Είναι μια μεγάλη επιτυχία και την πιστώνεται σίγουρα η Dorna και ο διευθυντής της ο Ezpeleta. Ξαφνικά διαγράφεται καθαρά η πιθανότητα να στήνονται από του χρόνου 28 αναβάτες στις εκκινήσεις της μεγάλης κατηγορίας GP.
Η προοπτική αυτή έρχεται σε έντονη αντίθεση με τις 16-17 συμμετοχές του 2011 και την εικόνα της άδειας πίστας, την οποία παρουσίαζαν οι αγώνες MotoGP πριν μόλις δύο χρόνια.
Ενώ Honda, Yamaha και Ducati έχουν συμφωνήσει να κατεβάσουν συνολικά 12 μοτοσυκλέτες -εργοστασιακές και δορυφορικές- τώρα, εφόσον τελικά προσθέσει δύο και η Suzuki στο grid, δεν είναι απίθανο να βλέπουμε του χρόνου αγώνες με 28 αναβάτες.
Πώς έγινε αυτό; Από πού προέκυψε η υπερπροσφορά μοτοσυκλετών, ενώ ακόμη μιλάμε για οικονομική κρίση και η πρωταθλήτρια Yamaha δεν έχει χορηγό τίτλου;
Από την υποχώρηση της Dorna σε δυο όρους, στους οποίους ως τώρα επέμενε άτεγκτα: ο πρώτος ήταν ότι η επιστροφή της Suzuki πρέπει να γίνει μόνον μέσω ομάδας που συμμετέχει ήδη στα MotoGP. Ο δεύτερος ήταν ότι οι συμμετοχές στη μεγάλη κατηγορία δεν μπορούν να υπερβούν τις 24.
Οι συνθήκες όμως άλλαξαν, αναγκάζοντας τη Dorna να επανεξετάσει τους δύο αυτούς όρους και να καταλήξει σε νέους.
Ιδού πώς ακριβώς. Η αρχική ιδέα της για ενοικίαση ή αγορά υπάρχουσας ομάδας MotoGP (για την ακρίβεια CRT) από τη Suzuki αποδείχτηκε ανέφικτη, όταν οι ομάδες τις οποίες προσέγγισαν οι Ιάπωνες ζήτησαν 5 και 6 εκατομμύρια ευρώ.
Η Dorna είχε υποσχεθεί στη Suzuki ότι θα βρισκόταν ομάδα με 1,5 εκατ. ευρώ. Μόλις όμως το Hamamatsu άρχισε να διερευνά το ζήτημα, ενεργοποιήθηκε αυτόματα ο μηχανισμός προσφοράς/ζήτησης: εφ’ όσον κάποιος ζητά κάτι, η τιμή αυτού τού «κάτι» ανεβαίνει.
Ίσως να υπήρξε και κάποια υπόγεια συνεννόηση των ομάδων ως προς την τιμή που θα ζητούσαν από τη Suzuki, αν και ανοιχτά κανείς δεν παραδέχεται κάτι τέτοιο. Το γεγονός είναι πως η υπόσχεση της Dorna για ομάδα του 1,5 εκατομμυρίου αποδείχτηκε «φρούδα». Κι έτσι για να μη χαθεί ο πελάτης, αναγκάστηκε η διοργάνωση να βάλει νερό στο κρασί της. Φαίνεται λοιπόν πως η Suzuki θα κατέβει το 2014 με δική της ομάδα.
Ο δεύτερος «απαράβατος» όρος που κατέπεσε ήταν του πλαφόν στις συμμετοχές, το οποίο είχε καθοριστεί αυστηρά στις 24. Ο λόγος δεν ήταν βέβαια η «κυκλοφοριακή συμφόρηση» μέσα στην πίστα, αλλά η αδυναμία (ή άρνηση) της Dorna να υποστηρίξει οικονομικά περισσότερες ομάδες.
Είναι γνωστό πλέον ότι η εταιρεία που έχει τα δικαιώματα διεξαγωγής των αγώνων χορηγεί με σημαντικά ποσά τις περισσότερες ομάδες, ακόμη και τις δορυφορικές των εργοστασίων.
Όμως με 24 συμμετοχές έχει φτάσει στο όριό της. Τώρα, μετά από συζητήσεις με την IRTA (τη διεθνή οργάνωση αγωνιστικών ομάδων) αρχίζει να διαμορφώνεται ένα νέο πλάνο για την οικονομική αυτή υποστήριξη. Που ίσως θα προβλέπει ότι οι νέες συμμετοχές του 2014 δεν θα λάβουν ενίσχυση. Κι ότι οι ομάδες που θα βρεθούν στα τέλη του 2014 τελευταίες στη βαθμολογία θα λάβουν περιορισμένη ή και μηδενική υποστήριξη το 2015.
Αυτό σημαίνει ότι όποιες καινούργιες κατέβουν, θα πρέπει να διαθέτουν πολύ δυνατά οικονομικά θεμέλια.
Και φτάνουμε στην ολοκλήρωση του λογαριασμού. Τώρα έχουμε 24 συμμετοχές. Αν φέρει 2 ακόμη η Suzuki, θα έχουμε 26. Μέχρι το 28 υπάρχουν δύο ακόμη θέσεις. Ποιες οι υποψήφιες ομάδες;
Η πρώτη είναι η Marc VDS -με υποστήριξη από το Marc van der Straten, το δισεκατομμυριούχο ιδιοκτήτη της ζυθοποιίας Stella Artois- που φέτος έχει με τους Redding και Kallio τις δύο πρώτες θέσεις στη Moto2. Η δεύτερη είναι η Tuenti HP 40 Racing του Sito Pons με αναβάτες τους Pol Espargaro, Axel Pons και Esteve Rabat.
Και οι δύο είναι πολύ επαγγελματικά οργανωμένες και διαθέτουν ισχυρή οικονομική βάση για να αντεπεξέλθουν στα αυξημένα κόστη των MotoGP.
Δήλωσε πρόσφατα ο Michael Bartholemy της Marc VDS, στην αγγλική εφημερίδα MCN: «Θέλουμε να ξέρουμε αν έχουμε πράγματι θέση. Ο Carmelo (εννοεί τον Ezpeleta της Dorna) συναντήθηκε με το Marc van der Straten στο Le Mans, ο οποίος του είπε πως θα ήθελε το συντομότερο δυνατό να γνωρίζει εάν υπάρχει θέση για την ομάδα του ή όχι. Το θέμα εξαρτάται πλέον αποκλειστικά από τη Dorna… Πιστεύω πάντως πως ένας συνεργάτης σαν τη Marc VDS αποτελεί ενδιαφέρουσα προοπτική για το πρωτάθλημα».
Συζητήσεις σχετικές έγιναν αυτήν την εβδομάδα στη Βαρκελώνη, όπου συνεδρίασε η επιτροπή Grand Prix και εξέτασε διεξοδικά τα νέα στοιχεία. Νεότερα για τα αποτελέσματα της συνάντησης αναμένονται εντός της εβδομάδας.