Ένα καταστροφικό λάθος του Marc Marquez στο MotoGP της Αυστραλίας τον έθεσε εκτός αγώνα, βάζοντας σε κίνδυνο την υπόθεση του τίτλου.

Οι συνθήκες του αναγκαστικού pitstop ήταν σύμφωνα με τα περισσότερα ρεπορτάζ ανά τον κόσμο -και κατά τη γνώμη μας- μάλλον χαοτικές και δυνητικά πολύ επικίνδυνες.

Μετά τον αποκλεισμό του, θεωρήσαμε ότι η ευθύνη βάρυνε το αστεράκι του HRC, λόγω της απειρίας του. Όμως με δελτίο Τύπου η Honda το ξεκαθάρισε: «Η ομάδα έκανε λάθος, θεωρώντας πως μπορούσε να συμπληρώσει 10 γύρους και μετά να μπει στα pit, πριν συμπληρωθεί ο 11ος γύρος. Γι’ αυτό και τού έδειξαν την πινακίδα «box» με ένα γύρο καθυστέρηση».

Άρα καθόλου δεν ευθύνεται ο μικρός για το καταστροφικό λάθος. Η απόφαση δεν ήταν δική του, αλλά της ομάδας. Η οποία λόγω της απειρίας του έχει μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης στις αποφάσεις και οφείλει να τον καθοδηγεί σωστά, μέχρι να μάθει. Αυτό εξάλλου εξυπηρετεί και η ύπαρξη του πανέμπειρου Cristian Gabarrini, τεχνικού υπεύθυνου της ομάδας του Stoner επί Ducati και Honda.

Αλλά ποια ακριβώς «ομάδα» πήρε την απόφαση; Δείτε το ελεύθερο βίντεο που έχει η Dorna στο motogp.com και προσέξτε τις εκφράσεις των ανθρώπων της ομάδας στο box. Μόλις βλέπουν το Marc να συνεχίζει, ενώ στα pit έμπαινε τελευταίος και ο Lorenzo, κάποιοι παθαίνουν πανικό και κάποιοι δείχνουν γαλήνιοι.

Όμως η κίνηση που κάνει μπρος στην κάμερα ο Gabarrini είναι αποκαλυπτική. Ο άνθρωπος κατάλαβε αμέσως τι είχε συμβεί, και αναγνώρισε αυτοστιγμεί τις επιπτώσεις.

Η παγκόσμια αναγνωρίσιμη οριζόντια κίνηση του χεριού που σημαίνει «κόψιμο λαιμού», τα λέει όλα. Η παραμονή του Marquez στην πίστα θα του κόστιζε ακριβά. Αργότερα ο νεαρός Ισπανός θα ομολογούσε ότι κανείς δεν τον είχε ενημερώσει για την ποινή που προβλεπόταν για την παραβίαση του υποχρεωτικού pitstop!

Τι ακριβώς συνέβη λοιπόν; Απλούστατα, ο κλειστός κύκλος συμβουλατόρων του Marquez που είναι και Ισπανοί (οπότε έχουν και ένα πλεονέκτημα συνεννόησης), διάβασε λάθος την απόφαση της γραμματείας αγώνα για το υποχρεωτικό pitstop και την αλλαγή ελαστικών/μοτοσυκλέτας.

Πρόκειται για μια ομάδα 3-4 ανθρώπων κατά τον ίδιο τον Marquez, μεταξύ των οποίων οι Emilio Alzamora και Santi Hernandez, οι οποίοι την πάτησαν γιατί νόμισαν ότι ήταν οι πιο πονηροί.

Στην απόφαση της Γραμματείας αναφέρεται:

«3. No rider is permitted to make more than 10 laps on any one slick or wet rear tyre. This means that a bike/tyre change before lap 9 will require a second bike/tyre change to finish the race».

Σε απλά ελληνικά: «Κανείς αναβάτης δεν επιτρέπεται να κάνει πάνω από 10 γύρους με το ίδιο πίσω λάστιχο, είτε βροχής είτε σλικ. Αυτό σημαίνει ότι αν το λάστιχο αλλαχτεί πριν τον 9ο γύρο, τότε θα πρέπει να αλλαχτεί πάλι πριν το τέλος του αγώνα».

