sepang. Γύρισε μόλις 102 χιλιοστά πιο αργά από τους εργοστασιακούς Rossi και Pedrosa. Με μια εργοστασιακή μοτοσυκλέτα ουσιαστικά που φοράει την ενιαία CPU και το ενιαίο λογισμικό της Dorna.
Dovizioso λοιπόν, Crutchlow και Iannone (Pramac) θα οδηγήσουν φέτος στην Open. Ο τέταρτος αναβάτης της Ducati, ο Κολομβιάνος Yonny Hernandez (Pramac) είχε ήδη δηλωθεί στην Open.
Οι μοτοσυκλέτες της κατηγορίας αυτής, με πλεονέκτημα στο καύσιμο, το πίσω ελαστικό, το απόθεμα κινητήρων και τη δυνατότητα εξέλιξης μέσα στη χρονιά, θα αγωνιστούν απέναντι στις Factory που ως κύριο πλεονέκτημα έχουν τη χρήση του εργοστασιακού λογισμικού. Αυτού που η κάθε εταιρεία έχει αναπτύξει στα εργαστήριά της για τη δική της μοτοσυκλέτα.
Όπως έδειξε η απόδοση της M1 Open με τον Espargaro, με τον κατάλληλο αναβάτη οι μοτοσυκλέτες της «φτηνότερης» κατηγορίας μπορούν κάλλιστα να απειλήσoυν τις Factory –σε ορισμένες πίστες οπωσδήποτε.
Η ανακοίνωση της μεταπήδησης έγινε το απόγευμα της Παρασκευής στην Sepang από τον ίδιο τον γενικό διευθυντή της Ducati Corse, Dall’Igna. Η Παρασκευή ήταν και η καταληκτική ημερομηνία για να δηλωθεί μια τέτοια επιλογή, σύμφωνα με τους κανονισμούς.
«Σημαντικότερη αιτία [της επιλογής] είναι η ελευθερία που μάς δίνει η λύση της Open», ήταν η εναρκτήρια πρόταση του Ιταλού. «Και στις δύο δοκιμές στην Sepang τα πήγαμε πολύ καλά. Είναι πολύ ικανοποιημένος με τα αποτελέσματα σήμερα. Ήταν πολύ καλά, άλλα όχι τέλεια.»
Αυτό που εννοεί ο Dall’Igna είναι ότι η Ducati χρειάζεται την εξέλιξη του κινητήρα την οποία απαγορεύει ρητά και γραπτά ο Κανονισμός για τις μοτοσυκλέτες Factory. Στα δοκιμαστικά του Qatar η Dorna θα σφραγίσει από 5 κινητήρες της Honda και της Yamaha (για κάθε αναβάτη) και με αυτούς, χωρίς άλλη βελτίωση, θα πρέπει να βγει όλη η σαιζόν!
Όμως η Ducati χρειάζεται να κάνει αλλαγές στον κινητήρα της. Αν μη τι άλλο, για να αλλάζει τα χυτά μέρη με τα σημεία στήριξης του στο πλαίσιο.
O Dovizioso ολοκλήρωσε την τριήμερη δοκιμή με τον 3ο καλύτερο χρόνο, μόλις 0,068 δευτ. πίσω από τους δύο κοινούς πρώτους Valentino Rossi και Dani Pedrosa. Για τον χρόνο αυτό η GP14 φορούσε το εργοστασιακό λογισμικό. Ο Crutchlow ήταν 8ος ταχύτερος, σε απόσταση 0,791 δευτ. από τους πρώτους –και αυτός με το Factory λογισμικό.
Σύμφωνα με την Ducati πάντως, ο χρόνος του Dovizioso με τη μοτοσυκλέτα σε προγραμματισμό Open ήταν μερικά δέκατα πιο αργός, ενώ ο ίδιος ο Crutchlow είπε πως κατάφερε να κάνει παρόμοιους χρόνους και με τις δύο διαμορφώσεις προγραμματισμού.
