Ο «Μεγάλος Αδελφός» αναζητεί διαρκώς νέους τρόπους περιορισμού της παραβατικότητας, της εγκληματικότητας ή και της απλά «διαφορετικής» διασκέδασης στους δρόμους.
Ειδικά τους μοτοσυκλετιστές, μάς είχε για πολλά χρόνια «στη μπούκα», με τη ρετσινιά του μηχανόβιου, του τσαντάκια, κλπ. Στο παρελθόν μάς αγριοκοίταζαν, μετά μάς άρπαζαν τα κλειδιά στα φανάρια, ύστερα ήρθαν τα μπλόκα, τα κυνηγητά, τα ραντάρ, οι φωτογραφίσεις.
Στο μέλλον θα ελεγχόμαστε από ιπτάμενες συσκευές -drones- και όπως τώρα μαθαίνουμε, ηλεκτρομαγνητικές ακτίνες που θα κοιμίζουν τους κινητήρες μας.
Αυτή η τελευταία δυνατότητα εξελίσσεται εδώ και χρόνια. Πριν λίγες μέρες επιδείχθηκε στις αστυνομικές δυνάμεις της Βρετανίας και ορισμένους δημοσιογράφους από την κατασκευάστρια εταιρεία που ονειρεύεται παχουλά κρατικά συμβόλαια: την βρετανική Ε2V.
Η συσκευή που επιδείχθηκε ονομάζεται RF Safe-Stop. Πρόκειται για ένα «όπλο» που αντί για μεταλλικό βλήμα εκτοξεύει έναν ηλεκτρομαγνητικό παλμό (EMP). Όταν ο παλμός αυτός συναντήσει τα ηλεκτρονικά διαχείρισης του κινητήρα μιας μοτοσυκλέτας (την ECU ουσιαστικά), τα εξουδετερώνει, με αποτέλεσμα την ακινητοποίησή της.
Οι συσκευές εκπομπής ηλεκτρομαγνητικών παλμών είναι προϊόν στρατιωτικών ερευνών. Προφανώς οι στρατιωτικοί έχουν προχωρήσει στην εξέλιξη της επόμενης γενιάς του συστήματος και έτσι επέτρεψαν την πολιτική χρήση της τεχνολογίας. Όχι από όλους βέβαια. Η τροχαία της Αγγλίας πάντως θεωρείται «φίλια» δύναμη και θα μπορέσει, εφόσον κρίνει ότι τη συμφέρει, να τη χρησιμοποιήσει.
Στο βίντεο που παραθέτουμε, μπορείτε να δείτε ότι πράγματι τα οχήματα που πλησιάζουν τη συσκευή μετωπικά, ακινητοποιούνται από αρκετή απόσταση. Όμως είναι φανερό πως πλησιάζουν το «αστυνομικό μπλόκο» με πολύ χαμηλή ταχύτητα.
Κατά δήλωση των αστυνομικών που παρακολούθησαν την επίδειξη, βασικός στόχος της συσκευής στο παρόν στάδιο είναι εξουδετέρωση τρομοκρατικών απειλών όπως η προσέγγιση και εκτίναξη παγιδευμένων οχημάτων κοντά σε ευαίσθητους στόχους.
Αλλά βέβαια τίποτα δεν θα εμποδίσει τη χρήση μια μικρότερης, φορητής συσκευής από τις τροχαίες δυνάμεις στην αστυνόμευση των δρόμων, όπως σήμερα τα ραντάρ χειρός.
Παρατηρώντας το βίντεο μπορούμε να διακρίνουμε κάμποσες βασικές -ακόμη- αδυναμίες του «υπερόπλου». Ανάμεσά τους ο όγκος και το βάρος που κάνουν απαραίτητη τη μεταφορά του από βαν ή φορτηγάκι. Η RF Safe-Stop της δοκιμής ζυγίζει 160 κιλά.
Ακόμη για να επιτύχει η «προσβολή» των ηλεκτρονικών ενός οχήματος, η ακτίνα πρέπει να μείνει διαρκώς εστιασμένη πάνω σε αυτό, αλλιώς ο κινητήρας συνέρχεται αμέσως από τη «νάρκωση» και ξαναλειτουργεί.
Περιορισμένη είναι και η ακτίνα δράσης της. Στην επίδειξη το όχημα προσβλήθηκε με επιτυχία από τα 50 μέτρα. Όμως ένα όχημα που κινείται με 100 χλμ/ώρα καλύπτει τα 50 αυτά μέτρα σε 1,8 δευτερόλεπτα. Ακόμα κι αν ο κινητήρας σβήσει ακαριαία, η ορμή του θα επαρκεί για να προσεγγίσει το «στόχο».
Κι έπειτα ανακύπτουν ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα σε ενδεχόμενη πολιτική χρήση. Επηρεάζονται ή όχι και σε ποιο βαθμό τα ηλεκτρονικά που ελέγχουν το ABS των φρένων;
Προξενείται βλάβη στις πανάκριβες προσωπικές συσκευές επικοινωνίας όπως smartphone, GPS, tablet, που μάς συνοδεύουν καθημερινά; Και τι συμβαίνει στην περίπτωση που ο οδηγός/αναβάτης φέρει βηματοδότη;
Και μετά; Μετά, δύσκολα τα πράγματα για τον εγκληματία, τον τρομοκράτη ή το λάτρη της σούζας. Μπορούμε να υποθέσουμε βέβαια ότι παλιότερες μοτοσυκλέτες που λειτουργούν χωρίς εκτεταμένη ηλεκτρονική υποστήριξη θα έχουν «ανοσία» στο νέο υπερόπλο.
Δεν θα παραξενευτούμε πάντως αν ξαφνικά οι ληστές για παράδειγμα διαφεύγουν με συλλεκτικά κλασσικά vintage δίτροχα, αντί για «μοτοσυκλέτες μεγάλου κυβισμού»…