Αυτό σύμφωνα με τους Alzamora και Σία σημαίνει ότι ο Marc μπορούσε να κάνει 10 ολόκληρους γύρους και ύστερα να κάνει την αλλαγή στον 11ο. Να θυμίσουμε ότι το box της Honda βρίσκεται πριν από τη νοητή επέκταση της γραμμής τερματισμού/εκκίνησης.

Θεώρησαν λοιπόν ότι ο αναβάτης τους θα είχε μόνον 10 γύρους συμπληρωμένους, όταν θα έμπαινε για pitstop σύμφωνα με το σχέδιό τους. Έσφαλαν βαριά. Διότι νομίζοντας ότι βρήκαν παραθυράκι στην απόφαση της γραμματείας αγώνα, δεν πρόσεξαν ότι αμέσως προηγουμένως, στην 2η παράγραφο, αναφέρεται:

«2. Όλοι οι αναβάτες υποχρεούνται να μπουν στα pit και να αλλάξουν στη δεύτερη μοτοσυκλέτα με φρέσκα λάστιχα τουλάχιστον μία φορά στον αγώνα. Υπό κανονικές συνθήκες αυτό σημαίνει ότι ο αναβάτης πρέπει να αλλάξει μοτοσυκλέτα μόνον στο τέλος του 9ου ή του 10ου γύρου».

Δεν υπάρχει αμφιβολία για το περιεχόμενο αυτής της παραγράφου. «Πριν το τέλος του 10ου γύρου» σημαίνει ότι ο αναβάτης δεν πρέπει να συμπληρώσει τον 10ο γύρο περνώντας τη γραμμή τερματισμού. Από τη στιγμή που δεν μπήκε στα pit o Marquez, ξεκίνησε τον 11ο γύρο του, έχοντας ολοκληρώσει τον 10ο.

Πώς την πάτησαν έμπειροι άνθρωποι των αγώνων; Το λάθος προέκυψε από την ανασφάλεια που νιώθει ο Emilio Alzamora, ο οποίος ήρθε μαζί με το Marquez και άλλους τρεις τεχνικούς στα MotoGP από τη Moto2. Ανασφάλεια ως προς τη θέση του στην Honda και ως προς τον Puig που κουμαντάρει την ομάδα του Pedrosa και έχει πολύ στενές σχέσεις τόσο με το HRC όσο και με την Dorna.

Στα παρασκήνια της Honda παίζεται από την αρχή της χρονιάς ένα σκληρό παιχνίδι επιρροής και επικράτησης. Ο Alzamora πιστεύει ότι και ο Gabarrini είναι πλησιέστερα στο HRC, παρά στο Marquez.

Έτσι εικάζεται πως όταν συνέλαβε την εξυπνάδα του pitstop στον 11ο γύρο, δεν την επικοινώνησε σε κανέναν άλλο για να μην του κλέψει ο… Puig την ιδέα. Αν είχε ενημερώσει τον Gabarrini, εκείνος θα τού είχε επισημάνει αμέσως το σφάλμα. Γιατί είχε κατανοήσει απολύτως τι σήμαινε ο κανονισμός για το pitstop και γνώριζε τις συνέπειες της μη συμμόρφωσης.

Η κατάσταση με τους «βυζαντινισμούς» των δύο Ισπανών παραγόντων μπορεί να προκαλέσει και άλλα λάθη, και άλλες αναταράξεις στην ομάδα. Πολύ άσχημο για τη Honda, τη στιγμή μάλιστα που φαίνεται να έχει τον τίτλο του 2013 σχεδόν στην τσέπη, και του 2014 επίσης, αν δεν καταφέρει να βρει λύση η Yamaha στο θέμα της αυξημένης κατανάλωσης του κινητήρα της, ο οποίος του χρόνου δεν θα μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα με 20 μόλις λίτρα καυσίμου.

«Κάναμε πολύ μεγάλο λάθος όπως το σχεδιάσαμε», είπε ο 20χρονος. «Δημιουργήθηκε τρομερή αναστάτωση, γιατί νομίσαμε ότι μπορούσαμε να το κάνουμε πριν το τέλος του 11ου γύρου και ακολούθησα τις εντολές της ομάδας όπως εμφανίστηκαν στην πινακίδα. Όταν είδα “box” μπήκα, αλλά ήταν ήδη πολύ αργά. Νομίσαμε ότι επιτρεπόταν να μπούμε σε εκείνον τον γύρο, αλλά μάθαμε από το λάθος και συνεχίζουμε στην Ιαπωνία».