Πάντως κανείς τους δεν χρησιμοποίησε το νέο πιο μαλακό λάστιχο που έφερε η Bridgestone μόνον για την Open. Σύμφωνα με όσα είπε ο Dall’Igna, η Ducati δεν προτίθεται να το χρησιμοποιήσει πριν τα δοκιμαστικά του πρώτου αγώνα στο Qatar.
Αν πάντως το χρησιμοποιούσε ο Dovizioso, δεν αποκλείεται να είχε κάνει τον ταχύτερο χρόνο στην Sepang. Αυτό είναι γνωστό ήδη για το λάστιχο: δίνει δύο με τρία δέκατα στον γύρο σίγουρα. Το άγνωστο είναι ακόμη, αν αντέχει να βγάλει ολόκληρο αγώνα. Τουλάχιστον θα βοηθήσει τις Ducati να χτυπήσουν την Pole Position.
Η συμμετοχή της Ducati στην Open αποτελεί ένα τεράστιο deal για τους Ιταλούς και την Dorna. Κανείς δεν το έχει παραδεχτεί ανοιχτά, ωτόσο τα πρώτα σημάδια είναι εδώ. H Ducati ακούγεται ήδη, έχει μάλλον παραδώσει το factory λογισμικό της στην Magneti Marelli για να το αναλύσει και έτσι να βελτιώσει το δικό της «ενιαίο» λογισμικό, το οποίο φορούν υποχρεωτικά όλες οι μοτοσυκλέτες της Open στην CPU τους.
Αν η Open εξουδετερώσει αυτό το σημαντικότερο πλεονέκτημα των Factory, δηλαδή τη διαφορά ποιότητας λογισμικού, τότε η Dorna θα περάσει πολύ ευκολότερα τη γραμμή της, καταργώντας τελείως από το 2017 την κατηγορία Factory. Συνομωσιολογία; Κι όμως…
Η ίδια η Marelli δια στόματος Corrado Cecchinelli δήλωσε ότι έφερε στην Sepang ΙΙ μια νέα έκδοση του ενιαίου λογισμικού τόσο πολύ αλλαγμένη και εξελιγμένη, που καμμία ομάδα δεν μπόρεσε να το χρησιμοποιήσει σε όλο του το εύρος, λόγω έλλειψης χρόνου για συλλογή δεδομένων και εύρεση νέων ρυθμίσεων.
Υπερβολική σύμπτωση, δεν βρίσκετε; Μην ξεχνάμε ότι Ducati και Magneti Marelli είναι γείτονες στην Μπολώνια και θα ήταν παράλογο να πιστέψει κανείς ότι δεν «μιλιούνται» μεταξύ τους. Και βέβαια η MM κατασκεύαζε την Factory CPU της Ducati…
Ακούγεται επίσης πως μέρος του deal ήταν και η κατάργηση του «δικαιώματος CRT», δηλαδή του δικαιώματος οποιασδήποτε ομάδας να αποκτήσει έναν εργοστασιακό κινητήρα, μαθαίνοντας στην προκειμένη περίπτωση τα «μυστικά» του κινητήρα της Desmosedici.
Θυμίζουμε ότι οι μοτοσυκλέτες Open θα αγωνίζονται με 4 περισσότερα λίτρα καυσίμου στο ρεζερβουάρ τους από τις Factory και έχουν δικαίωμα σε 12 κινητήρες ανά σαιζόν ανά αναβάτη. Οι κινητήρες και το πίσω λάστιχο εξαιρούνται από την απαγόρευση εξέλιξης και αλλαγών που ισχύει για τα αντίστοιχα μέρη των Factory.
Πάντως και οι δύο κατηγορίες χρησιμοποιούν πλέον την ίδια, ενιαία ECU (κεντρική υπολογιστική μονάδα της μοτοσυκλέτας).
Ο Dall’Igna θυμίζουμε ήταν ο αρχιτέκτοντας του πρότζεκτ Aprilia ART που κυριάρχησε στην κατηγορία CRT τα δύο χρόνια που έγραψε τη σύντομη ιστορία της.