Το Rally Dakar ολοκληρώθηκε μετά από δύο εβδομάδες σκληρού αγώνα στα εδάφη της Αργεντινής, της Βολιβίας και της Χιλής. Λιγότεροι από τους μισούς οδηγούς και πληρώματα που ξεκίνησαν από την Αργεντινή στις 5 Ιανουαρίου κατάφεραν να φτάσουν στο Valparaíso της Χιλής, 14 ημέρες αργότερα και 9.000 μακρύτερα.
Ήταν χωρίς αμφιβολία το σκληρότερο από όσα έχουν γίνει στην Νότια Αμερική και ένα από τα πιο απαιτητικά της 36χρονης ιστορίας του θεσμού. Μόλις το 47% των συμμετοχών έφτασε ως τον τερματισμό, ποσοστό που αποτελεί αρνητικό ρεκόρ.
Σύμπτωση ή νέα τάξη πραγμάτων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, πάντως τα βάθρα ήταν βαμμένα στο κόκκινο-κίτρινο της Καταλονίας. Με τους Marc Coma και Jordi Viladoms να κερδίζουν τις δύο πρώτες θέσεις στις μοτοσυκλέτες, την Laia Sanz στις γυναίκες και τον Joan ‘Nani’ Roma στα αυτοκίνητα, το φετινό Dakar αναδείχθηκε σε Ισπανική υπόθεση.
Στις μοτοσυκλέτες παρά τον εγκρατή ρυθμό του στο πρώτα στάδια του αγώνα ο Marc Coma πήρε μια καθ’ όλα άξια νίκη, την 4η της καριέρας του στο θεσμό. Ο οδηγός της ΚΤΜ τερμάτισε με διαφορά σχεδόν 2 ωρών από τον κοντινότερο αντίπαλο, τον Jordi Viladoms, επίσης οδηγό της ΚΤΜ.
Ο Coma τέθηκε επικεφαλής της κατάταξης στην 5η ειδική και δεν έχασε έκτοτε την πρωτοπορία. Έχτιζε την επιτυχία του μέρα με την ημέρα, βασιζόμενος στην σταθερότητα και την αποφυγή των λαθών. Την ίδια ώρα οι κυρίαρχοι του αγώνα, ο πολύπειρος Despres και το νέο αίμα, ο Joan Barreda έκαναν λάθη και κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μηχανικά προβλήματα.
«Χωρίς τους σωστούς ανθρώπους πίσω μου, θα ήταν αδύνατο να κερδίσω,» δήλωσε ο Coma μετά την νίκη του και στην τελευταία ειδική και φυσικά του αγώνα. «Δουλέψαμε όλοι μαζί πολύ καλά στη διάρκεια του αγώνα και φυσικά πριν από αυτόν.»
«Πέρσι πέρασα πολύ δύσκολα καθώς δεν ήμουν σε θέση να αγωνιστώ λόγω τραυματισμού. Οπότε φέτος ήρθα αποφασισμένος να κερδίσω. Πιστεύω αυτό τα λέει όλα για τους ανθρώπους γύρω μου, καθώς οι απαιτήσεις ήταν μεγάλες. Είμαι πολύ περήφανος για αυτή τα νίκη. Το μυστικό για να κερδίσεις στο Dakar είναι να μην κάνεις λάθη.»¨
Ο Marc Coma αφιέρωσε αυτή τη νίκη στον Kurt Caselli, που έχασε τη ζωή του με τραγικό τρόπο κατά τη διάρκεια του SCORE Baja 1000 στα τέλη του 2013. Ο Caselli είχε αντικαταστήσει τον Coma για τον αγώνα του Dakar 2013 στην ομάδα της ΚΤΜ. Απροετοίμαστος μεν, κάνοντας την έκπληξη δε, κέρδισε 2 ειδικές και από έκτακτη συμμετοχή έγινε επίσημος εργοστασιακός της ΚΤΜ.
