Το γράψαμε πριν ελάχιστες μέρες και βγήκαμε αληθινοί. Η μεταπήδηση της Ducati στην Κατηγορία Open MotoGP θα φέρει εξελίξεις που δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε.
Βρισκόμαστε ήδη μπροστά στην πρώτη: η Dorna ετοιμάζεται να δημιουργήσει νέα υποκατηγορία των MotoGP με την ονομασία «Factory 2», ανάμεσα στην «αυθεντική» Factory και την Open.
Γιατί; Πολλοί, ακούγοντας τις ηχηρές διαμαρτυρίες της Honda δια στόματος Livio Suppo, θεωρούν ότι πίσω από την προβλεπόμενη απόφαση βρίσκεται η ισχυρή πίεση του μεγαλύτερου κατασκευαστή.
Είτε αυτό αληθεύει είτε όχι, το γεγονός είναι ένα: τα MotoGP του 2014 θα έχουν 3 διαφορετικά σετ κανονισμών -μετά τη δημιουργία της κατηγορίας Factory 2, κυριολεκτικά «στο πόδι».
Οι ελιγμοί της τελευταίας στιγμής είναι το φόρτε του Ezpeletta που παρά τις διακηρύξεις για ένα σταθερό σετ κανονισμών στο πρωτάθλημα, δεν είναι ικανός να επιβάλλει την ομόνοια ανάμεσα σε ομάδες και κατασκευαστές, ούτε να καθιερώσει διαφανείς και απαράβατους όρους ανταγωνισμού.
Παρά την εικόνα της σιδηράς πυγμής και της μετά γνώσεως εξουσίας που θέλει να προβάλει η Dorna, η πραγματικότητα είναι πως με κάθε νέα αλλαγή που κάνει, ανάβει νέες φωτιές τις οποίες μετά τρέχει να σβήσει με νέες προχειρότητες.
Η αστάθεια αυτή είναι κάτι που δεν αρέσει καθόλου στους Καναδούς συνταξιούχους, οι οποίοι πείστηκαν να επενδύσουν ένα σεβαστό ποσό στη μητρική της Dorna, την Bridgepoint. Είναι απορίας άξιο αν ο Ezpeletta θα αντέξει στη θέση του περισσότερο από τον αντιπρόεδρο του HRC, τον Shuhei Nakamoto.
Τη προαναγγελία της νέας υποκατηγορίας, της 3η σε 3 χρόνια (πρώτα είχαμε την CRT, μετά την Open και τώρα την «Factory 2») έκανε ο ίδιος ο Ezpeletta στην καθημερινή αθλητική εφημερίδα της Ισπανίας AS.
Από τα σχόλια του CEO της Dorna διακρίνουμε πως η Factory 2 δημιουργείται ως αντίβαρο στη μετακίνηση της Ducati. Προβλέπει πως μια μοτοσυκλέτα της Open που αποδεικνύεται πολύ αποτελεσματική, θα υποχρεούται να ενταχθεί στη νέα κατηγορία, με μικρότερο αβαντάζ καυσίμου και λιγότερους κινητήρες ανά σαιζόν.
Ως «αποτελεσματική» θα θεωρείται όταν αρχίσει να ανεβαίνει συχνά στο βάθρο. Συγκεκριμένα, αν κερδίσει αγώνα, ή αν πάρει δύο δεύτερες ή τρεις τρίτες θέσεις. Τότε η GP14 για παράδειγμα θα υποχρεωθεί να βγάλει την υπόλοιπη σαιζόν με 9 κινητήρες αντί των 12 και κάθε αγώνα με 22,5 λτ. καυσίμου αντί των 24.
Οι συμμετοχές Factory, θυμίζουμε, έχουν στη διάθεσή τους μόλις 5 κινητήρες για όλη τη σαιζόν και 20 λτ. καυσίμου για κάθε αγώνα, ενώ τους απαγορεύεται απόλυτα κάθε εξέλιξη στη διάρκεια της σαιζόν.
Μένουν πολλά να ξεκαθαρίσουν πάντως. Δεν είναι γνωστό για παράδειγμα ποιοί άλλοι περιορισμοί θα επιβληθούν αναφορικά με την έκταση των δοκιμών και βελτιώσεων των μοτοσυκλετών στη διάρκεια της σαιζόν.
Επίσης το αν θα έχουν ή όχι το πλεονέκτημα του μαλακού πίσω ελαστικού της Bridgestone. Κι αν θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη δική τους οθόνη στη μοτοσυκλέτα, ή εκείνη που παρέχει η Magneti Marelli.
Στο Phillip Island πάντως, η Ducati GP14 φορούσε το παλιό λογισμικό της Open (χωρίς τις πρόσφατες βελτιώσεις που προκάλεσαν την αντίδραση της Honda) και τον πίνακα οργάνων της Marelli.
Τέλος, δεν είναι γνωστό αν στη Factory 2 θα υποχρεωθεί να ενταχθεί και η Μ1 Yamaha της Forward Racing που εντυπωσίασε υπο τον Aleix Espargaro στην Sepang. Μια ενδεικτική ίσως εξέλιξη είναι ότι στην πρόσφατη λίστα συμμετοχών της FIM η μοτοσυκλέτα αναφέρεται ως Forward-Yamaha και όχι ως FTR-Yamaha όπως προηγουμένως.
Ο Ezpeletta επιμένει πως τελικός στόχος της Dorna είναι η καθιέρωση της Open ως της στάνταρ κατηγορίας αγώνων MotoGP μετά το 2016. Οπότε δηλαδή, όλες οι μοτοσυκλέτες θα ελέγχονται από την ίδια ECU φορτωμένη με το ίδιο λογισμικό.
Επίσης δήλωσε πως η νέα υποκατηγορία θα εγκριθεί και μπει σε ισχύ στις 11 Μαρτίου, μετά από συνεδρίαση της Επιτροπής GP.