Παράλληλα με τον αγώνα της Valencia η Honda παρουσίασε επίσημα την πολυαναμενόμενη RC1000R, τη μοτοσυκλέτα με το οξύμωρο προσωνύμιο «πρωτότυπο παραγωγής».
Αποτελεί την επίσημη πρότασή της προς τις ιδιωτικές ομάδες για τη νέα κατηγορία «Οpen» που αντικαθιστά για δύο τουλάχιστον χρόνια την CRT και μία σημαντική μοτοσυκλέτα για το μέλλον των MotoGP.
«Το σχέδιο αυτό είναι πολύ σημαντικό για την Honda», είπε ο Shuhei Nakamoto, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Honda Racing Corporation. «Η διαφορά ανάμεσα στα εργοστασιακά πρωτότυπα και τις CRT ήταν υπερβολικά μεγάλη, οπότε με αυτόν τον τρόπο θέλουμε να βοηθήσουμε τις ιδιωτικές ομάδες, αυτή είναι η βασική φιλοσοφία της μοτοσυκλέτας μας. Στόχος ήταν να δημιουργήσουμε μια πιο ανταγωνιστική μοτοσυκλέτα με λογική τιμή».
Πρόκειται για ένα «αδελφάκι» της πρωτότυπης RC213V που οδηγούν οι Marc Marquez, Dani Pedrosa, Alvaro Bautista και Stefan Bradl, με κάποιες μετατροπές προς τα κάτω, ώστε να μειωθεί η τιμή της.
Για την ακρίβεια ο κινητήρας είναι βασικά ο ίδιος V-4 με τα 999,5 κυβικά και την περιεχόμενη γωνία 90ο με των πρωτότυπων. Χρησιμοποιεί την ίδια σειρά ανάφλεξης των κυλίνδρων, όμως οι βαλβίδες στην κεφαλή δεν κινούνται με πεπιεσμένο αέρα αλλά με μεταλικά ελατήρια.
Το δε κιβώτιο είναι συμβατικό με λειτουργία shifter φυσικά, και όχι το αδιάλλειπτων αλλαγών (seamless). Η γεωμετρία του πλαισίου είναι κι αυτή ίδια, αλλά υπάρχουν μικρές διαφορές κατά τόπους, ως προς την ακαμψία του.
Η RCV1000R θα λειτουργεί καθοδηγούμενη από την «ενιαία» CPU της Magneti Marelli φορτωμένη με το ενιαίο πρόγραμμα της Dorna, αντί του πολύ πιο σύνθετου προγράμματος, εργοστασιακού της Honda που διαχειρίζεται ακριβέστερα την ανάφλεξη, την τροφοδοσία και τα ηλεκτρονικά βοηθήματα της RC213V.
Στον άξονα εξόδου της κίνησης για παράδειγμα δεν υπάρχει ο αισθητήρας ροπής της εργοστασιακής μοτοσυκλέτας. Επίσης το ρεζερβουάρ χωρά 24 λίτρα καυσίμου, όπως επιτρέπουν οι κανονισμοί, αν και η Honda ανέφερε πως η RCV1000R δεν χρειάζεται τόση βενζίνη για έναν αγώνα.
Τέλος κάθε ομάδα που θα επιλέξει τη μοτοσυκλέτα θα έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει ως και 12 κινητήρες ανά σαιζόν και ανά αναβάτη, ποσότητα που κι αυτή δεν αναμένεται να χρησιμοποιηθεί εξ ολοκλήρου.
Παρά τους παραπάνω περιορισμούς, η μοτοσυκλέτα αποδίδει κατά την Honda πάνω από 235 ίππους. Αυτό σημαίνει υστέρηση «μόλις» 15 με 20 ίππων έναντι του πρωτοτύπου, πράγμα που γεννά ερωτηματικά για τον ισχυρισμό της εταιρείας ότι η RCV1000R είναι μόλις 0,3 του δευτερολέπτου πιο αργή στο γύρο από τη RC213V.