Με ανάλογο τρόπο, σαν έκτακτη συμμετοχή της τελευταίας στιγμής ενσωματώθηκε στην ομάδα της ΚΤΜ ο Jordi Viladoms, στην θέση του εκλιπόντα Curt Caselli. Ο έμπειρος Ισπανός (2ος στην τελευταία ειδική) τα κατάφερε περίφημα και με τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών πέρασε 2ος κάνοντας τελικά το 1-2 τόσο για την ΚΤΜ όσο και για την Ισπανία.
Ο Γάλλος Olivier Pain ήταν 3ος στην τελευταία ειδική και κατάφερε τελικά να ανεβάσει την Yamaha του στην 3η θέση του βάθρου, αποκρούοντας τις ισχυρές επιθέσεις του συναθλητή του στην ομάδα, Cyril Despres στις τελευταίες ειδικές.
Για τον Cyril Despres, ο αγώνας έγινε εξαιρετικά δύσκολος μετά τα απανωτά λάθη και τεχνικά προβλήματα στην 4η και 5η ειδική του αγώνα. Την μία έχασε 40 λεπτά και την αμέσως επόμενη άλλα 45. Αναζητώντας ένα Σημείο Υποχρεωτικής Διέλευσης (waypoint) διαπίστωσε ότι δεν θα του φτάσει η βενζίνη να τερματίσει, οπότε αποφάσισε να το αγνοήσει δεχόμενος μία επιπλέον ώρα ποινής.
Χωρίς αυτά τα λάθη ο Despres θα μπορούσε με βεβαιότητα να έχει βρεθεί στο βάθρο και να παλέψει φυσικά και για την 6η του στο Dakar. Τελικά μετά από τιτάνια προσπάθεια και 3 νίκες σε ειδικές στο δεύτερο μισό του αγώνα, ο Despres ροκάνισε τη διαφορά και έφτασε ως την 4η θέση.
Ένα ακόμη θύμα της σκληρότητας του αγώνα ήταν ασφαλώς και ο Joan Barreda που μετά τις πρώτες ημέρες φάνταζε σαν το φαβορί ακόμη και για τη νίκη. Άλλωστε αυτός ήταν ο αποκλειστικός στόχος της Honda για τη φετινή συμμετοχή του HRC στον αγώνα. Ο Barreda κέρδισε 5 ειδικές μεταξύ των οποίων και την τελευταία, μία ημέρα μετά την καταστροφική 12η όπου χάθηκε κάθε ελπίδα.
Η προσπάθεια των Despres και Bareda τουλάχιστον απέδειξε το αξιόμαχο τόσο της Yamaha όσο και της Honda, ξεκαθαρίζοντας ότι η μονοκρατορία της ΚΤΜ έχει λάβει τέλος. Το Αυστριακό εργοστάσιο κέρδισε μεν για 13η συνεχόμενη φορά και μάλιστα τις 2 πρώτες θέσεις, όμως όχι πιά με την ίδια ευκολία.
Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν 6-7 ΚΤΜ μέσα στην πρώτη 10άδα. Το 2013 ο αριθμός μειώθηκε στις 5 στην πρώτη 10άδα, μόνο που ήταν οι 5 πρώτες! Φέτος τα ΚΤΜ της πρώτης 5άδας ήταν 2 και 3 ακόμη στις θέσεις 6,9 και 10. Η τεράστια εμπειρία των Αυστριακών πάντως βοήθησε να ξεπεραστεί η απώλεια του Despres από την ομάδα, αλλά και η άνοδος του Barreda.
Όλα αυτά προμηνύουν ασφαλώς πόσο αμφίρροπος θα είναι το Dakar του 2015. Αγώνας καθαρός και βασισμένος στις ικανότητες των οδηγών και των ομάδων τους και όχι σε εντολές και οδηγίες των team manager. Όπως συνέβη φέτος με τα αυτοκίνητα που με τέτοιες τακτικές θάμπωσαν πολλή από την λάμψη των πρωταγωνιστών τους.
Πίσω από το 1-2 της ΚΤΜ και το 3-4 της Yamaha, Hélder Rodrigues έφερε μία από τις Honda στην 5η θέση. Ο Joan Barreda (Honda) παρότι πρωταγωνίστησε έμεινε τελικά στην 7η θέση, ενώ ένα ακόμη Honda ήταν στην 8η θέση με τον Daniel Gouet.
Ο Πολωνός Kuba Przygonski με μυαλωμένη οδήγηση τερμάτισε «αθόρυβα» στην 6η θέση.
Ήταν μαζί με τον Rodriguez οι μόνοι που δεν δέχτηκαν ποινές από τους οδηγούς της πρώτης 10άδας.
Στην κατηγορία γυναικών η γοητευτική Laia Sanz κατάφερε όχι μόνο να πάρει τη νίκη αλλά και να τερματίσει στην 16η θέση, την καλύτερο μέχρι τώρα τερματισμό της. Μία ακόμη διάκριση Ισπανού οδηγού στο μέχρι πριν λίγα χρόνια «Γαλλοκρατούμενο» Rally Dakar.
Ο τερματισμός της Laia Sanz ήταν ο καλύτερος που έχει πετύχει γυναίκα οδηγός στο Dakar τα τελευταία 30 χρόνια και από τους καλύτερους στην ιστορία: μετά την 10η θέση της Christine Martin το 1981, την 14η της Nicole Maitrot το 1982 και την 15η της Véronique Anquetil το 1984.
Στα αυτοκίνητα ο αγώνας εξελίχθηκε σε πάρτι των Mini που κατέκτησαν τις 5 από τις 6 πρώτες θέσεις και όλες τις θέσεις του βάθρου ενώ και τα 11 Mini που ξεκίνησαν κατάφεραν να φτάσουν στο Valparaíso. Το γεγονός που σκίασε τον αγώνα ήταν οι οδηγίες της ομάδας που δεν άφησαν τον Peterhansel να πάρει τη νίκη, προτιμώντας να «εξαργυρώσουν» την επιτυχία ενός Ισπανού οδηγού βοηθώντας εμπορικά το μοντέλο στη Ιβηρική χερσόνησο.
To γεγονός τοποθετεί έναν αστερίσκο στη νίκη του Roma που ωστόσο επέδειξε άριστες αγωνιστικές ικανότητες παραμένοντας διαρκώς στις κορυφαίες θέσεις. Ο Νοτιοαφρικανός Giniel de Villiers από την άλλη ήταν ο μόνος που έσπασε την μονοκρατορία των Mini. Κερδίζοντας και την τελευταία ειδική τερμάτισε 4ος στη γενική.
Ο Joan ‘Nani’ Roma ήταν ο πρώτος από την τριπλέτα των Mini που έκαναν το 1-2-3 στον αγώνα και έγινε ο τρίτος οδηγός στην ιστορία που έχει κερδίσει το Dakar τόσο με μοτοσυκλέτα όσο και με αυτοκίνητο. Ήταν μία δεκαετία πριν, το 2003 όταν ο Roma είχε πάρει τη μοναδική του νίκη με μοτοσυκλέτα και πλέον ακολουθεί τα χνάρια των Hubert Auriol και Stéphane Peterhansel.
Ο 26χρονος Ignacio Casale, νικητής στα Quad, έγραψε κι αυτός το όνομά του στην ιστορία καθώς έγινε ο πρώτος Χιλιανός που κερδίζει αγώνα του Dakar. Αναμενόμενα αποθεώθηκε από τους συμπατριώτες του, φτάνοντας θριαμβευτής στο Valparaíso.
Στα φορτηγά ο αγώνας εξελίχθηκε σε θρίλερ της τελευταίας στιγμής καθώς το ρωσικό πλήρωμα του Andrey Karginov κατάφερε να αποσπάσει τη νίκη από το Ολλανδικό του Gerard de Rooy για 3 λεπτά σε ένα σύνολο 55 ωρών!