Αν μάλιστα φοράει τα ειδικά πιο μαλακά λάστιχα που προσφέρει η Bridgestone στις CRT, η διαφορά είναι μόλις 0,17 του δευτερολέπτου, με τις μοτοσυκλέτες μετρημένες την ίδια μέρα με τον ίδιο αναβάτη, στην ίδια πίστα. Όταν ο Shuhei Nakamoto, αντιπρόεδρος του HRC, ρωτήθηκε αν η διαφορά μετρήθηκε από κάποιον αναβάτη δοκιμών ή τον Casey Stoner, απάντησε έντονα: «Και τα δύο. Ο Casey Stoner είναι αναβάτης δοκιμών της Honda!»
Ο σκεπτικισμός κάποιων ενδιαφερόμενων ήταν έντονος. Ο Gino Borsoi για παράδειγμα, team manager της ομάδας Aspar (που έχει ήδη συμφωνήσει για 2 RCV1000R) δήλωσε ξεκάθαρα πως αναμένει τη διαφορά πιο κοντά στο 0,7 του δευτερολέπτου. «Αλλιώς γιατί να ξοδέψει μια δορυφορική ομάδα 3 εκατ. ευρώ για μια εργοστασιακή, όταν η διαφορά είναι μόλις 0,3 του δευτερολέπτου με μια μοτοσυκλέτα που κοστίζει 1 εκατ. ευρώ;»
Η τιμή είναι πράγματι πολύ σημαντικός παράγοντας επιλογής της μοτοσυκλέτας. Η RCV1000R θα κοστίζει στην ομάδα 1,2 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο, αλλά το δεύτερο μόνο 550.000 ευρώ για τις αναγκαίες αναβαθμίσεις. Αυτό σημαίνει ότι το ετήσιο κόστος για τα 2 χρόνια θα είναι λίγο κάτω από τις 900.000 ευρώ. Μια δορυφορική μοτοσυκλέτα κοστίζει γύρω στα 3 εκατ. ευρώ ετησίως.
Άρα αν η διαφορά εργοστασιακής και Open μοτοσυκλέτας είναι μόνον 3 δέκατα του δευτερολέπτου, οι δορυφορικές μοτοσυκλέτες οδεύουν προς… εξαφάνιση!
Σύμφωνα με το συμβόλαιο που υπογράφουν, οι ομάδες γίνονται κύριες των RCV1000R μόνον μετά το τέλος και της δεύτερης σαιζόν, οπότε ουσιαστικά αχρηστεύονται στα MotoGP. Μέχρι τότε, όλη η συντήρηση θα γίνεται από το HRC και δεν θα τους επιτρέπεται είτε να ανοίξουν τον κινητήρα, είτε να προχωρήσουν σε βελτιώσεις του.
Σήμερα, Δευτέρα η μοτοσυκλέτα θα οδηγηθεί για πρώτη φορά δημοσίως, από τους Nicky Hayden, Scott Redding και τον όποιο δεύτερο αναβάτη επιλέξει η ομάδα Aspar. Οι τέσσερις τους θα πρέπει να μοιραστούν 2 μοτοσυκλέτες, αφού το HRC δεν έχει κατασκευάσει ακόμη άλλες. Τη μοτοσυκλέτα έχει αγοράσει και η ΑΒ Κardion, όμως ο Karel Abraham αναρρώνει και δεν θα μπορέσει να οδηγήσει
Ο Nicky Hayden δεν έκρυψε την ανυπομονησία του για τη δοκιμή της Δευτέρας. «Όταν η Honda ασχολείται σοβαρά με μια μοτοσυκλέτα, συνήθως φτιάχνει υπέροχα πράγματα, οπότε περιμένω πολλά από αυτήν», εννοώντας την RCV1000R.
Οι δοκιμές, οι πρώτες των μοτοσυκλετών της επόμενης σαιζόν, θα διαρκέσουν ως και την Τετάρτη.