Αποτελέσματα 13ης ειδικής, La Serena – Valparaiso, 157 χλμ
Θέση N° Όνομα Εταιρεία Χρόνος Διαφορά Ποινές
1 3 BARREDA BORT (ESP) HONDA 01:59:44 – –
2 6 PAIN (FRA) YAMAHA 02:00:24 00:00:40 –
3 7 RODRIGUES (PRT) HONDA 02:01:07 00:01:23 –
4 23 PEDRERO GARCIA (ESP) SHERCO 02:01:19 00:01:35 –
5 1 DESPRES (FRA) YAMAHA 02:02:14 00:02:30 00:05:00
6 4 VILADOMS (ESP) KTM 02:03:15 00:03:31 –
7 17 METGE (FRA) YAMAHA 02:03:52 00:04:08 –
8 26 GOUET (CHL) HONDA 02:04:01 00:04:17 –
9 15 PRZYGONSKI (POL) KTM 02:05:00 00:05:16 –
10 9 CASTEU (FRA) KTM 02:07:04 00:07:20 –
11 16 JAKES (SVK) KTM 02:07:49 00:08:05 –
12 19 SVITKO (SVK) KTM 02:08:02 00:08:18 –
13 31 CECI (ITA) SPEEDBRAIN 02:08:45 00:09:01 –
14 103 DE SOULTRAIT (FRA) YAMAHA 02:08:48 00:09:04 –
15 52 RODRIGUEZ (CHL) HONDA 02:08:48 00:09:04 –
16 50 SANZ (ESP) HONDA 02:08:59 00:09:15 –
Τελικά αποτελέσματα 36ου Rally Dakar
Θέση Οδηγός Χώρα Εταιρεία Χρόνος Διαφορά Ποινές
1 COMA ESP KTM 54:50:53 – 00:15:00
2 VILADOMS ESP KTM 56:43:20 01:52:27 00:15:00
3 PAIN FRA YAMAHA 56:50:56 02:00:03 00:15:00
4 DESPRES FRA YAMAHA 56:56:31 02:05:38 01:05:30
5 RODRIGUES PRT HONDA 57:02:02 02:11:09 –
6 PRZYGONSKI POL KTM 57:22:39 02:31:46 –
7 BARREDA BORT ESP HONDA 57:44:54 02:54:01 00:15:30
8 GOUET CHL HONDA 58:01:27 03:10:34 00:01:30
9 SVITKO SVK KTM 58:41:03 03:50:10 01:00:00
10 CASTEU FRA KTM 58:49:02 03:58:09 00:00:30
11 JAKES SVK KTM 59:10:28 04:19:35 01:00:00
12 VAN NIEKERK ZAF KTM 60:24:31 05:33:38 –
13 METGE FRA YAMAHA 60:47:27 05:56:34 00:13:00
14 SALVATIERRA BOL SPEEDBRAIN 61:04:35 06:13:42 00:15:00
15 KNUIMAN NLD KTM 62:35:31 07:44:38 –
16 SANZ ESP HONDA 62:53:55 08:03:02 01:20:00
17 RODRIGUEZ CHL HONDA 62:59:44 08:08:51 –
18 PABISKA CZE KTM 63:07:34 08:16:41 –
19 CECI ITA SPEEDBRAIN 63:14:59 08:24:06 00:15:00
20 CARDONA VAGNONI VEN YAMAHA 63:37:43 08:46:50 00:09:00
21 PEDRERO GARCIA ESP SHERCO 64:10:12 09:19:19 01:55:00
22 VOGELS NLD KTM 64:19:22 09:28:29 –
23 PIZZOLITO ARG HONDA 64:25:25 09:34:32 02:00:00
24 OLIVEIRA PRT SPEEDBRAIN 65:29:22 10:38:29 –
25 GUASCH ESP GAS – GAS 65:37:12 10:46:19 00:01:00
26 STANOVNIK SVN KTM 66:00:36 11:09:43 –
27 VAN PELT NLD HONDA 66:10:52 11:19:59 –
28 CUMMINGS ZAF KTM 66:26:07 11:35:14 00:00:30
29 BIANCHI PRATA PRT HUSQVARNA 66:33:10 11:42:17 00:05:00
30 PATRAO PRT SUZUKI 66:40:24 11:49:31 02:01:00
31 PAYEN FRA YAMAHA 67:44:22 12:53:29 02:00:00
32 RODRIGUEZ ARG HONDA 67:47:57 12:57:04 01:15:00
33 NASER COLOMBO CHL KTM 68:08:43 13:17:50 01:00:00
34 DE SOULTRAIT FRA YAMAHA 68:19:40 13:28:47 01:00:00
35 DA COSTA FRA YAMAHA 69:08:47 14:17:54 02:00:00
36 OLIVERAS CARRERAS ESP GAS – GAS 69:35:14 14:44:21 01:00:00
37 O’CONNOR AUS KTM 69:38:51 14:47:58 01:00:00
38 DIENER AUS YAMAHA 70:24:11 15:33:18 03:00:00
39 ROBERTS AUS KTM 70:31:42 15:40:49 01:01:00
40 MEERU EST HONDA 71:05:34 16:14:41 01:18:00
41 GOUNON FRA KTM 71:25:56 16:35:03 00:05:00
42 DEMELCHORI ARG KAWASAKI 71:32:47 16:41:54 –
43 PROHENS CHL YAMAHA 71:35:38 16:44:45 00:00:30
44 ARREDONDO GTM KTM 71:41:20 16:50:27 01:00:00
45 HEINRICH PER HONDA 72:12:19 17:21:26 00:15:00
46 PROHENS CHL YAMAHA 73:00:31 18:09:38 01:00:00
47 LAZARD URY KTM 73:44:21 18:53:28 –
48 CABRERA CHL KAWASAKI 73:58:39 19:07:46 03:21:00
49 ONTIVEROS ARG YAMAHA 74:45:29 19:54:36 01:06:00
50 NIJEN TWILHAAR NLD KTM 75:03:10 20:12:17 –
51 CROQUELOIS FRA YAMAHA 75:53:24 21:02:31 01:05:30
52 TRIISA EST HONDA 76:20:16 21:29:23 02:16:00
53 SAGHMEISTER SRB KTM 77:03:49 22:12:56 00:01:00
54 DESI HUN KTM 77:36:22 22:45:29 02:12:30
55 ERRAZURIZ CHL SHERCO 78:00:33 23:09:40 01:35:00
56 ARANA COBEAGA ESP YAMAHA 79:26:08 24:35:15 03:57:00
57 TRACCAN FRA HONDA 80:31:26 25:40:33 02:35:00
58 SARMIENTO CERON COL YAMAHA 80:49:19 25:58:26 01:01:30
59 DEL ZOTTO ARG GAS – GAS 80:57:11 26:06:18 02:15:00
60 DAMDINKHORLOO MNG KTM 81:16:00 26:25:07 03:00:00
61 GRACIDA GARZA MEX HONDA 81:19:20 26:28:27 04:15:00
62 REINIKE CHL KTM 81:43:27 26:52:34 03:00:00
63 GUZMAN BLANCO CHL KTM 81:54:19 27:03:26 03:02:00
64 VALLE MEX KTM 82:04:34 27:13:41 04:41:00
65 PENATE MUNOZ ESP KTM 82:10:10 27:19:17 02:40:00
66 DE GROOT NLD HONDA 85:18:06 30:27:13 03:00:00
67 VELLUTINO PER KTM 85:52:04 31:01:11 03:15:00
68 HAMARD FRA KTM 86:04:45 31:13:52 01:00:00
69 URQUIA ARG YAMAHA 87:29:26 32:38:33 03:00:00
70 PUERTAS HERRERA ESP GAS – GAS 91:26:57 36:36:04 03:00:00
71 ESPINASSE FRA KTM 91:27:42 36:36:49 05:20:00
72 BATALLA ESP GAS – GAS 91:44:32 36:53:39 03:00:00
73 CID DE LA PAZ ARG YAMAHA 91:51:46 37:00:53 03:55:00
74 JOHNSON USA HONDA 95:20:05 40:29:12 04:20:00
75 HOYOS LLACH COL HONDA 102:03:26 47:12:33 02:40:00
76 VIGLIO ITA BETA 104:30:48 49:39:55 08:00:00
77 CHIVITE RUIZ ESP YAMAHA 108:43:40 53:52:47 05:56:00
78 GUYOMARC’H FRA YAMAHA 144:08:10 89:17:17 13:55:00